Legens dom: RØDE HUNDER!

*Smula*

Gift med forumet
Lillen har vært dårlig i noen dager.
Begynte på tirsdag med 40 i feber som varte noen dager - igår morges når jeg tok av han pysjen ser jeg rødt "utslett". Mye på nedre del av magen og ut mot ryggen. Litt også i armhulene. Han var feberfri.
Jeg tenker med en gang: "Det er den fjerde barnesykdommen"
 
Når legevakten åpner ringer jeg ned bare for å høre om det er noe spesielt jeg bør ta hensyn til i forbindelse med dette utslettet, og for beskjed om at siden han er så liten burde vi ta turen inn bare for å få det sjekket.. Etter 2,5 timers venting (sukk) var det vår tur. Når jeg kler av han hos legen virker utslettet på nedre del av magen litt bedre - men han har fått mer oppover magen, på store deler av ryggen og oppover i nakken og bak ørene.
 
Legen sier: RØDE HUNDER..
Han tror ikke det er den 4. barnesykdommen, uten at jeg helt fikk forklaring på hvorfor.. Det fikk dem oftest i 2.-3.leveår, men der jeg har lest står det fra 6mnd.
 
Men..
Jeg sitter litt sånn "eh???" - både fordi jeg ikke synes det ser ut som røde hunder (uten at jeg har særlig erfaring på området), fordi røde hunder skal jo sjekkes med blodprøve og evt rapporteres noe som ikke ble gjort og fordi det er jo innmari sjelden med røde hunder.. vi kjenner ingen som har hatt dette nå, og det må jo smittes fra et eller annet sted..
For oss spiller det jo ingen rolle - småen virker frisk og rask og uten ubehag over disse røde greiene på kroppen som idag ser bedre ut, men hadde jo vært greit å vite..
 
Hva tror dere jenter?? Har bare dårlige bilder forran FØR vi gikk på legevakten, ble jo mer utover formiddagen. Bak, og det som kom oppover magen senere, er mer prikkete.

 

 
 
jeg har ikke peiling, men uff, det så ikke godt ut!
 
god bedring til lillemann![:)]
 
ORIGINAL: Solvit

Aner ikke! Men er ikke det en av de sykdommene de får vaksine mot? Eller husker jeg feil nå[8|]

 
jo, røde hunder er i mmr-vaksinen
15.mnds vaksine!
 
Stakkars lille mann....[:(] bra han ikke plages av dette ihvertfall !!
Jeg trodde heller ikke røde hunder så sånn ut, men har desverre ikke peiling..[8|]
Masse god bedring ihvertfall !!
 
huff det så ikke noe godt ut...
trodde rødehunder var skorper som væsket jeg, husker mine var sånn, hmmm...
håper han blir bra snart
 
ORIGINAL: SelinesMam

huff, stakkars lille guttn!
Det der så ikke mye godt ut, nei.
 
Røde hunder: en virusinfeksjon som vanligvis er mild hos barn. Små søde prikker, først bak ørene, deretter i ansiktet og over hele kroppen; antydning til feber, hovne lymfeknuter bak i nakken.
 
Den fjerde barnesykdommen: er relativt vanlig hos barn under 2 år. årsaken er et virus, men sykdommen er ufarlig. Feber rundt 39-40 i ca 3 dager. Deretter dukker det opp røde eller rosa prikker på overkroppen, lemmene og halsen. Utslettet forsvinner i løpet av 2 døgn.
 
Jeg syns kanskje røde hunder hørtes ille ut... Ring fastlegen din i morgen for en time så kanskje det blir ett bedre svar der.
 
Jeg googlet på bilder av røde hunder og den fjerde barnesykdommen, å bildene som kom opp på den fjerde likner mest på det din lille har.
 
Hææææææææææ så merkelig!!!!Marcus er akkurat like dan!!!!!!!!!!!!!Han hadde høg feber i 3 døgn (over 39) og så kom akkurat like prikker i går og det er mer i dag!!!!!!!!!!!!!!Så rart!Vurederer også å ta en tur til legevakta.Skal prøve å ta noen bilder jeg og
 
ORIGINAL: Masha83

Hææææææææææ så merkelig!!!!Marcus er akkurat like dan!!!!!!!!!!!!!Han hadde høg feber i 3 døgn (over 39) og så kom akkurat like prikker i går og det er mer i dag!!!!!!!!!!!!!!Så rart!Vurederer også å ta en tur til legevakta.Skal prøve å ta noen bilder jeg og

 
så vittig!
Husker du skrev at han var blitt dårlig samme dag som Niklas i den tråden der vi hadde vært på tur.
Kanskje de har smittet hverandre gjennom pcen *fnis*
Virker Marcus helt frisk og fin? Niklas er i full vigør, har spist som vanlig og har ikke virket særlig dårlig bortsett fra første dagen med høy feber. Da var han ligg slapp.
 
God bedring til Marcus!!
 
ORIGINAL: anetteoglucas

Jeg googlet på bilder av røde hunder og den fjerde barnesykdommen, å bildene som kom opp på den fjerde likner mest på det din lille har.

 
Har kikket jeg også, men det han har på ryggen ser likt ut som røde hunder, mens det forran ser ut som fjerde barnesykdommen[&:]
 
Hmm syntes ikke det så ut som røde hunder...
Det er forskjellige leger der oppe, så det går jo an å ta turen opp igjen, eller gå til fastlegen...
Syntes det gå ut som kraftig utslett eg... (Kunne minnet om min atopiske, eller matallergi).
Men man bør jo kunne stole på en legen, så ville sjekket en gang til eg, blir bare synsing fra vår side likevel[;)]

Masse god bedring! Det så ikke noe behagelig ut!!!

Fikk du noe salve? eller medisin?
 
ORIGINAL: Mayen

Hmm syntes ikke det så ut som røde hunder...
Det er forskjellige leger der oppe, så det går jo an å ta turen opp igjen, eller gå til fastlegen...
Syntes det gå ut som kraftig utslett eg... (Kunne minnet om min atopiske, eller matallergi).
Men man bør jo kunne stole på en legen, så ville sjekket en gang til eg, blir bare synsing fra vår side likevel[;)]

Masse god bedring! Det så ikke noe behagelig ut!!!

Fikk du noe salve? eller medisin?

 
Det er den fjerde barnesykdommen, det er jeg nesten 98% sikker på
Det følger iallefall det helt klassiske forløpet for den sykdommen, og hadde vi ikke vært hos legen igår hadde jeg glatt bare gått utfra det uten å stusse.
Som jeg skrev over - så ser resten av kroppen litt mer prikkete ut enn bildene over, men har ikke tatt bilde av det.
 
Vi fikk resept på noe mikstur for å lindre kløe hvis vi merket at han klødde! Men den har vi ikke hatt bruk for. Virker ikke som det plager han noe.
 
aah leste han ikke hadde feber eg.. trodde ikke han hadde hatt heller[;)]
da er det nok den tror eg og...
får håpe det bare var noe så uskyldig da.
Masse god bedring!
 
Da har vi også vart på legevakta.Hun mente at dette var den fjerde barnesykdommen.Og det tror jeg og.Marcus er litt bleik og sutrer enn del.Også sov han en del på dagen.Men ellers er han lik seg[:)].Spiser og drikker(hun sa at vi måtte prøve å gi han mere drikke og)Dette skal vare i ca.1 uke.Hvis det er forandringer(feber,dårlig allmentilstand eller noe annet)da må vi tilbake igjen.Slik ser Marcus sin mage.Det er litt mindre på ryggen.Men såg no at han fikk litt på nakken og ansiktet og[:(]Og så synnes jeg at de forandrer seg fort.Mindre-mere[&:][8|].Men ikke noeå gjøre med det.Men jeg tror at Niklas har samme greie ikke noe RØde hunder![&:]Men sååå rart at disse ble syk samtidi[:)]
ØNSKER MASSE GOD BEDRING TIL GUTTENE VÅRE
 
 
 
 
 
 

 
Jeg syns det ligner på røde hunder jeg da[8|]
Eldste jenta mi fikk det da hun var 9 mnd.. men hadde masse feber også..
Utslettet til gutten ligner veldig det jenta mi hadde hvertfall..
 
Hadde ikke stolt fem flate øre på legevakten i byn hvis det er der dere har vært. (Ja, kanskje litt slemt å dra alle over en kam, men det er så mye merkelig som skjer der). Litt sånn off topic, men da jeg var ca 21 uker på vei reiste vi på legevakten fordi jeg hadde sinnsyke smerter i brystkassen. Legen spurte meg om jeg hadde hatt noen plager så langt i svangerskapet, og jeg svarte at jeg hadde hyperemesis og hadde vært innlagt flere ganger pga det. Han så lettere sjokkert ut og lurte på hvorfor jeg hadde vært INNLAGT pga det, alle hadde jo det når dem var gravid. Jadda, mye kunnskap ute å går... Det er bare en av mange historier som ikke henger helt på greip der nede [;)]

Håper lillegutt blir bra snart, det så absolutt ikke godt ut [&o]
 
ORIGINAL: fjerdemam

han hadde litt utseltt på rygg rompe på badingen, forsvant det helt igjenn eller???
har de bringebær tunge ved røde hunder????

 
Bringebærtunge er vel tegn på skarlagensfeber?
 
ORIGINAL: fjerdemam

han hadde litt utseltt på rygg rompe på badingen, forsvant det helt igjenn eller???
har de bringebær tunge ved røde hunder????

 
stemmer, han hadde litt bak på ryggen ja.. tror det gikk vekk, men nå ble jeg med ett litt usikker[&:]
Nei, har ikke rød tunge - det er skarlagensfeber![:)]
 
Back
Topp