Lege Vs Jordmor

Panacea

Blir kjent med forumet
Sommerfuglene <3
Sikkert en lignende tråd et sted, men finner den ikke..
Skal dere gå til kontroll til legen deres eller jordmor?
Jeg hadde første kontrollen hos legen min, og var super fornøyd med henne:) Men tenkte å bruke jordmor litt også.. Legen min anbefalt meg også å bruke jordmor, at førstegangsfødene ofte hadde god nytte av disse kontrollene, og at jordmor hadde mye bedre tid. Men hun sa at jeg kunne komme til henne på de "faste" kontrollene, også kunne jeg supplere med Jordmor innimellom.
Sånn som jeg har forstått det tidligere, når jeg har drevet å lest litt rundt, er at det fleste som bruker både lege og jordmor tar feks annenhver kontroll hos de forskjellige.. Hva skal dere gjøre? Eller dere som har barn fra før, hvordan gjorde dere det sist gang?

Skal til legen første kontroll også blir det jm på resten :) det gjorde jeg sist også :D

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg ville egentlig til jordmor på første, men fikk beskjed på helsestasjonen at jeg måtte til legen først :confused: så da blir det legen først også jordmor også får jeg se hva jeg likte best og hva som passer seg :)

Jeg skal annenhver kontroll til lege og jordmor :)

Sist gikk jeg til lege på første kontroll, så gikk jeg kun til jordmor videre :) Kommer til å gjøre det denne gangen også :) Er superfornøyd med fastlegen, ingenting med det å gjøre. Men også veldig fornøyd med jordmor sist, og det blir godt å bli fulgt opp av den samme som sist :) Også liker jeg den rolige og gode atmosfæren på helsestasjonen og hos jordmor :)

Gikk annenhver sist, blir bare lege denne gangen tror jeg. Meg og jordmoren fant aldri helt tonen sist, og hun og legen mente endel forskjellig. Det viste seg tilslutt at lege hadde rett. Så har mer tillit der. :)

Jeg skal til lege på første kontroll, men kommer til å gå hvertfall annenhver jordmor/lege deretter. Jordmoren her er skrytt opp i skyene, så jeg får se om jeg tar flere hos henne enn lege etterhvert. De forrige svangerskapene hadde jeg annenhver og syntes det var veldig greit. Jeg hadde en fantastisk lege, men det ER forskjell på 15 min med lege, og 30-60 min med jordmor der de er tid for å prate og komme med konkrete tips og råd om amming, fødsel osv. Kontrollene hos legen var helt ok, men jordmorkontrollene var de jeg gledet meg aller mest til ;) vil absolutt anbefale deg å prøve jordmor i alle fall!

Jeg hadde alle kontrollene mine hos lege sist gang. Denne gangen vil jeg prøve å gå til jordmor i tillegg. Har hatt første kontroll hos legen og skal ha neste time der når jeg er 25-26 uker på vei. imellomtiden kommer jeg til å ta et par turer til jordmor :)

Jeg hadde første kontroll hos jordmor. Kommer nok til å ha de fleste hos henne, men dra til lege hvis det er noe spesielt som legen kun kan svare på.

Hadde første hos lege. Kommer til å ha resten hos jordmor. Forrige gang hadde jeg annenhver, men fikk mye mer ut av jordmortimene.

Gikk til lege først og deretter JM og lege annenhver gang. Veldig fornøyd med det, så vi får se om det ikke blir det samme denne gangen :)

Men kan man da ta jordmor besøk innimellom, og de faste kontrollene hos lege, eller kan man bare få de faste kontrollene og dele på disse selv liksom.. Altså neste kontroll sa legen slulle være i ca uke 24.. Kan jeg da ta denne hos legen min, og likevel dra til jordmor før deg?

Men kan man da ta jordmor besøk innimellom, og de faste kontrollene hos lege, eller kan man bare få de faste kontrollene og dele på disse selv liksom.. Altså neste kontroll sa legen slulle være i ca uke 24.. Kan jeg da ta denne hos legen min, og likevel dra til jordmor før deg?

Du får i utgangspunktet de faste kontrollene som er satt opp. Om du avtaler de faste med lege, har du ingen med jordmor. Men om du avtaler noen med jordmor, har du jo likevel mulighet til å dra til legen din mellom de vanlige kontrollene, om du er syk, eller trenger ekstra oppfølging.

først lege to ganger for blodprøver og måling av blotrykk og vekt. Lagte helsekortet og div. nå blir det jordmor noen ganger for så legen igjen i uke 28 for nye blodprøver, deretter jordmor igjen. Her hos oss er det vanlig.

Med første var jeg hos både lege og jordmor. Mest hos jordmor mot slutten. Med nummer to var jeg kun hos legen. Denne gangen hadde jeg første kontroll hos legen og vi snakket litt om det. Neste kontroll blir i slutten av januar, og den tenkte jeg å ta hos jordmor. Jeg har litt lyst til å satse skikkelig på å få til amminga denne gangen, og det er jo noe å ta opp med jordmor. I tillegg er jeg litt spent på hvor stor denne her kan bli, så har litt andre ting jeg lurer på denne gangen i forhold til de to første.

Jag gick bara till jm på helsestasjon. Var innom legekontoret för att ta blodprøver en tur, men annars var jag mer är nöjd med bara jm!
Just det att hon satte av gott med tid och rätt och slett bara var så god och til stede hela tiden gjorde det till ett lett val för oss:-)

Sent from my iPad using BV Forum

Man tar kontakt med helsestasjonen for å avtale med jordmor. Om du ikke vet hvor du skal kontakte, spør legen sin

Vil helst gå til lege og ikke jm. Ikke no god opplevelse av jm, da hun bare snakket stygt til og om meg.

Back
Topp