Legemidler man må styre unna?

lørdagsbarn

Glad i forumet
Har fått med meg at man ikke skal ta Ibux (eller var det Paracet?) når man er gravid. Men er det andre legemidler/skjønnhetsprodukter man ikke bør bruke som man kanskje ikke tenker over?
 
Last edited:
Hadde ikke behov for medisiner da jeg var gravid, bortsett fra Postafen som virket dempende på kvalme.

Sånn som jeg forstod det på legen min så er det nesten ingenting som kan brukes av gravide. Paracet er det eneste som kan brukes, men med forsiktighet.
 
Les alltid i pakningvedlegget eller forhør deg med lege, så går det gjerne greit. Paracet kan du bruke, ved sterkt behov, men "helst ikke". Ellers er det nesten ingenting gravide bør ta, uten i samråd med lege. :)
 
Man blir vell anbefalt og ikke ta noe som helst når man er gravid, til nøden kan Paracet taes ! ;-) går man på noe resept belagte medisiner må man bare forhøre seg med lege om de kan brukes
 
Mye av bakgrunnen for at medikamenter ikke er anbefalt for gravide er vel at de ikke er prøvd ut på gravide i forskning, og at de dermed ikke har noe belegg for å si at det er trygt.

Det er selvfølgelig mye som er farlig for fosteret, men selv om det står at det ikke er anbefalt betyr det ikke at det er direkte skadelig [emoji4]
 
Tryggmammamedisin.no og relis.no kan du bruke om du er usikker, forresten.
 
Hadde ikke behov for medisiner da jeg var gravid, bortsett fra Postafen som virket dempende på kvalme.

Sånn som jeg forstod det på legen min så er det nesten ingenting som kan brukes av gravide. Paracet er det eneste som kan brukes, men med forsiktighet.

Da jeg var gravid sist slet jeg mye med hodepine, og da husker jeg at jeg fikk paracet på apoteket. Men det var det eneste jeg fikk og når jeg sa jeg var gravid :confused:
 
Les alltid i pakningvedlegget eller forhør deg med lege, så går det gjerne greit. Paracet kan du bruke, ved sterkt behov, men "helst ikke". Ellers er det nesten ingenting gravide bør ta, uten i samråd med lege. :)
Regner ikke med det blir aktuelt, pleier aldri å ta noe som helst. Men typisk at man trenger noe når man ikke kan ta det. . er for eksempel ganske tett i nesa for tiden og er det trygt med nesespray for eksempel ?
 
Da jeg var gravid sist slet jeg mye med hodepine, og da husker jeg at jeg fikk paracet på apoteket. Men det var det eneste jeg fikk og når jeg sa jeg var gravid :confused:
Jeg fikk resept på postafen (selv om den ikke er reseptbelagt). Hun på apoteket hadde ikke solgt den ellers sa hun
 
Back
Topp