lege/sykepleier/jordmor-utdanning? noen som vet?

*mammatil2*

Gift med forumet
Noen som vet hva man trenger av fag og skole når man vil utdanne seg i den retningen?
Har veldig lyst til å få meg en utdannelse nå, og jeg drømmer om å jobbe på sykehuset, og er usikker på om jeg vil utdanne meg som lege, sykepleier eller jordmor..
Noen anbefalinger? [:)]
Jeg har kun et halvt år videregående, allmenne, så starter helt fra scratsj her..
Og hvor mange år er utdanninga på hver?

Setter såå stor pris på svar [:D]

min søster går på sykepleien, og du må ha bestått allmenfag fra videregående for å komme inn på høyskolen :)
tror jeg...

Det kan jo være en ide å starte med VG1 (det samme som GK) Helse og sosialfag, siden du starter fra scratch [;)]

ORIGINAL: Rugebolla

ORIGINAL: blessa

Det kan jo være en ide å starte med VG1 (det samme som GK) Helse og sosialfag, siden du starter fra scratch [;)]

men gjelder det hvis man skal gå medisin også ? Å begynne på GK helse og sosial ?

Nei, da må du ha allmennfag og fordypning i fysikk og kjemi..

ORIGINAL: Rugebolla

ORIGINAL: blessa

men gjelder det hvis man skal gå medisin også ? Å begynne på GK helse og sosial ?

Tror du må ha matte og naturfag altså almenfag for å komme inn på medisin. Man må ha veldig høye karakterer for å komme inn på medisin.

Studiekompetanse, altså allmennfag.
Lege må du vel ha ganske ålreit snitt for å komme inn på.
Sykepleier vet jeg ikke hva slags snitt man trenger, men det er i hvert fall tre år på høgskole.
FOr å bli jordmor må du først ta sykepleier og så jordmor, som er to år.

ORIGINAL: Wayne`s Wife XL

Lege: 3 år VGS og tilleggsfag (kjemi/fysikk etc). 6 årig(da blir du kun almennlege) og du må ha over 6 i snitt.
Sykepleier: 3 år VGS og 3 år sykepleie på høyskole. Varierer med snitt, men på de fleste skolen må du ha over 4.
Jordmor: 3 år sykepleie, 1 års med jobbing og så 2 år med jordmor. Usikker på snitt

Tusen takk [:D]

Lege: 3 år VGS og tilleggsfag (kjemi/fysikk etc). 6 årig(da blir du kun almennlege) og du må ha over 6 i snitt.
Sykepleier: 3 år VGS og 3 år sykepleie på høyskole. Varierer med snitt, men på de fleste skolen må du ha over 4.
Jordmor: 3 år sykepleie, 1 års med jobbing og så 2 år med jordmor. Usikker på snitt

må bare si at allmennlege blir du ikke uten å spesialisere deg som det.. man får kun tittelen "lege" før man har spesialisert seg innen et fagfelt.

ORIGINAL: kamskjell

må bare si at allmennlege blir du ikke uten å spesialisere deg som det.. man får kun tittelen "lege" før man har spesialisert seg innen et fagfelt.

oki.. men jeg ønsker ikke bli allmennlege, jeg vil gjerne jobbe på sykehuset og ta imot litt mer akutte saker..
hva vil det bli å spesialisere seg innen da..?

Studiekompetanse og gode karakterer[8D]

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: velonita

ORIGINAL: kamskjell

oki.. men jeg ønsker ikke bli allmennlege, jeg vil gjerne jobbe på sykehuset og ta imot litt mer akutte saker..
hva vil det bli å spesialisere seg innen da..?

Man kan sikkert bli både akuttlege og kirurg på mange forskjellige felt.

oki [:)]

Back
Topp