Legebesøk i uke 11

JANUARLYKKE

Andre møte med forumet
Jeg har begynt nedtellingen til legebesøk i uke 11. Det er så forandret siden sist jeg gikk gravid (nå 5 1/2 år siden). Da gikk jeg til legen med en gang jeg hadde testet positivt. Det gjorde jeg også med de to eldste barna (nå 13 og 16 år).

Hvor langt er intervallet mellom hver kontroll? Sist gikk jeg til kontroll hver måned.
 
Til nå har jeg gått til kontroller hver 4 uke, sikkert litt hyppigere fremover mot termin[:)]
 
Jeg også syns det var rart. Minsten min er 2 år i juli, og da gikk jeg 1 gang pr mnd. Nå var jeg hos legen i uke 6 og hun sa jeg skulle bestille time hos jordmor om 6-8 uker!! Men jeg fikk time etter 4 uker, så jeg skal 4 juli... Legen sa dette hadde regjeringa ( eller noen andre rare mennesker) bestemt. For så lenge mor og barn var friske er det ikke nødvendig med hyppige kontroller. Dette er helt galt mener jeg, for hvordan vet vi om alt er bra hvis ikke vi går til kontroll?????
[:@]
 
Tror leger praktiserer dette litt forskjellig,men det skal nå være slik at mor nesten selv bestemmer hvor hyppig kontrollene skal være...
De sier en ikke trenger like mye oppfølging ved senere svangerskap,men om man føler behov for det så skal man få det!
Begge de to første her hadde jeg oppfølging hver mnd,og ønsker det denne gangen og.
Var på "bekreftelse-time" når jeg var rett over 4 uker på vei,og har vært til vanlig kontroll nå ved 8 uker. Så syns det høres rart ut at du ikke har fått time før...[&:]
Kanskje du bør bytte lege,eller fortsette oppfølging hos kun jordmor!?
Jeg har valgt å kun gå til jordmor denna gangen,føler meg mer komfortabel der![:D]
Uansett så får du ha lykke til med svangerskapet...
 
Hei

Under "Svangerskapet" her på forumet er det en diskusjon om nye retningslinjer for svangerskapsomsorgen. Der kutter man antallet kontroller fra 12 til 7! (8 med ul)!!! [:@]

Bare til å hive seg med!

Og så ligger det en artikkel på hovedsiden til Babyverden om hva som skjer og hvorfor. Liker det dårlig jeg... [>:]
 
Hos min lege er det vanlig med første time ca uke 8-10. Men ønsker man tidligere er det ikke noe problem. Jeg skal på min første time når jeg er drøyt ni uker på vei. Jeg synes det er helt greit og regner ikke med å ha neste kontroll før i begynnelsen av august (hvis alt er i orden da, selvfølgelig).Jeg har lest at det er vanlig med ca 12 kontroller i første svangerskap og ca 8 i de senere (inkl.UL).
Har også hørt at det er snakk om at regjeringa vil kutte ned på dette. Jeg kan tildels være enig,-det er jo ikke nødvendig å fly til lege/jordmor ofte hvis alt er bare bra med mor og barn!
Men jeg tenker også at det må vel være opp til enhver,-noen har behov for tettere oppfølging enn andre. Det er nok også avhengig av hvordan foregående svangerskap har vært og hvordan formen er. Og selvfølgelig hvordan den gravide er som person,noen er jo mer usikre enn andre. Så gjør som dere føler for og si ifra hvis det er noe dere ikke er komfortable med! [:)]
 
Går både til jordmor og lege, henholdsvis annenhver kontroll. Har gått hver 4.uke så langt, men når det nærmer seg termin skal man visst gå hver uke eller noe slikt. Så ble iallfall meg fortalt sist jeg var på kontroll. Begynte å gå i uke 8 og har siden vert en gang i måneden.
 
Takk for mange svar:) Jeg skal spørre legen min om jeg kan komme til kontroll hver måned. Håper det kan imøtekommes, da jeg vil føle det betryggende med tett oppfølging.
 
Back
Topp