Legemiddel som er utgått på dato

Luttenutt

Glad i forumet
Julibarna 2019
Juligull2021
Ja altså JEG ER SÅ KVALM. Har legetime om to uker, men jeg fungerer ikke lenger. Sist svangerskap fikk jeg afipran og hadde noe liggende fra da, men ser nå de har gått ut på dato i januar. Har noen erfaring med dette? Hverken apotek eller legesenteret kunne svare på om de kunne brukes. Har bestilt ny resept på helsenorge så får vi bare håpe jeg slipper inn for sjekk slik at jeg får de fortest mulig, men jeg er avhengig av de jeg har til jeg får en erstatning.. Er i uke 7 nå og kjenner ikke igjen dette svangerskapet sammenlignet med sist :hungover:

Man skal aldri bruke legemidler som er utgått på dato. fraråder det.

Håper du føler deg bedre snart

Det er nok ikke farlig. Vil tro det verste som skjer er at de har mindre effekt. Når det er sagt ville jeg nok ikke tatt sjansen når de nesten er 1 år over hvis ikke apotek eller legesenter sier det er ok.

Tenkte det ikke var noen umiddelbar krise siden de ikke frarådet det, hun på apoteket sa at som regel så mister de virkning bare. Hun snakket generelt om legemidler da. Jeg må ta de idag, men så får jeg forhåpentligvis ny resept..

Hadde nok brukt dem. Medisiner som er gått ut på dato har mindre effekt enn før, men det skal ikke være farlig. Har spurt om det selv en gang da jeg har noen medisiner på resept som har gått ut.

De kan ha mindre effekt enn før, men det trenger ikke være tilfellet. Skadelig er det nok ihvertfall ikke. Du kan jo ringe trygg mamma medisin og spørre der

Den vanligste årsaken til at legemidler blir ubrukelige, er at mengden virkestoff avtar. En sjelden gang kan imidlertid toksiske metabolitter dannes etter utløpsdato, som for tetrasyklin. Hvis pakningen åpnes, kan holdbarheten bli vesentlig kortere enn den som er påtrykt.

Er det da farlig å bruke legemidler som er utgått på dato? Svaret må bli at det sjelden er noen sammenheng mellom produktkvalitet og utløpsdato, men fordi utløpsdatoen er en formell grense som regulerer legemiddelprodusentens ansvar, kan helsepersonell som bruker utdaterte legemidler også bli stilt til ansvar for konsekvensene.

Back
Topp