Legebesøk, hjertelyd.

Havets fru

Forelsket i forumet
MAI 2013
Da har jeg vært hos legen.. Hadde noen medisinske spørsmål som jordmor ikke kunne svare på da jeg var der i uke 9.
Hun var veldig grei å hjalp meg mye, så angrer ikke på at jeg har byttet lege nei!
Men lurer på en ting..
Jeg fikk vite at leger ikke har lov til å lytte etter hjertelyden før etter uke 20. Hun lyttet etter på meg, i og med at jeg sa at jeg ikke skulle bli urolig dersom hun ikke fant den. Noe hun heller ikke gjorde.. Kjenner at livmora vokser, så er ikke så særlig urolig heldigvis. Selv om at det hadde vært bedre å faktisk høre hjertelyden..

Har dere fått høre hjertelyden hos legen i uke 12?

Første gang hørte vi hjertelyden i uke 12, med nummer to hørte vi vel ikke før uke 13.
Denne gangen fant ikke fastlegen hjertelyden i uke 12, men i dag fant jordmor den. Men er nå 16+2. 
Har jo hørt den ofte hjemme,så var aldri bekymra. Det er vanlig at de ikke finner den i uke 12. Babyen flytter mye på seg,så det er veldig avhengig av hvordan den ligger om man finner den eller ikke. Neste gang får du nok høre tenker jeg :)

FIkk høre hjertelyden allerede ved første ordinære kontroll - uke 9.. Og nå igjen i uke 15 :-)

Legen og jordmora mi vil ikke gjøre dette før etter ordinær UL i uke 18...

Vi var heldige og fikk ta en tidlig kikk på jr da vi dro til fastlegen på 1.kontroll i uke 11. 
Han hadde skrudd på ul-apparatet de har stående, for han regna med at vi ville se. Fikk høre hjertelyden i noen sekunder før mini hoppa seg en tur inni magen. Men da lytta han jo ikke bevisst etter lyd da.. Var vel bare tilfeldig.:)
Var hos jordmora rett etter påske (uke15), hvor hun lyttet til hjertelyd med dopler. Fant den rimelig kjapt hos meg, så da er jeg vel bare heldig med plasseringa av morkaka.

Når e d du ska på neste kontroll, Havets fru?
Når ska du på ordinær ul?

Jordmora mi ville egentlig ikke høre før i uke 14-15, men klarte å overbevise henne om å gjøre det fordelt i uke 12 ;-) Har alltid hørt det rundt uke 12 , men dem vil ike gjøre det i tilfelle dem ikke finner den....

Jeg fant den hjemme selv i uke 10, og da jeg var hos jordmor i uke 14 sa hun at hun kunne prøve men hvis hun ikke fant noe kom jeg ikke til å få ultralyd kun pga det. Men som jeg sa til henne, jeg er ikke bekymret for om den lille lever, det vet jeg at den gjør, så det er ikke noe fare, bare å prøve :) 
Og hun fant den med en gang... 

Men kan forstå at de ikke alltid vil, for mange blir veldig bekymret, og det er unødvendig... Det er ikke alle som er like flinke til å finne heller! Med vesla sjekket jordmor i ca uke 14, jeg hadde ikke hørt den før, og hun brukte laaang tid før hun fant den. Da jeg selv prøvde for første gang hjemme et par dager senere fant jeg den med en gang... 

Synes det er spennende hvordan svangerskapene kan være så forskjellige:-) Er ikke urolig for lisjegullet, kjenner hvordan magen strekker og vokser. Men skjønner reservasjonen til legene da det er lett å bli urolig. Skal på kontroll hos jordmor 21 og ul 25 mai, så det er ikke mer enn 5 uker til jeg får høre:-) Får bare vente i spenning og håpe alt står bra til:-)

Back
Topp