Lege, ultralyd, kontroll-når da?

monicabebe

Forumet er livet
Hei, hei!

Er jo helt "ny-gravid" og lurer på så masse! Vet at dette har blitt svart på maaage ganger her inne, men har jo ikke lest det så nøye før!

*Når er det vanlig å dra på legekontroll etter man har funnet ut at man er gravid?

*Når kan man dra på ultralyd for førte gang? 1) når er den vanlige ultralyden alle får tilbud om. 2) Når bør man dra på ultralyd hvis man vil sjekke nakkefolden til babyen, eller hva man ser på i forhold til Downs syndrom?

*Når drar man til jordmor førtste gang? Og er det legen som ordner sånn at man får en jordmor?

*Når kan man høre hjerteslagene til babyen for første gang? Og hvor gjør man det? Lege? Jordmor?

Hallooooo, jeg er et vandrende spørsmålstegn jeg! Lurer på såååå mye! Vet jo mye om selve kroppen og hva som skjer, men ikke noe om alt det praktiske!

Tusen takk til dere som er så tålmodige at dere svarer!

Klem, M

Hei du!

Jeg vet ikke helt hva som er vanlig jeg da. Jeg ringte fastlegen dagen etter jeg testet, fikk da time to dager etter det. Da tok vi urinprøve og blodprøver av hiv, syfilis, røde hunder resistans og blodtype. Siden jeg har mistet to ganger før, så fikk jeg ul noen dager etter det igjen. Altså uke 5. Tror nok ikke det er vanlig. Skal på ny ul nå på mandag. De to ul tok jeg hos spesialist. Etter det skal jeg til jordmor, bare visst noe spes skulle skje så skal jeg til spesialisten igjen. Tror jeg skal annenhver gang til lege og jordmor? Fastlegen sa jeg skulle kontakte jordmor selv og ta med resultat fra blodprøvene. Jeg kommer til å si at jeg vil ha tett oppfølging, vi får se om jeg får det!

Har prata med flere som gikk til første ul i uke 8-9. Det står en plan her på bv en sted.http://www.babyverden.no/templates/Subject____767.aspx

Lykke til

Klem

tro man kan hør hjertet i uke 8? Håper det for da får jeg høre det i morgen! Gleder meg!

Hei du!!

Gått opp for deg at du er gravid eller? [:)] En ganske rar følelese..

# Vi testet positivt en fredag, og jeg ringte legen min mandagen etter. Fikk time fort, så den første kontrollen var i uke 6. Tror det er mest vanlig å ha den i rundt uke 12..

# Alle får tilbud om ultralyd når de er i rundt 17- 19 uke. Det er den eneste ul som alle får tilbud om. Hvis du vil ha før, må dette tas privat.

# Legen min ordnet kontakt mellom meg og jordmor, og jeg var første gang hos jordmor i uke 16.

# Jeg hørte hjerteslagene første gangen hos jordmor på den første kontrollen jeg var på hos henne. Altså uke 16. Men jeg vet ikke hvor tidlig det går ann å høre de da..

Uansett lykke til!! Dette kommer til å gå kjempebra!! [:)]

det er ikke så mye legen gjør tidelig så jeg var ikke hos legen før uke 12...da spurte fast legen min om jeg også ville gå til jordmor og det ville jeg så har gått annen vær gang lege og jordmor...ultralyd timen pleier og være rundt uke 18...forstår deg at en har mange spørsmål men håper dette er litt hjelp på veien!Du kan når som helst under svangerskapet si bare ifra til lege eller jordmor vis du har lyst på ny og flere ultralyd...Lykke til og du får kose deg masse!Nå er snart vente tiden min over!klem...[;)]

Det er vel litt forskjellig, så jeg svarer utfra hva jeg har gjort og erfart jeg[:)]

* Jeg fikk time hos legen i uke 6 eller 7, det var min første time, med gu og sånn, så hadde jeg ny time i uke 12 hvor jeg fikk helsekortet for gravide.

* I forhold til ul, så er det vel ikke vanlig å få fler enn den ene ul som er i uke 18-20, hvis ikke det er tvillinger eller annet komplikasjoner da.
Men man kan jo betille privat,jeg var på ul i uke 14+noen dager, og da så han på nakkefolderen og slik og utelukket downs syndrom, så det må vel egentlig gjøres hvertfall mellom uke 12-15 ikke senere..

* Når det gjelder jordmor, så var jeg hos henne første gang i uke 14, jeg bestilte time selv, legen gjør ikke det her, men du kan jo spørre din lege om han vet om noen eller om det er en jordmor knytta opp mot legesenteret der du bor f.eks.

* Jeg hørte hjerteslagene første gang da jeg var hos jordmor i uke 14, en fantastisk opplevelse, men det varierer veldig noen hører de tidligere, men ikke før uke 12 tror jeg, og noen hører det senere. Både lege og jordmor kan lytte på deg, men hos meg så gjorde ikke legen det han mente det var for tidlig, men jordmor fant den med den med en gang.

* Og ville bare si at du kan velge hvem du vil gå til av jordmor eller lege, eller begge deler.
Jeg går til bare jordmor, for kontroll, men blodprøvene må legen ta da, og evt sykmelding tar lege seg av.

Er det mer du lurer på, er det bare å spørre[:)]

Ønsker deg masse lykke til fremover[:)]

Takk for opplysende svar!

jeg ringer nok legen i morra, for det tar så lang tid å få time der allikevel. Vil gjerne ta toxoplasmose-prøve siden jeg har katt!

Har ikke helt gått opp for meg enda nei, jeg har sett på testene sikkert 100 ganger siden i går. Må bare sjekke at det virkelig er sant liksom!

KLem, M

Da tror jeg du må si til legen din at du vil ta en sånn toxoplasmose prøve, for de gjør ikke det automatisk lenger[:)]

Jeg bestilte time hos legen med en gang jeg var gravid, fikk tatt alle blodprøvene, celleprøve og hun fortalte litt om kosthold osv.

Ultralyd får du innkalling til, den blir tatt rundt uke 18. Vil du ha flere ultralyd må du gjøre det privat og betale for det. Når det gjelder Downs syndrom så trodde jeg ikke de kunne se sånt på ultralyd [8|]

Jeg var hos jordmor for første gang på fredag, var da 15 + 2. Du må selv kontakte jordmor og bestille time.

Jeg fikk høre hjerteslagene da jeg var på kontroll hos legen i uke 11, men det er egentlig litt tidlig, jeg var heldig som hadde en tålmodig lege som ikke ga opp før hun fant hjertelyden. Både lege og jordmor kan lytte etter hjertelyd.

Back
Topp