Legen glemte å ta blodprøver!

mammatildennis2014

Betatt av forumet
I dag er jeg 33+0 og skulle på kontroll hos legen min. Etter at jordmora spurte meg om blodprøver sist jeg var hos henne måtte jeg høre med legen om han hadde glemt dem. Og ja det hadde han.. Jeg venter jo min første og hadde ikke helt oversikt på hva som skulle taes av prøver og diverse. Han la seg flat og beklaget på det sterkeste, det var hans feil og da måtte vi ta dem i dag. Jeg viste fra før at det ikke alltid er lett å finne blodårene mine, men siden det var en ny dame på labben i dag fikk hun bare prøve likevel. Etter å ha stukket meg 4 ganger i høyre ga hun opp den hånda og prøvde venstre. Det gikk på første forsøk og da traff hun godt også.. Etter å ha tømt ut 4 glass av meg fikk jeg en sånn "dott" på stikket og den blødde gjennom før det stoppet.

Jeg leverte også urinprøve der det var et lite utslag på noe, vet ikke hva, men jeg skulle få telefon seinere viss det var noe jeg trengte medisiner på. Noen som har opplevd det?

Når skal man egentlig ta de blodprøvene?

Jeg har bare tatt sånne store blodprøver på første kontroll, altså mellom uke 8 og 12... Er nok de han har glemt... :/ men tror de er viktigst i forhold til fødselen. Mine svar har også blitt sett på når de har lurt på om jeg har alt jeg skal av ulike verdier.

Utslag på urinprøve har jeg hatt flere ganger, oftest er det ikke noe, eller så kan det f.eks være urinveisinfeksjon. Uansett er det ikke noe du trenger å bekymre deg for :)

Hadde litt utslag på blod på forrige kontroll, men skal se det ann til den 20.på neste. Har ingen smerter så da drikker jeg ekstra med vann og appelsinjuice ;)
Tok mine blodprøver i uke 12, er det som er normalen ;)

Jeg tok HIV og slikt i uke 12! Så er det blodprosent i fingeren hver kontroll (hver 4 uke) deretter må jeg følges opp med rehsus prøver (1 har pappa sin blodtype rehsus pluss, jeg er negativ) i uke 12 og 32! Det er det jeg har tatt

Tar blodprøve hver 14 dag, da jeg er hos legen pga sykemelding. Han sier det skal tas hver gang. Jeg har ingen sykdommer..litt merkelig, men bedre med litt ofte enn aldri :-) Fikk brev her om dagen om at jeg manglet jern.

Jeg tok alle de store på første kontroll, så har jeg sjekket blodprosenten en gang siden og tatt glukosebelastningen. Skulle ta tox-prøven i dag, men hun nye på laben er helt amatør og greide det ikke så skal tilbake over helgen.

Det har aldri vært vanskelig å finne mine årer så jeg vet ikke hva hun prøvde på :p

Blodprosenten kan lege og jordmor sjekke regelmessig.
Men den "store blodprøven" som du nå tok er vanlig å ta på første legekontroll. Dette fordi om man slår ut på noe "spesielt" skal man følges ekstra opp.

Jeg fikk vite at jeg ikke hadde antistoffer mot røde hunder lengre. Så om jeg hadde jobbet på flyktningemottak så ville de tatt meg ut i svangeskapspenger.

Tok også den "store blodprøven" på første kontroll.
Blodprosenten har blitt målt senere også, men ikke på hver kontroll.

Jeg tok den "store" blodprøven på første ktr som var i uke 7. Har blodtype rh neg O så må ha ekstra blodprøve i uke 32 og 34.

Er det ikke innen uke 18 de skal tas?

Jeg har tatt se på nytt i uke 35-36, så det er ingen problem å ta de seint. Har de ikke ringte deg, er alt normalt.

Sniker litt :) Som mannen her har nemnt, skal dei prøvene tas i veke 12/18. Her skal du og bli sjekka for HIV osv fordi sjukehuset skal ha dei klare når du skal føda. Dersom du ikkje har tatt dei prøvane før fødsel, blir du behandla med spesielle tiltak som om du skulle hatt HIV.

Ja, riktig som mange sier her. Uke 12- 18 er vanlig for den store blodprøven, for å sjekke deg. Ved rh negativ må du ta prøver også i uke 32 og 36. Blodprøver ellers taes hvis det er behov for å sjekke deg underveis, spesielt hemoglobin/ blodprosenten. Jeg måtte og minne legen min på blodprøven i uke 32, da hun hadde glemt at jeg er rh negativ.

Etter uke 10 sa min lege! Tok de rundt da selv!

Back
Topp