Lege vegrer for å gi sykemelding

FebruarBarn93

Forelsket i forumet
Jeg har slitt med bekkenet siden uke 12.. Hatt 40% sykemelding siden 18. Juli og det har funket greit. Når jeg var hos legen på Onsdag så mente han at jeg burde klare å bare ha 20% sykemelding eventuelt friskemeldes. Prøvde å forklare til han at jeg føler jeg ikke klarer å jobbe mer enn 60%, og om jeg jobber mer vil ryggen bli helt for jævlig. Han sier at vi ikke kan sykemelde meg for å forebygge skader... Sa tilslutt ja til 20% sykemelding etter mye pushing fra lege.. Hadde min første jobb vakt denne uken idag og allerede etter 4 timer slår smertene til i ryggen. Slenger innpå med to paracet men de hjelper ingenting. Nå har jeg ligget i sengen i en time etter jobb og ikke fått sove. Bekkenet er helt stivt og vondt, bare det å snu seg gjør vondt. Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Ang sykemelding, lege og jobb.. Må jeg bestille time hos kiropraktor og få en diagnose for at lege skal tro meg?

Synes det høres rart ut at han ikke kan sykemelde for å forebygge. Skal du gå til du ikke er i stand til noen ting da? Du skal jo være i stand til å gjøre noe etter arbeidstid også. Og dette er vel noe som kommer pga graviditeten? Og visst jeg ikke tar helt feil, så skal man ikke slite seg ut når man har ryggvondt og bekkenplager i svangerskapet, dette kan vel få konsekvenser i ettertid?

Da hadde eg byttet lege, og gått til fysioterapaut\manuell terapeut eller kiropraktor. Hvis du pusher deg med bekkenplager kan det få kraftige konsekvenser for tiden etterpå. En god venninne har problemer med å fungere i hverdagen no selv fire mnd etter fødsel...

Hadde byttet lege og gått til koropraktor jeg!
Har ikke bekkenplager med hatt problemer med rygg tidligere. Kiropraktoren følger med meg og har gitt meg øvelser jeg skal gjøre.

Har du snakket med jordmor? Vet at noen kan være behjelpelig med å skrive på et nav skjema som arbeidsgiver og du kan sende inn for å få svangerskapspenger fult eller til gradert stilling . Og bekkenløsning er vel svangerskapsplage.
Eneste med dette er at sjefen er en ansvarlig del i søknaden og han må dokumentere at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging.

Spør legen om legen kan nok om bekkenplager!! Fornbekkenløaning som ikke blir holdt i sjakk kan føre til betennelser i bekkenleddet og større plager...

Jeg har slitt med bekkenet siden uke 12.. Hatt 40% sykemelding siden 18. Juli og det har funket greit. Når jeg var hos legen på Onsdag så mente han at jeg burde klare å bare ha 20% sykemelding eventuelt friskemeldes. Prøvde å forklare til han at jeg føler jeg ikke klarer å jobbe mer enn 60%, og om jeg jobber mer vil ryggen bli helt for jævlig. Han sier at vi ikke kan sykemelde meg for å forebygge skader... Sa tilslutt ja til 20% sykemelding etter mye pushing fra lege.. Hadde min første jobb vakt denne uken idag og allerede etter 4 timer slår smertene til i ryggen. Slenger innpå med to paracet men de hjelper ingenting. Nå har jeg ligget i sengen i en time etter jobb og ikke fått sove. Bekkenet er helt stivt og vondt, bare det å snu seg gjør vondt. Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Ang sykemelding, lege og jobb.. Må jeg bestille time hos kiropraktor og få en diagnose for at lege skal tro meg?
Det er din rygg og din kropp, og forebygge bekkenløsning er ekstremt viktig - hvis ikke kan man slite senere i livet. Fysioterapeuten/manuell terapeuten min har jevnlig kontakt med min lege og skriver at jeg trenger tett oppfølging og 100% sykmelding (sikkert litt tryggere for legen, da er de sammen om beslutningen)..
Stå på ditt:)

Hadde byttet lege. Jeg er 100 % sykmeldt pga. Bekkenplager. Det er for at jeg skal fungere i hverdagen hjemme og forebygge bekkenplager etter fødsel. Det er bare noen måneder av vårres liv. Man kan få varige skader hvis man presser bekkenet.

Til alle som er sykemeldt pga svangerskapsplager fant en link hvor det er skrevet litt om svangerskapspenger.

http://forum.babyverden.no/threads/sykemelding-vs-svangerskapspenger-viktig.1494021/
Reglene har blitt endret fra jeg gikk sykmeldt i 2014 og nå, nå spiller det ingen rolle om man er sykmeldt eller om man går på svangerskapspenger mtp retten til sykmelding senere. Så lenge man er i permisjon i 6 mnd har man opparbeidet seg full rett til sykepenger igjen:)

Sniker fra januar ;)
Jeg er sykemeldt 20% pga bekkenplager (har 80% stilling til vanlig, så jobber nå 60%) og det fungerer greit nok for meg. Vondt innimellom, men får nok fri til å hente meg inn igjen. Ved vurdering om forlenging av sykemelding hos lege, så var han enig i at så lenge jeg fungerte med dagens ordning så endrer vi ikke på det. Det ville ikke gagne noen å gå på en skikkelig smell og bli 100% sykemeldt..
Stå på ditt! Her er det ikke direkte snakk om å forebygge, men heller holde smertene i sjakk ;)

Personlig litt skeptisk til kiropraktor, men vil på det varmeste anbefale manuell terapeut. Du trenger ikke henvisning til lege for dette da det er bare å søke på nettet etter en med lisens. De ordner papirer på det selv. Dersom du har gang vansker pga bekkenet slipper du også å betale egenandelen og får gå gratis til behandling. Manuell terapeuten tar stilling til hvilken kategori du faller i. Alternativt er det henvisning fra lege til fysio.

Dette høres ikke bra ut! Jeg skal til kiropraktor på mandag og få en liten "status" på bekkenet mitt da jeg sliter med litt vondt i halebein og stråling ned i setet. Anbefaler deg å få dette undersøkt, og vurdere legebytteo_O

Tusen takk for alle støttende og hjelpsomme kommentarer! Virker liksom som om legen min ikke tror på at jeg har vondt.. Etter 8 timer på jobb klarer jeg ikke snu meg i sengen eller gå til toalettet uten smerte i korsrygg, haleben og hofte... det som er greien er at jeg ikke har fått bevist noen bekkenløsning/løsning så han tror vel at jeg bare har muskelplager i i ryggen som han så fint kalte det i Juli.. Jeg vil jo gjerne jobbe så lenge jeg kan, og vil derfor jobbe 60% så lenge jeg kan. Jeg skal finne en manuell terapeut i nærområdet og skaffe time der så fort som mulig.

Manuellterapeut hjalp meg i starten når jeg hadde mest vondt og etter hvert har jeg blitt ganske bra i bekkenet. Så det er lurt! Når man snakker om leger så var jeg hos en vikarlege for fastlegen min og jeg følte som jeg ble beskyldt for svindel da jeg spurte om å få Hel sykemelding da jeg har gått i mange uker med gradert. Jeg ble helt sjokkert, han sa at sykemelding i svangerskap var typisk svindelsak og at jeg måtte passe på å ikke miste kredibiliteten hos staten!? Han slengte og inn at jordmødre var late fordi de ikke hadde papirarbeid lenger og hjertebanken jeg hadde hatt kunne føre til angstanfall og faktisk hjertesykdom hvis man ikke slappet av! Stakkars folk som har denne legen til fastlege... at det går an!

Manuellterapeut hjalp meg i starten når jeg hadde mest vondt og etter hvert har jeg blitt ganske bra i bekkenet. Så det er lurt! Når man snakker om leger så var jeg hos en vikarlege for fastlegen min og jeg følte som jeg ble beskyldt for svindel da jeg spurte om å få Hel sykemelding da jeg har gått i mange uker med gradert. Jeg ble helt sjokkert, han sa at sykemelding i svangerskap var typisk svindelsak og at jeg måtte passe på å ikke miste kredibiliteten hos staten!? Han slengte og inn at jordmødre var late fordi de ikke hadde papirarbeid lenger og hjertebanken jeg hadde hatt kunne føre til angstanfall og faktisk hjertesykdom hvis man ikke slappet av! Stakkars folk som har denne legen til fastlege... at det går an!

Hadde undersøkt hvordan jeg kunne klage på denne legen!! Hårreisende[emoji35]

Back
Topp