Legebesøk

Steinbukk1

Blir kjent med forumet
Var nettopp hos legen for å få sendt henvisning til TUL. Det gikk forsåvidt greit. Har vært veldig trøtt og sliten, slitt med søvn og hodeverk. Spurte derfor om jeg kunne bli sykemeldt denne uka, omså bare noen dager for æ hente meg inn igjen. Fikk til svar at «å være gravid er jo ikke en sykdom, alle er jo gravid og det er en normaltilstand. Så kan ikke gi deg sykemelding for graviditet. Hvis du blir sliten så får du bruke egenmeldingsdagene, det er en grunn til at du har dem».

Kjenner jeg ble litt provosert. Flere som har vært borti en slik lege?

Er i grunn litt enig med legen din jeg :shy:
De fleste har 24 egenmeldingsdager ila et år. Om behovet bare er et par dager for å hente seg inn, så må det da være greit å bruke egenmelding?

det er nok noen som er sånn. Ja, graviditet er en spesiell normaltilstand., men det er jo så store variasjoner i hvordan man har det og hva slags jobb man har etc og.
Er du fornøyd med legen ellers? Du kan jo bytte, da gjelder det fra 1/3 ihvertfall...

Litt enig med legen. Om du bare trenger en dag eller to nå og da for å hente deg inn så kan du bruke egenmelding. Det gjelder både om man er gravid eller er sliten av andre årsaker.

Men, jeg synes han kunne lagt det frem på en snillere måte. Ut i fra det du skriver så hadde i alle fall jeg ikke følt meg ivaretatt. Man er mer sårbar som gravid og det synes jeg leger burde tenke litt mer på.

De fleste har 24 egenmeldingsdager ila et år. Om behovet bare er et par dager for å hente seg inn, så må det da være greit å bruke egenmelding?

Var i grunn ikke uenig mtp egenmld. Men syns måten hun sa det på, det at gravide ikke er syk eller «fortjener» sykemelding, det er det jeg ble provosert av. Mange gravide blir jo kjempedårlige, skal di da måtte jobbe pga «å være gravid ikke er en sykdom»?

Var i grunn ikke uenig mtp egenmld. Men syns måten hun sa det på, det at gravide ikke er syk eller «fortjener» sykemelding, det er det jeg ble provosert av. Mange gravide blir jo kjempedårlige, skal di da måtte jobbe pga «å være gravid ikke er en sykdom»?

Ja, det blir feil. En del er skikkelig dårlige og må sykmeldes.

det er nok noen som er sånn. Ja, graviditet er en spesiell normaltilstand., men det er jo så store variasjoner i hvordan man har det og hva slags jobb man har etc og.
Er du fornøyd med legen ellers? Du kan jo bytte, da gjelder det fra 1/3 ihvertfall...

Er første gang jeg er hos denne legen, som er legestudent. Min fastlege er fantastisk, bare synd man må vente 1-2 måneder på time pga hun er så travel :/

Legen min sa akkurat det samme til meg når jeg var på første kontroll sist svangerskap (uten at jeg hadde sagt noe om at jeg var dårlig) Tror de bare automatisk sier det fordi de opplever at mange gravide ber om sykemelding selv om de kanskje fint kunne ha jobbet med litt tilrettelegging. Det var derimot ikke noe problem å bli sykemeldt når jeg på slutten av svangerskapet begynte å bli temmelig sliten av kynnere og ingen søvn.

Tror ikke man skal bruke tid på legens klønete formuleringer.

24 dager? [emoji50] jeg har bare 4?

Det stemmer at graviditet ikke er en sykdom, men hvis jeg hadde fått så vondt som ved bekkenløsning helt plutselig uten å være gravid, så hadde jeg absolutt fått sykemelding. Et menneske som ikke klarer å gå, sitte eller stå kan ikke være på jobb.

Når jeg var gravid med andre barnet var jeg så kvalm at jeg nesten ikke klarte å spise og gikk ned i vekt. Jeg fikk sykemelding, og jeg håper virkelig at jeg ville fått det som "ugravid" hvis jeg hadde slike plager.

For å sykemelde må legen sette en diagnose og graviditet er jo ikke en diagnose i seg selv... tretthet ved svangerskap er listet som en diagnose der sykemelding vanligvis ikke er nødvendig... jeg ble f.eks sykemeldt først for kvalme og brekninger ved svangerskap da jeg prøvde meg på gradert i starten, deretter hyperemesis gravidarum når jeg ble kjempe dårlig. På de fleste diagnosene skal arbeidsgiver vurdere mulighet for tilrettelegging før sykemelding, så det er nok ikke så rart at legen ikke ga deg sykemelding...

Likevel er jeg helt enig i at man kan ordlegge seg bedre som lege! Forøvrig er min lege både flink og snill og gir ikke ut sykemelding med mindre han mener det er nødvendig, men også han kan si ting på en måte som ikke alltid oppleves som "ivaretakende"... etterhvert som jeg har blitt bedre kjent med han så vet jeg at han ikke mener det sånn som det kan høres ut og da bare overser jeg det og prøver å forklare meg på en bedre måte hvis jeg føler meg misforstått. :)

(Link til svangerskapsrelaterte diagnoser: https://helsedirektoratet.no/retnin...-ika,-w28-red-funksjonsevne-svangerskapsprob) )

Å være gravid er ingen sykdom, men man kan bli veldig syk av å være gravid - det er jo forskjellen. Ser utgangspunktet til legen din, men synes ikke det var rettferdig og høflig svar. Du kjenner jo kroppen din best. Evt får du ta egenmelding, også forsette å gå til legen, de kan jo ikke si det hver gang :-)

Jeg ble sykemeldt ganske tidlig (uke 7 *6+4*) fordi jeg slet så innmari med blodtrykksfall, klarte ikke stå oppreist lenger enn minuttet av gangen, og senere innmari svangerskapskvalme. Men jeg skjønner absolutt hvordan du føler det!!! Det var nada problem for legen å skrive sykemelding, og det burde det ikke være for din lege heller, ferdig snakka

Jeg mener at når man er gravid har man ikke lenger bare seg selv og ta hensyn til. Og hvis man da selv trenger noen dager for å hente seg inn må man lytte til kroppen og ta de dagene. Og selvom graviditet ikke er en sykdom så går det an å si det på en penere måte. Tenker at legen din aldri har vært gravid selv, er jo mye ekstra plager man kan få og da...

Back
Topp