Lege- psykolog

Oktoberjenta

Elsker forumet
Dere som har trengt psykolog. Har dere fått henvisning fra legen da?

Hin dagen når jeg ringte legen og sa hva det gjaldt. Og fikk ikke time samme dagen. Ville helst ha det siden de hadde ledig. Men fikk høre at siden det ikke var akutt så måtte jeg vente. Greit nok at nå er det ikke akutt. Men tenk om det hadde vært det? Tenker på de som faktisk ringer etter hjelp, også kan noen si at siden det ikke er akutt. Bare jeg som reagerer eller?

Fikk henvisning fra fastlegen. Fikk den første ledige timen de hadde :) noen timer blir holdt av for akutte tilfeller, og godt er det da jeg har trengt de til tider.. de som har akutt behov, være fysisk eller psykisk, får de akutt timene. Om dette er noe som klarer å vente et par dager f.eks uten at det skulle utgjort en stor forskjell i livet ditt, så skjønner jeg ikke hva du reagerer på.

Fikk henvisning fra fastlegen. Fikk den første ledige timen de hadde :) noen timer blir holdt av for akutte tilfeller, og godt er det da jeg har trengt de til tider.. de som har akutt behov, være fysisk eller psykisk, får de akutt timene. Om dette er noe som klarer å vente et par dager f.eks uten at det skulle utgjort en stor forskjell i livet ditt, så skjønner jeg ikke hva du reagerer på.
Nå skrev jeg at i akkurat dette tilfelle så var det ikke akutt. Men tenk om det er det for noen som ringer inn, også får de høre "siden det ikke er akutt må du vente". Man kunne heller fått spørsmålet om det er akutt.

Det er dessverre ofte lang ventetid på time til psykolog, med mindre du kan gå privat. Og kan du være på venteliste så kan du og vente på legetime. Men det er dessverre for mange innenfor psykisk helse som har behov for akutt hjelp som ikke får det. Selv ikke ved selvmordsforsøk.

Det er dessverre ofte lang ventetid på time til psykolog, med mindre du kan gå privat. Og kan du være på venteliste så kan du og vente på legetime. Men det er dessverre for mange innenfor psykisk helse som har behov for akutt hjelp som ikke får det. Selv ikke ved selvmordsforsøk.
Kan vel egentlig tenke meg til at det er lang ventetid :( får vurdere privat. Utrolig trist at de som sliter veldig ikke får komme til fort. For tenkte på de som har selvmordstanker feks, som endelig tør å ringe for å be om hjelp, også får man høre det som jeg fikk høre. Ikke at det er noe frekt det hun damen sa, men hun kunne vel heller stilt spørsmålet om det haster i stedet for å tenke at det uansett ikke er akutt fordi man ønsker henvisning

Dere som har trengt psykolog. Har dere fått henvisning fra legen da?

Hin dagen når jeg ringte legen og sa hva det gjaldt. Og fikk ikke time samme dagen. Ville helst ha det siden de hadde ledig. Men fikk høre at siden det ikke var akutt så måtte jeg vente. Greit nok at nå er det ikke akutt. Men tenk om det hadde vært det? Tenker på de som faktisk ringer etter hjelp, også kan noen si at siden det ikke er akutt. Bare jeg som reagerer eller?

Min erfaring er at det er i utganspunktet er relativt lett å få henvisning men LANG ventetid!
Når det er akutt kan legen eller du ta kontakt med akutt team(anbefaler du) det skal være i alle byer. I Oslo er det blande annet Tøyen dps akutt team, får time så og si på dagen og du kan ringe når som helst for prat.
Så haster det, søk på akutt team der du bor. De kan følge deg og gi deg hjelp til du evt får time hos en psykolog.
de kan også hendvise deg videre i systemet og hjelpe å finne psykolog/behandling.
Tror det er raste og beste måten å gå frem på. Er det barn innibilde blir man gjerne prioritert og satt som hastesak.

Back
Topp