Leger, overvekt og skremselspropaganda

Arda`s-mamma

Gift med forumet
Jeg er i uke 32 og har fått høre endel ganger av legen og jordmor for noen måneder siden om hvorvanskelig og farlig det er med overvekt og fødsel[&:] Jeg vet jo dette her, men kan ikke jo gjøre noe nå som jeg er overvektig. idag var jeg hos legen til rutinesjekk og der fikk jeg enda engang preken om det med overvekt og greier, enda jeg har bra blodtrykk og vekt økningen min har vært på ca 12 kilo samlet hittil.. Det eneste minuset er jeg har hatt bittelite utslag på urinen av eggevite.. Ellers synes jeg har sånn alminnelig god graviditet.. Blir deppa av alt dette prekenet[&:][&:][&:]

man kan jo ikke slanke seg når man er gravid heller og man må jo gå opp når man er gravid også, 12 kg er jo normalt å gå opp i ett svangerskap. kjønner at du blir trist og lei høre den samme prekingen om igjen og igjen.

12 kg er jo ikke mye da. Har gått opp 13 kg jeg allerede og er i uke 30. Bare ta det med ro. Du trenger ikke ha vanskelig fødsel fordi du er overvektig heller da. Alle er forskjellige. Nyt graviditeten din og gled deg til fødselen[:)]

Skjønner ikke heilt hvifor legen på henge seg oppi dette nå da.... du kan jo ikke begynne å slanke deg nå da.... Eg er i uke 30 og har gått opp 13-14kg, og har ikke hørt noe sånt fra legen min, jordmora har dermimot blitt veldig opptatt av blodsukkeret mit og sukker inntaket mit gjennom hele svangerskapet... har ikke hatt sukker i urinen men må allikevel måle blodsukkeret en dag i veka,,,, ho er så overbevist om at barna mine er så store pga at eg spiser for mye sukker, noe som stemmer ikke i det hele tatt siden minnste mann var 4,8kg (størst) ved fødselen og eg spiste omtrent ikke sukker i det svangerskapet (hadde ikke lyst på noe søtt) så eg føler at eg ikke blir hørt på og at dei konsentrerer seg om heilt feil ting.... det er som at legane/jordmødrene leter etter noe dei kan kritisere oss for... får en følelse av at ingenting er bra nok vist man er overvektig.

Blander meg litt inn her hos dere i aprilklubben, ettersom jeg har termin like over mai, så man vet aldri.. Synes dere er blitt fryktelig urettferdig behandlet av lege og jordmor! De har ingenting med å stresse dere opp, det er i grunnen minst like farlig!... Jeg er i uke 30 og har lagt på meg masse, selv om jeg var ekstremt tynn før svangerskapet, har jeg altså lagt på meg 17 kg, dvs jeg er 62 nå. Men å gå opp så mye synes jeg virker skummelt, men da har jeg fått høre det motsatte av min lege og jordmor, det var tvert imot bra. Og når jeg spør om hvor mye som er vanlig, sier de at det er så individuelt, alt fra 10 til 30 kg er innenfor normalen, så igjen; legene er mye uenige.
Ikke tenk mer på hvor mye dere har gått opp, og for all del ikke la dere stresse av det. Synes det er veldig uprofesjonell oppførsel.... Rart at du som ikke hadde rørt sukker engang, blir beskyldt for det?? Merkelig, merkelig... Stol på at dere selv vet best hva som er bra for dere[;)]

Vil gjerne si noe om akkurat dette med overvekt. Dette er noe jeg selv har slitt med siden puberteten. Var plaget med syster i livmoren som sprakk, og opplevde at legene, ikke alle, mest var opptatt av overvekten og ikke å hjelpe meg. To overleger sa til og med rett ut at de ikke kunne hjelpe meg fordi jeg var overvektig og for feit.
Ble livredd og bestemte meg for at dette måtte jeg gjøre noe med. Ble gastric bypass operert i juli 2004 og har fått et nytt liv. Har gått ned 57kg. Har gått opp igjen 8kg til nå i graviditeten. Er så lykkelig.
Mener ikke at dette er noe alle må gjøre for å gå ned i vekt, men ville bare gi et bilde på hvor ufølsomme og dumme enkelte leger er. Og er man overvektig, ja da kan de visst si hva som helst. Men det tror jeg kommer mer av uvitenhet enn forstand, for er det noen som vet hvordan det er å veie noen kilo for mye så er det vel personen som faktisk bærer på dem.

Lykke til videre i svangerskapet, og kos deg. Dette skal være en lykkelig tid for alle. Blir så sint når noen kan være så uforstandige.

Klem

Hmm..er overvektig, og ikke fått beskjed om annet enn at det er viktig å holde seg i bevegelse i graviditeten for å holde seg i form.
Har vært snakk om BMI og stor fødselsvekt, men det er jo noe jeg må innse..er det slik det VANLIGVIS er så stemmer nok det. Tatt ul i uken som var og ble tippet fødselsvekt på 3800-3900 g, så stemmer det så hart hvertfall ikke min BMI sørget for at barnet blir stort!!
Men gjenstår og se da!

Back
Topp