Lege til besvær :(

BareEnMamma

Glad i forumet
*MIA*
Jeg har tidligere fortalt om min frustrasjon etter min andre legekontroll. Nå har jeg heldigvis hatt kontroll hos jordmor sist, UL i november og så skal jeg til jordmor igjen i desember. Men når det gjelder ting som er relatert til helsen min så må jeg jo ta det med legen, og det er virkelig ikke noe gøy.

Min lege har nemlig bestemt seg for at graviditet ikke er en sykdom (duh, det vet vi jo ALLE!), men i det innebærer det at bekkenplager i uke 21 er umulig, det er altfor tidlig til at det går an å få plager (det samme sa han til meg tidlig i svangerskapet da jeg fortalte om smerter i hoftene når jeg ligger på siden). Jeg vet jo at dette ikke stemmer, har to venninner som er gravide og de har vært sykemeldte/hatt gradert sykemelding/gått til behandling osv siden ca uke 12.

Plagene jeg har hatt med hoftene har vært levelige, for om dagen, på jobb, og sånn ellers har jeg ikke vært plaget noe særlig, og det har jeg bare vært glad for. Forrige uke var jeg gåen i ryggen pga lange dager med inspeksjonsrunder der jeg gikk og bar på en iPad som jeg noterte på, og da gikk jeg til legen på torsdag og fortalte at jeg var helt gåen i ryggen og at jeg var litt engstelig for bekkenplager da jeg kjente noe i korsryggen. Og det var da jeg fikk slengt i ansiktet igjen at graviditet ikke er en sykdom, at det umulig kunne være bekkenplager så tidlig i svangerskapet og at jeg heller skulle få to dager sykemelding for å slappe av slik at ryggen kom seg. Jeg var selvsagt glad for de to dagene for det hjalp virkelig, ryggen kom seg, men nå har jeg for real begynt å kjenne det i halebeinet/korsryggen og litt nedover bak på rumpen, i tillegg til hoftene på natten. Kjenner det spesielt etter å ha sittet i kontorstolen på jobb, når jeg reiser meg og når jeg har gått/stått lenge. Jeg har 100% stilling, kontorjobb. Og nå kvier jeg meg virkelig for å ta kontakt med legen, jeg vet jo hva han kommer til å si. Han er en slik person som ikke lytter noe særlig, han bare prater og er belærende og man kommer ikke til. Jeg vet jo at han tar feil, og han virker ikke særlig kompetent når det gjelder svangerskap.

Hadde noen av dere skrevet dette innlegget, så hadde jeg sikkert svart at dere skulle tatt det opp med legen osv, men jeg ser virkelig håpløst på den løsningen i mitt tilfelle. Så hva gjør jeg? Har dere opplevd noe lignende? Har dere tips til hvordan jeg skal angripe dette? Har dere tips til tilrettelegging på jobben som kan hjelpe? Mine venninner sier at det er ikke mye som kan tilrettelegges på jobb, for det er ikke alltid det hjelper å stå ved pulten heller. Har tenkt at jeg må ta det opp med jordmor, men hva kan hun gjøre? Kan jeg sende henne på legen haha.. Eller må jeg bare gå til en privat klinikk? Burde jeg bytte lege? Blæh, det er virkelig kjipt. Jeg er jo så redd for at jeg bare går og gjør dette verre ved at jeg ikke får behandling eller tilrettelegging.

Har du mulighet til å se en annen lege? Ofte om min lege ikke kan får jeg spørsmål om jeg er villig til å møte en av de andre som jobber på samme kontoret.

Jeg har ikke erfaring med å få sånne kommentarer/tilbakemeldinger selv, men jeg vet om en som ikke fikk oppfølging ang. noe annet i graviditeten, og fikk bare teite svar av legen (IKKE noe med bekkenet å gjøre!! Noe helt annet, altså!) og det endte med prematurfødsel. Det var ikke for å skremme, men for å få frem at det kan ha noe å si på kroppen din å gå med plager og ingen hører på deg!
Det er dumt om du må gå med slike vondter og føler at du ikke blir trodd. Selv fikk jeg beskjed å om å si ifra om bekkenet mitt begynte å tulle seg, for det skulle man visst ikke gå for lenge med, sa min lege.

Ta det opp med jordmor, hun kan søke om svangerskapspenger for deg! Da kan du jobbe redusert. Er det ellers en turnuslege eller noe du kan gå til på legekontoret ditt? Han du går til virker jo helt håpløs! har selv kontorjobb som jeg har 100% svangerskapspenger på, i førsten skyldtes det hyperemesis, men nå like mye bekkenløsning og etterhvert bare det. Kan umulig sitte en hel dag uten å bli så stiv at jeg ikke klarer å gå. Var likedan sist gang også. Du må passe på at du ikke blir sånn du også!

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app

Jeg har problemer med bekken/rygg og har fått sykemelding hos kiropraktor da jeg kviet meg for å kontakte legen min da hun hadde sagt det samme som legen din.

Ta det opp med jordmor få evt henne til å skrive en anbefaling til legen din.

Tusen takk for forståelse og gode råd! :signs001

Jeg har pratet med jordmoren min og hun ble like oppgitt som meg over han legen min. Hun anbefalte å ta kontakt med fysioterapeut eller manuell-terapeut, sistnevnte kan sykemelde hvis det skulle være nødvendig. Jeg har tidligere gått til fysioterapi da jeg brakk foten min, så jeg tok kontakt med hun jeg gikk til da og hun skulle se på det så fort som mulig. Hvis det tar litt tid og jeg ikke holder ut så tar jeg kontakt med en manuell-terapeut i løpet av uka. Godt med litt veiledning, nå føles det ikke helt håpløst ;)

Bytt lege!!!!!
Han høres jo ufyselig ut. Bytter du nå får du ny 1.jan :) lykke til!

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har en venninne som fikk samme tullet som med deg! En mannlig lege som ikke aner noe om å gå gravid, gid de kunne prøvd i 9 Mnd og ekstra vekt så skulle vi sett hvor tøffe de er! Det går rett og slett ikke an!!!!

Hør om du kan få time hos en annen på samme kontor, og forklar problemet!

Jeg har heldigvis en super kvinnelig lege, som jeg er såååå glad for at jeg hadde både sist med sønnen min og nå med tvillingene :)

Lykke til!

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg var hos legen i går og fikk konstantert bekkenløsning. Er 20 uker i dag. Hadde han hatt samme holdning som din lege hadde jeg byttet fort som F, går jo ikke an ta sånne leger seiøst! Kjenner jeg blir irritert på dine vegne! :mad:

jeg kjenner jeg blir forbannet når jeg leser dette.:mad:
HVEM skal fortelle deg hvor du har vondt og ikke vondt?
noen leger har bare "hele vettet" og når slike ting i tillegg kommer fra en mann... nei vett du hva!!!

enten så kontakter du en kiropraktor og får hjelp av ham/henne, du trenger heller ikke gå til legen gjennom svangerskapet- det holder med Jordmor.

jeg hadde uansett byttet lege da slike folk bare rett og slett ikke hører hjemme i ett slikt yrke!

jeg kan forstå at enkelte tar lett på dette med sykemeldinger og klager for hver minste ting, MEN legen må da kunne se pasienten an og hjelpe der det er reelt!!!!

BYTT LEGE!! du fortjener ikke å måtte krangle med andre om hvorvidt du har vondt eller ikke!

Bytt lege! Fikk vondt inni meg når jeg leste det du skrev! Jeg har selv vært 100% sykemeldt fra uke 20 på grunn av bekkenplager. Jobben greier ikke tilrettelegge mer for meg og da hadde jeg ikke noe valg. Jeg slet med store smerter og legen sa til meg at viss jeg ønsket å jobbe så skulle han så klart ikke nekte meg, men med så store smerter kunne det bare bli bærre av å presse seg selv ;-) derimot har jeg slitt mye med jordmora mi, hun husker meg ikke fra gang til gang og jeg må forklare alt på nytt hver gang og etter å ha hatt med samboeren min 2 ganger så husket hun ikke at han hadde vært med før heller. Skal til en annen jordmor i starten av januar og håper hun vil ta over så jeg slipper å måtte fortelle alt så veldig mange ganger til. :-)

Back
Topp