Legen mener å miste 4 ganger ikke er nok

Annemennemone

Elsker forumet
Himmelbarn
Marshmallows2021
✨️Julestjernene2023✨️
Har ingen spørsmål, må bare ventilere.

Hadde time til utredning i går på Haukeland. Mista først 3 ganger på rad i uke 6-7 i løpet av 1,5 år da vi prøvde på førstemann. Fastlege mente vi burde miste en gang til eller prøve et halvår til før han sendte henvisning til utredning. Jeg ble så sint og lei at vi gikk til Hausken. Utredning viste ingen funn, men de så noe som kunne være en polypp, som da ble fjernet ved hysteroskopi.

Ca 6 mnd etter ble vi gravide, og jeg brukte hcg-støtte og blodfortynnende fra IKM til uke 8 (påvist liv). Vellykka svangerskap.

I nov/des starta vi prøving på barn nr 2, og ble gravide på pp1. Hadde ikke rukket å få resepter som sist, og mista også denne i uke 6-7.

For å komme inn i det offentlige løpet måtte det henvises til utredning. Etter først å ha fått beskjed fra Haukeland om at de synes jeg burde gå privat gikk de omsider med på å ta meg inn. Timen var i går.

Fikk rett ut beskjed at siden jeg hadde hatt ett velkykka svangerskap, teller de kun én MA (den siste). Det gjør veldig vondt å sitte der å høre at jeg "kun har hatt en abort, og derfor ikke kvalifiserer til utredning eller ev. behandling" når min kropp og mitt følelsesliv har gått gjennom 4.

Før undersøkelsene gikk legen gjennom ulike årsaker til at enkelte mista tidlig gjentatte ganger, bl.a. hjerteformet livmor (noe jeg da svarte at jeg har).

Legen foretok først en ultralyd, og deretter vannscanning pga den hjerteformede livmoren. Alt så bra ut, bortsett fra det ho mente kunne være en større skillevegg eller noe anna. Ho var veldig usikker, tok mange bilder og sa at dette måtte diskuteres med kollegaer. Det som kunne være skilleveggen som danner hjerteformen så ut til å være større enn hva som synes på vanlig ultralyd.

Legen sa at hadde jeg kommet etter de 3 første MA-ene, så ville dette bli sjekket opp ytterligere, og muligens korrigert ved kirurgi. Men fordi jeg har født et barn, så "har det sikkert ikke noe å si". Jeg må i så fall miste minst en eller to ganger til før det vil være aktuelt å gå videre med!

Jeg vart helt satt ut, begynte å gråte og sa at jeg synes det er helt forferdelig at det å gå gjennom 4 aborter ikke skal være nok. Og at det er fryktelig vondt å for andre gang oppleve å få beskjed av lege om å "gå hjem og bli gravid igjen og miste igjen før noe kan vurderes gjort".

Har som sagt ingen spørsmål, jeg er bare så trist og lei og provosert.
 
Ikkje greit!!:angryfire
At du fekk eit vellykka svangerskap den første og eine gongen du fekk medisiner må vel vere nokså klare bevis på at du treng oppfølgjing? Og at fastlegen meinte at 3 spontanabortar ikkje var "nok" er hårreisande. Eg bur i Bergen og er godt kjent med dei fulle fastlegelistene, men om eg var deg hadde eg sett meg på venteliste på den legen med kortast kø. Eg ville så kryssa fingrane for at den legen viste større evne for omtanke og empati for korleis det er å gå gjennom noko slikt.

Håpar du får betre oppfølgjing framover enn det du har fått til no:love2
 
Huff da :( dette var veldig klønete formulert.
Men det er nok sånn at de ser veldig positivt på at du har hatt et vellykket svangerskap, og at det betyr at når det har skjedd én gang så kan det skje igjen.
Men det burde da vel så absolutt være grunnlag for å gi de samme støttemedisinene som du gikk på da svangerskapet gikk bra, vel? Altså du skal ikke måtte miste 3 nye ganger før det vurderes.

Klem ❤️
 
Ikkje greit!!:angryfire
At du fekk eit vellykka svangerskap den første og eine gongen du fekk medisiner må vel vere nokså klare bevis på at du treng oppfølgjing? Og at fastlegen meinte at 3 spontanabortar ikkje var "nok" er hårreisande. Eg bur i Bergen og er godt kjent med dei fulle fastlegelistene, men om eg var deg hadde eg sett meg på venteliste på den legen med kortast kø. Eg ville så kryssa fingrane for at den legen viste større evne for omtanke og empati for korleis det er å gå gjennom noko slikt.

Håpar du får betre oppfølgjing framover enn det du har fått til no:love2
Tusen takk :Heartred Ja, det samme tenker jo jeg. Selv om vi ikke vet årsaken til hvorfor det gikk bra den ene gangen eller hvorfor det gikk galt de fire andre gangene, så er jo faktum det at det har gått galt 4 av 5 ganger. Jeg trodde jo (i min naivitet?) at det faktisk betydde noe. Det er jo flere grunner til at man utreder etter 3 SA/MA, deriblant at man antar at det i mange tilfeller er underliggende årsaker til de gjentatte SA/MA. Vi kan jo ikke utelukke at grunnen til at det gikk bra den ene gangen nettopp var pga støttemedisinen.

Jeg skrev det ikke over, men jeg og fastlegen har snakket godt ut om hvordan han behandlet meg den gangen, og i dag har han en helt annen tilnærming. Han var ung og fersk som fastlege tilabke i 2017, og kjente hverken til retningslinjene eller hadde noe kunnskap om temaet. Han har lest seg opp i etterkant, og gir i dag faktisk en utrolig god støtte :)Han sier selv at han har lært mye om dette, og jeg tror oppriktig at han vil gi både meg og andre mye bedre oppfølgning framover. Men hadde det ikke vært for det, så hadde jeg nok byttet lege, ja.

Jeg håper på bedre oppfølgning fremover, men har ingen forhåpninger knyttet til videre løp hos Haukeland. Men jeg går alternativt privat. Dette handler ikke bare om fysisk helse, også psykisk.
 
Huff da :( dette var veldig klønete formulert.
Men det er nok sånn at de ser veldig positivt på at du har hatt et vellykket svangerskap, og at det betyr at når det har skjedd én gang så kan det skje igjen.
Men det burde da vel så absolutt være grunnlag for å gi de samme støttemedisinene som du gikk på da svangerskapet gikk bra, vel? Altså du skal ikke måtte miste 3 nye ganger før det vurderes.

Klem ❤️
Takk for svar :Heartred Ja, jeg hadde i grunn tatt det for gitt at jeg i det minste ville få tilbud om støttemedisin som sist, fordi man ikke kan utelukke at dét var årsaken til at det gikk bra. Selvsagt kan alt ha vært tilfeldigheter, men det vet man jo ikke. Jeg mener å ha lest enartikkel i et legetidsskrift hvor det fremgår at man (rent statistisk) anslår risikoen for ny SA/MA for hele 60 % når man har opplevd 4 SA/MA tidligere. nettopp fordi at man da antar at det ofte er underliggende årsaker til tilbakevendende abort.

Men ja, legen var veldig klønete i sine formuleringer. Ikke bare én gang, men mange ganger. Blant annet sa hun også at "det at du har fått et barn ødelegger jo for deg nå". Jeg er jo oppegående nok til å forstå hva legen mener, både med dette og de andre uttalelsene, og jeg klarer jo å følge "logikken", men jeg synes likevel at det er helt på trynet at man skal se bort fra totalt antall MA-er fordi det gikk bra én gang. Vi vet jo ikke hvordan det ville gått uten støttemedisin. Ja, jeg har også tro på at det vil gå igjen (en eller annen gang), men jeg stusser likevel på hvordan ho kan se bort fra funn (skilleveggen) som ho ellers ville undersøkt. Ho sa jo at hadde ho gjort de samme funnene før jeg fikk min datter, så ville dette vært grunnlag for videre utredning, fordi de antar at det kunne være sammenheng. Men fordi jeg har fått et barn, så kan det tale i mot.

Jeg er jo enig i at ett vellykket svangerskap er en indikator på at det kan gå bra, men de 4 gangene burde tilsvarende være indikatorer på at det vel så gjerne, om ikke mer, er sannsynlig at det ikke går bra. Og at de på den bakgrunn burde undersøke funnet nærmere for å fastslå hva det er.

Vi inngikk til sist avtale om at jeg skal innhente notat fra Hausken fra hysteroskopien, og så skal de ta vurderingen når de har sett disse. Men ho var tydelig på at jeg ikke hadde mista nok ganger. Et velskapt barn nuller i en leges øyne ut all historikk. Dersom det er en sammenheng, så vil det gå galt igjen, og da får de heller vurdere da. én til to aborter til er en risiko de er komfortable med. Spørsmålet er jo om jeg som kvinne er det. Det er jeg neimen ikke sikker på. :(
 
Takk for svar :Heartred Ja, jeg hadde i grunn tatt det for gitt at jeg i det minste ville få tilbud om støttemedisin som sist, fordi man ikke kan utelukke at dét var årsaken til at det gikk bra. Selvsagt kan alt ha vært tilfeldigheter, men det vet man jo ikke. Jeg mener å ha lest enartikkel i et legetidsskrift hvor det fremgår at man (rent statistisk) anslår risikoen for ny SA/MA for hele 60 % når man har opplevd 4 SA/MA tidligere. nettopp fordi at man da antar at det ofte er underliggende årsaker til tilbakevendende abort.

Men ja, legen var veldig klønete i sine formuleringer. Ikke bare én gang, men mange ganger. Blant annet sa hun også at "det at du har fått et barn ødelegger jo for deg nå". Jeg er jo oppegående nok til å forstå hva legen mener, både med dette og de andre uttalelsene, og jeg klarer jo å følge "logikken", men jeg synes likevel at det er helt på trynet at man skal se bort fra totalt antall MA-er fordi det gikk bra én gang. Vi vet jo ikke hvordan det ville gått uten støttemedisin. Ja, jeg har også tro på at det vil gå igjen (en gang), men jeg stusser likevel på hvordan ho kan se bort fra funn (skilleveggen) som ho ellers ville undersøkt. Ho sa jo at hadde ho gjort de samme funnene før jeg fikk min datter, så ville dette vært grunnlag for videre utredning, fordi de antar at det kunne være sammenheng. Men fordi jeg har fått et barn, så kan det tale i mot.

Jeg er jo enig i at ett vellykket svangerskap er en indikator på at det kan gå bra, men de 4 gangene burde tilsvarende være indikatorer på at det vel så gjerne, om ikke mer, er sannsynlig at det ikke går bra. Og at de på den bakgrunn burde undersøke funnet nærmere for å fastslå hva det er.

Vi inngikk til sist avtale om at jeg skal innhente notat fra Hausken fra hysteroskopien, og så skal de ta vurderingen når de har sett disse. Men ho var tydelig på at jeg ikke hadde mista nok ganger. Et velskapt barn nuller i en leges øyne ut all historikk. Dersom det er en sammenheng, så vil det gå galt igjen, og da får de heller vurdere da. én til to aborter til er en risiko de er komfortable med. Spørsmålet er jo om jeg som kvinne er det. Det er jeg neimen ikke sikker på. :(

Huff, her ville jeg nesten prøvd å få en second opinion fra en annen lege :(
Støttemedisinene du gikk på sist er jo ikke forbundet med stor rikisko så jeg skjønner ikke hvorfor det ikke kan gis nå med én gang.
Skjønner godt at du ikke orker tanken på å måtte gjennom 3 aborter bare for å prøve medisinene som fungerte forrige gang..
Mitt forrige svangerskap var vellykket og jeg vet virkelig ikke om jeg orker å miste mange ganger igjen når vi strter prøving på neste, så du har min fulle sympati der.
❤️❤️
 
For et naut! Be om å få en second opinion hos noen eller, om dere har mulighet, benytt dere av fritt sykehusvalg.
 
Det er sånn. Har man hatt et vellykket svangerskap mellom aborter, starter man på scratch igjen.
 
Det er sånn. Har man hatt et vellykket svangerskap mellom aborter, starter man på scratch igjen.
Ja, det fikk jeg grundig forklart i går :( Men jeg er likevel uenig i at man kategorisk skal gjøre det sånn, uten rom for skjønn. Det er systemet jeg lar meg provosere av.
 
Ja, det fikk jeg grundig forklart i går :( Men jeg er likevel uenig i at man kategorisk skal gjøre det sånn, uten rom for skjønn. Det er systemet jeg lar meg provosere av.

Det er nok rom for skjønn og som du nevner har du hjerteformet livmor med skillevegg. Det vil si at du har en tilstand som gjør det ekstremt vanskelig å beholde et evt befruktet egg. Så du har nok bare vært utsatt for feil lege. Var dette på fertilitetsavdelingen eller en random gynekolog?
 
Min erfaring er at det ikke er mulig å få støttemedisiner i det offentlig. Jeg gikk privat og fikk de støttemedisinene som skulle til. Det burde ikke være sånn, men ikke mye vi får gjort med det, dessverre. Anbefaler deg å gå privat for å få medisiner. Sender en klem!
 
Det samme skjedde her. Heldigvis henviste fastlegen meg til gynekolog og jeg har fått oppfølging (og støttemedisiner) i de påfølgende svangerskapene. Beskjeden jeg fikk er at alt "nullstilles" etter et vellykket svangerskap og at det er lite de kan gjøre når jeg allerede har vært gjennom full utredning.
 
Det er nok rom for skjønn og som du nevner har du hjerteformet livmor med skillevegg. Det vil si at du har en tilstand som gjør det ekstremt vanskelig å beholde et evt befruktet egg. Så du har nok bare vært utsatt for feil lege. Var dette på fertilitetsavdelingen eller en random gynekolog?
Jeg har på gynekologisk poliklinikk på KK. Aner ikke om ho jeg var inne hos har spesialkompetanse på akkurat dette feltet, men ho var hvert fall kjent med at det er økt risiko for SA/MA ved hjerteformet livmor.

Ja, er det samme jeg tenker. Når det foreligger fysiologiske forhold som assosieres med forhøya risiko for abort, og jeg faktisk har hatt 4 MA, da forstår jeg ikke hvordan man kan la være å undersøke det nærmere. Jeg ber jo ikke om å bli satt i kø for operasjon, jeg ønsker jo bareat de skal foreta en undersøkelse for å se hvor stor skilleveggen er og at de deretter kan vurdere omd et er sannsynlig at det kan være årsaken. Og så ta det derfra. For jeg har ikke fått noen grundig undersøkelse av skilleveggen før. Det har bare blitt nevnt av gynekologer som har utført UL i andre sammenhenger tidligere. Og så forsøkte legen i går å se nærmere, men ho kunne ikke si noe sikkert, anna enn at jeg har skillevegg, og at den muligens er større enn man kanskje har trodd. Jeg blir bare så oppgitt.
 
Min erfaring er at det ikke er mulig å få støttemedisiner i det offentlig. Jeg gikk privat og fikk de støttemedisinene som skulle til. Det burde ikke være sånn, men ikke mye vi får gjort med det, dessverre. Anbefaler deg å gå privat for å få medisiner. Sender en klem!
Takk :Heartred Altså, det er ikke holdbart! Ja, jeg vurderer sterkt å gå tilbake til Hausken. jeg vil virkelig ikke måtte oppleve flere aborter hvis det kan unngås.
 
Det samme skjedde her. Heldigvis henviste fastlegen meg til gynekolog og jeg har fått oppfølging (og støttemedisiner) i de påfølgende svangerskapene. Beskjeden jeg fikk er at alt "nullstilles" etter et vellykket svangerskap og at det er lite de kan gjøre når jeg allerede har vært gjennom full utredning.
Uff, så leit at du opplevde det samme :Heartred Jeg merker jeg blir så provosert. Hadde detvært menns reproduktive helse det var snakk om.. Ja, da hadde det nok vært andre boller! Blir så oppgitt! Kanskje jeg skal ta turen til fastlegen igjen eller gå tilbake til Hausken. Jeg er uansett veldig spent på hvordan de begrunner avslaget (som jeg føler meg veldig trygg på at vil komme). De skal få et par oppfølgningsspørsmål hvert fall.
 
Uff, så leit at du opplevde det samme :Heartred Jeg merker jeg blir så provosert. Hadde detvært menns reproduktive helse det var snakk om.. Ja, da hadde det nok vært andre boller! Blir så oppgitt! Kanskje jeg skal ta turen til fastlegen igjen eller gå tilbake til Hausken. Jeg er uansett veldig spent på hvordan de begrunner avslaget (som jeg føler meg veldig trygg på at vil komme). De skal få et par oppfølgningsspørsmål hvert fall.
Ja, det er veldig kjipt. Jeg endte jo opp med å miste tre ganger til også.. Synes det høres sykt ut at de ikke vil gjøre noe når de vet du har hjerteformet livmor. Kan du be fastlegen henvise deg til gynekolog? Her fikk jeg henvisning uten problem.
 
Ja, det er veldig kjipt. Jeg endte jo opp med å miste tre ganger til også.. Synes det høres sykt ut at de ikke vil gjøre noe når de vet du har hjerteformet livmor. Kan du be fastlegen henvise deg til gynekolog? Her fikk jeg henvisning uten problem.
Nei, nå må du gi deg? Fy flate! Jeg blir så sint på dine vegne! :smiley-angry002 Men goidt at fastlegen henviste deg videre og at du fikk hjelp. Håper virkelig at du har lykkes nå :Heartred Takk for tips. Jeg tror jeg får ta en tur til fastlegen når Haukeland har vurdert notatene fra Hausken og tatt endelig stilling til hva de gjør videre. Om de ikke revurderer, så må jeg nesten gå videre anna sted. Jeg orker ikke tanken på å måtte miste flere ganger hvis det kan unngås.
 
Sender mange klemmer!
Har ei venninne som fikk et barn og så fjernet skilleveggen og fikk et barn til. Hun gjorde det privat. Jeg vet ikke om at hun har hatt noen SA.
 
Fikk rett ut beskjed at siden jeg hadde hatt ett velkykka svangerskap, teller de kun én MA (den siste). Det gjør veldig vondt å sitte der å høre at jeg "kun har hatt en abort, og derfor ikke kvalifiserer til utredning eller ev. behandling" når min kropp og mitt følelsesliv har gått gjennom 4.

Dårlig og ufølsomt formulert og forklart av legen.. Jeg er ingen ekspert på dette, bare ut fra hva jeg har lest ifm. egen historie, samt god venninne med mange (sene) aborter (og nå 4 barn!) bak seg, men vil tro at dette handler om definisjonen på såkalt habituell abort: 3 SA/MA etter hverandre uten levende fødte barn imellom (sekundær habituell abort: 3 SA/MA etter hverandre etter levende født barn, men ikke innimellom abortene).
Jeg har selv vært gjennom 3 aborter på rad, men har ikke fått noen utredning gjennom det offentlige. Etter den 3. aborten, insisterte jeg på henvisning til Rikshospitalet (legen på Ullevål akkurat den gangen oppfattet jeg som ufølsom; litt sånn "det der må du nesten regne med, spesielt når du er såpass gammel, det er neppe noen spesiell grunn..", som svarte at jeg ikke kvalifiserte for IVF pga. alder. For meg var det et helt "goddag, mann økseskaft" svar; jeg hadde blitt gravid på naturlig måte på første mulige eggløsning hver gang, og ønsket ikke IVF, men en utredning ifm abortene. Imidlertid hadde jeg nok uansett ikke fått det, fordi at min 2. abort var "frivillig" medisinsk abort etter bekreftet trisomi 18 uke 14.; dvs. jeg har heller ikke diagnosen habituell abort (og så vet jeg ikke om alder gjør at de ikke ville utredet det heller i det offentlige; var 39 ved første abort, 40 nå).

(Du hadde jo diagnosen habituell abort, men det er vel det de mener ble "strøket" etter at det da gikk bra i 4. runde; dermed kvalifiserer du/dere ikke lenger til utredning for habituell abort.)

Jeg endte også opp med å gå privat (også Hausken, men på Lysaker), og ble satt på progesteron, prednisolon, og heparin; står nå på albyl-e og er 24 uker i dag. Krysser alt jeg har, og foreløpig ser også alt ut til å gå bra denne gangen.
Kan legge til at de ikke fant noen spesiell årsak ved Hausken, men at jeg var til tett oppfølging med UL frem til uke 14 (rundt den tiden var jeg også til duo-test på Rikshospitalet; det gjør jo det offentlige grunnet alder for min del), samt sjekk av livmorhals rundt uke 20 (da var jeg også til OUL på Ullevål, men de sjekket ikke lengden på livmorhalsen), og så skal jeg til kontroll ved Hausken igjen ca. uke 33 (sjekke mengde fostervann, bl.a.).
Dersom vi er så heldige at alt går bra med denne graviditeten, kommer jeg/vi til å gå til oppfølging ved Hausken igjen når vi skal prøve på nr. 2, og - selv om dokumentasjonen for nevnte medisiner er relativt dårlig - kommer jeg til å ønske å ta de medisinene igjen også. Det er umulig å vite om det ville gått like bra uten, men bivirkninger og risiko er lav, og venninnen min (med nå 4 barn) tok også de samme medisinene da det for hennes del omsider gikk bra (igjen vet man selvsagt ikke om det var pga. medisinene..); det var etter ett levende født barn, men hun hadde habituell abort (altså sekundær) inkludert flere etter uke 12 etter første barnet.

Dvs.: jeg skjønner veldig godt at du er frustrert og lei deg! Jeg ble også det over svaret fra Rikshospitalet. Ringte dem for å klage på avgjørelsen, og fikk beskjed om at jeg kunne anke via fastlegen. Svarte at det har jeg ikke tid til, og har deretter droppet det offentlige; som jeg i utgangspunktet har mest tiltro til (stoler alltid mest på universitetssykehusene - tross alt..).
-Men som sagt vil jeg tro at det er et "definisjonsspørsmål", enda så kaldt det høres ut (det offentlige har jo regler å gå etter mtp. penger og ressurser; alt av oppfølging og behandling mtp. graviditet/aborter (ufrivillige/medisinsk årsak) er helt uten egenandel, men de har tydeligvis sine regler å gå etter når det gjelder utredning av aborter). Så kan man selvsagt synes at det er veldig feil, og det er jeg enig i; spesielt ettersom det sies at vi/samfunnet trenger at det fødes flere barn.. Synes i den forbindelse også at det er merkelig at grensen for IVF er justert ned fra over 41,5 år til 38 (tror det ble gjort i 2016); til tross for at man vet at kvinner blir stadig eldre før de får barn (det er selvsagt ikke så "smart", men sånn blir det bare av og til; for min egen del pga. laaang utdannelse og så er det jo ikke alltid man finner "den rette" (eller noen man ønsker skal være far/partner) med en gang det ellers passer heller, akkurat..)

Mitt råd er nok, dersom dere har økonomi til det (synd det skal være sånn, selvsagt) å fortsette oppfølging/utredning privat, og jeg har selv vært veldig fornøyd med Hausken.

Ønsker dere masse lykke til videre! <3
 
Back
Topp