Lege som er vanskelig på henvisning?

Agnete

Forumet er livet
Jeg har en lege som er litt vanskelig på å gjøre det jeg får beskjed av andre leger at fastlegen skal gjøre. Jeg er godt inn i helsesystemet og har en del timer i Spesialhelsetjenesten, der får jeg ofte beskjed om at fastlegen skal sykemelde deg, fastlegen skal henvise deg hit og dit.
Men fastlegen blir tydelig irritert å informere meg om at det er ikke hans jobb, det burde de som mener jeg skal dette gjøre.
Som nå, har vært på kartlegging av stress og der har det dukket opp noe som bør utredes mener psykologen og at jeg da bør utredes videre og at fastlegen bør henvise. Fortalte da om min opplevelse av fastlegen og fikk da beskjed om å bytte lege. Det er jo enklere sagt enn gjort, da alle her har venteliste på flere 100..
Så det jeg lurer på hvem har egentlig ansvaret for henvisninger osv? Kan jeg kreve at fastlegen skal gjøre dette?

Nå er jeg ikke helt inne på hvem som har henvisningsrett, sykmeldingsrett osv og ikke, men om psykologen din kan henvise (og har lov til å henvise til riktig instans), så er jeg enig med fastlegen din om at det er psykologen som bør sende henvisning -og det tenker jeg fordi at psykologen er den som kjenner saken din best og kan videreformidle behovet på best mulig måte i henvisningen. Når det er sagt, kan det selvsagt være grunner for at psykologen ber fastlege gjøre dette, så jeg syns jo det er dårlig av fastlegen å nekte å sende henvisning :wideyed: Jeg ville krevd henvisning, men om fastlege mener det ikke er behov for henvisning så vet jeg ikke om han må, dersom psykologen også har henvisningsrett.. Men når fastlegen viser uvilje på flere plan, er det jo sikkert lurt å stille seg på ventliste hos noen andre uansett, selv om det kommer til å ta tid å få bytte:shy:

Hvis du skal avsluttes av psykologen, eller andre instanser, bes ofte fastlegen om å henvise fordi det er fastlegen som skal følge deg videre. Når fastlegen henviser vil all informasjon om henvisningen gå direkte til han og ikke til en annen i spesialisthelsetjenesten som ikke har noe behandler ansvar (informasjon videresendes ikke). Ofte vil en psykolog, eller andre i spesialisthelsetjenesten, tilby seg å skrive et skriv som kan legges ved en henvisning fra fastlege (en epikrise kan også brukes). Dette bruker ikke være noe problem. Psykologer kan ikke sykemelde. Leger på sykehuset sykemelder som regel i 1-2 uker og ber fastlege ta over etter det siden fastlegen er den som følger opp videre.

Fordi det er fastlegen som skal holde trådene er det i utgangspunktet fastlegen som skal både henvise og sykemelde. Unntaket er dersom spesialist oppdager noe som er relatert til spesialistbehandlingen men må sjekkes av annen spesialist.

Skriv klage til statsforvaltningen på fastlegen og sett deg på venteliste til en annen (og forhåpentligvis bedre) lege.

En psykolog skal kunne henvise deg og vedkommende mener du trenger ytterligere behandling/annen behandling. Psykologen kan derimot ikke sykemelde eller skrive ut medisiner. Da må du til psykiater eller fastlegen. Så om det er psykologen som mener du må sykemeldes, så er det korrekt av vedkommende å henvise til fastlege. Men da pleier de å skrive en epikrise eller ett notat som sendes til fastlege (som pleier å ha det overordnede ansvaret for deg uansett), hvor det fremkommer at det anbefales sykemelding. Så får fastlegen vurdere om h*n er enig.

Fastlegen har det overordnede ansvaret for deg. Men er selv sykepleier og har jobbet både i kommune og sykehus, og aldri opplevd at spesialisthelsetjenesten ikke har sykemeldt pasienter ved utskrivelse om legen mener pasienten trenger det. Har også selv vært pasient på poliklinikk og dagkirurgi og blitt kortere sykemeldt ved hjemreise. Men trenger jeg sykemelding ut over det må jeg til fastlege. Så hvis spesialisthelsetjenesten mener du bør sykemeldes så lenge du går til timer hos dem, så er det gjerne naturlig å ha timer hos fastlegen også. Og da kan jeg godt forstå at dem mener fastlegen bør stå for henvisning og sykemelding ut fra funn dem finner.

Back
Topp