Legekonsultasjon prøvd 1 år??

Navaje

Forelsket i forumet
Er det noen som vet hva som «skjer» på denne timen? Hvilke prøver (om det blir tatt blodprøver) og skal gubben være med? Vi har ikke samme fastlege, har det noe å si?

Jeg gikk alene. Det kommer an på hvor i syklusen du er, men kan være de tar noen blodprøver uansett. Husker ikke hvilke jeg tok hos FL og hvilke jeg tok hos gyn som hadde utredning.
På legekontoret snakket vi bare litt og hun sendte henvisning til å sjekke om egglederne var tette først og så henvisning til utredning hos gyn. Det var gynekologen som etter undersøkelse sendte henvisning til ivf. I forkant av møte med gyn måtte mannen selv gå til sin fastlege og få henvisning til å sjekke sæden. Resultatet må sendes til gyn som skal henvise.
Håper dette ga litt svar:happy:

Jeg gikk alene. Det kommer an på hvor i syklusen du er, men kan være de tar noen blodprøver uansett. Husker ikke hvilke jeg tok hos FL og hvilke jeg tok hos gyn som hadde utredning.
På legekontoret snakket vi bare litt og hun sendte henvisning til å sjekke om egglederne var tette først og så henvisning til utredning hos gyn. Det var gynekologen som etter undersøkelse sendte henvisning til ivf. I forkant av møte med gyn måtte mannen selv gå til sin fastlege og få henvisning til å sjekke sæden. Resultatet må sendes til gyn som skal henvise.
Håper dette ga litt svar:happy:
Tusen takk! Tok det lang tid fra du ble henvist å kom inn til gyn?

Det tok noen mnd, tror faktisk det var 4 mnd ventetid, men det var viktig å ta den andre undersøkelsen først da den kan avklare grunnen for at man ikke har vært gravid. Da gjør man jo noe i ventetiden også. Vet ikke om alle tar den eggleder-sjekken heller, men jeg måtte det.

Det tok noen mnd, tror faktisk det var 4 mnd ventetid, men det var viktig å ta den andre undersøkelsen først da den kan avklare grunnen for at man ikke har vært gravid. Da gjør man jo noe i ventetiden også. Vet ikke om alle tar den eggleder-sjekken heller, men jeg måtte det.
Okei:)
Hvordan var eggledersjekken?

Det var på Rikshospitalet på røntgen avdelingen. De satt opp et kateter i livmoren og sprøytet inn kontrastveske mens de tok bilder. Jeg syns ikke det var vondt eller noe, fikk litt smerter, akkurat som menssmerter helt på slutten, men det var alt.

Jeg ville bedt fastlegen sende henvisning rett til gynekolog, min fastlege er flink, men han hadde ikke peiling på fertilitet og hva som måtte sjekkes. Så tok noen mnd ekstra da jeg bare tok noen tilfeldige blodprøver.

Gynekologen min kunne også sende rekvisisjon på mannen :-)

Legen gjorde ikke så mye, mest snakk. Sendte henvisning til gynekolog :-) Den gynekologen jeg går hos nå foretrekker at vi kommer som et par, altså begge to. Hun sendte rekvisisjon for sædprøve, og undersøkte meg.

Den forrige gynekologen jeg hadde var den som tok den første sjekken (jeg byttet, var ikke fornøyd med henne). Da tok de blodprøve, og så sjekket hun om jeg hadde egg, osv. med den fæle "staven" de putter inn :p

Vi har ikke barn fra før av.

fikk kun henvisning til gu jeg og innvendig ultralyd for å se om d var masse egg eller ikke. sambo har ikke vært på noe. men blir ikke henvist til fertelitetsklinikken pga at jeg er overvektig.

Back
Topp