Legen vil egentlig ikke sykemelde meg

enliterkjærlighet

Flørter med forumet
Ikke missforstå. Jeg er ei jente som virkelig har jobbet for livet og stått på fordi jeg er glad i å jobbe. Har jobbet mellom 70 og 90% utenom skolen gjennom hele videregående skole, og aldri har kroppen sagt et ord om å ta det med ro. Nå derimot, som jeg har blitt gravid, begynte jeg å blø tidlig i svangerskapet. Det har mer eller mindre gitt seg, men kommer tilbake så fort jeg stresser og er veldig fysisk aktiv. Da jeg tok opp dette med legen min for to uker siden og sa at jeg ville sykemelde meg gjorde hun det. To uker fikk jeg sykemelding for. Var tilbake der nå på mandag og fortalte at jeg ikke hadde blødd en dråpe siden sist vakt, men at jeg ville sykemelde meg videre siden jobben jeg har er psykisk og fysisk stressende og krever en del fysisk aktivitet. Da fortalte legen min meg at "jeg er ikke sikker på om jeg vil kunne forsvare sykemeldingen din på dette grunnlaget". Jeg følte meg som en hypokonder der jeg satt og følte meg alldeles ikke trodd. Prøvde å forklare henne at jeg har aldri i hele mitt liv bedt om en sykemelding for en bagatell, og at jeg synes det er flaut å be om det nå, men jeg ønsker dette barnet og vil gjøre alt for å beholde det. Gikk ut igjen med en dårlig følelse, selv om hjertet på babyen var stabilt og lå på 150. 

Forslag til hva jeg kan gjøre? Jeg gruer meg til å jobbe på grunn av blødningene som dukker opp med en gang, så for min del kan jeg godt være sykemeldt resten av sv.skapet. 

Hva med gradert sykemelding da? diskuterte dere ikke det?
Hvis du begynner å blø igjen må du ringe legen med en gang og fortelle at det er stresset som gjør det, da ser jo legen din at du får blødning med en gang du begynner å jobbe.

Lykke til

Har du vært hos jordmor? Her kan ihvertfall jordmor skrive ut svangerskapspenger hvis stress på jobb kan skadd fosteret. Ikke alle leger som er så kjent med det tror jeg.. Har du fått tilrettelegging på jobb?

Bytt lege.

Har fått kjempegod tilrettelegging på jobben. Jeg jobber på et sykehjem/aldershjem, så det er lite papirarbeid jeg får gjort igrunn. Jeg vet at jeg har rett til svangerskapspenger, men det er ikke så lett å få igjennom når legen min mener at det ikke er nødvendig å sykemelde meg. Jordmor får ikke sykemeldt meg, det opplyste hun om forrige gang jeg var der. Jeg er sykemeldt i to uker fremover nå, så får vi se hvordan det blir. Jeg vil tape masse penger på å være i gradert sykemelding, så det er uaktuelt. 

Takk for svar jenter! :)

Kaarmo92 skrev:
Har fått kjempegod tilrettelegging på jobben. Jeg jobber på et sykehjem/aldershjem, så det er lite papirarbeid jeg får gjort igrunn. Jeg vet at jeg har rett til svangerskapspenger, men det er ikke så lett å få igjennom når legen min mener at det ikke er nødvendig å sykemelde meg. Jordmor får ikke sykemeldt meg, det opplyste hun om forrige gang jeg var der. Jeg er sykemeldt i to uker fremover nå, så får vi se hvordan det blir. Jeg vil tape masse penger på å være i gradert sykemelding, så det er uaktuelt. 

Takk for svar jenter! :)

Jordmor sykmelder ikke, men skriver ut svangerskapspenger her. Ellers bytt lege ja!

Masse papir arbeid;) arkivering og rydding i journaler.. :p meeeen det er og blir gør kjett i lengden, hadde sånn sist..

Ingrid85 skrev:
Masse papir arbeid;) arkivering og rydding i journaler.. :p meeeen det er og blir gør kjett i lengden, hadde sånn sist..

Ja, det er akkurat det. Men jeg får jo ikke gjort noen av delene, det er vel bare sykepleierne som skal drive med arkivering? Har hvertfall fått det svaret når jeg har spurt de forskjellige på jobben :)

Alle kan det, bare noen kan vise ordentlig;) sånn egentlig:) egentlig ganske enkelt ama

Skjønner ikke at leger kan si noe slikt. Dei fleste gravide går rundt med mange bekymringer generelt, og når du i tillegg har blødninger. Noen leger aner ikke hvordan det er å være gravid!!

Jeg går hjemme selv nå, sykemeldt pga magesmerter. Men er ikke alle leger som er like flinke til å sykemelde nei!

solstråla08 skrev:
Skjønner ikke at leger kan si noe slikt. Dei fleste gravide går rundt med mange bekymringer generelt, og når du i tillegg har blødninger. Noen leger aner ikke hvordan det er å være gravid!!

Jeg går hjemme selv nå, sykemeldt pga magesmerter. Men er ikke alle leger som er like flinke til å sykemelde nei!

Endelig noen som forstår meg! Det er så mange som mener at jeg BURDE klart å jobbe, hvertfall litt. Men det er ikke barebare å jobbe litt når man konstant går rundt og er redd. 

Har jo fått god støtte fra flere her også :) Skal ta det med meg til legen når jeg skal dit neste gang :)

Back
Topp