Lege og UVI

Lyh

Glad i forumet
Septembermødre <3
Novemberbarna 19
Den siste mnd har eg gått på pencelin mot UVI. Som regel så skal det litt til for at det funker, og har vert innlagt fleire gangar for det, men da har det gått opp i nyrene. Som dei seier så er det større sjangs for å få det når du er gravid, og eg har fått 4 kurar tilsammen i dette svangerskapet. No den siste veka har eg verkt veldig i ryggen, eg reiste ned i dag og fortalte om situasjonen og at det var ikkje alltid pencelinen funkerte på meg. Han var så ufyseleg, og snakka det meir som vekk. Ingen UVIprøve, ingen blodprøve. Ingenting. Tok og opp eitt anna problem når eg først var der, han såg ikkje på det heller.. Føler eg ikkje blir trudd. Eg er berre redd for at det skal gå til nyrene igjen.. Eg syns og det er rart at dei ikkje følger opp og ser om UVI'en fortsatt er til stades eller ikkje, når dei prata på at det er så og så viktig å bli kvitt det og få medisin mot det, iallefall når du er gravid.. Eg blir som regel følgt opp når eg ikkje har vert gravid, skjønnar ikkje heilt.. Menmen.. Måtte berre frese ut litt frustrasjon her :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Så rart dem ikke testa deg engang.. Leger er håpløse noen ganger!! Har du prøvd tranebær? Huff, kjedelig når ingenting funker!

Så rart dem ikke testa deg engang.. Leger er håpløse noen ganger!! Har du prøvd tranebær? Huff, kjedelig når ingenting funker!
Ja, det syns eg og. Ja, det har eg. Men takkar for tips! Veit ikkje kva eg ikkje har prøvd. Men tar gleeedeleg imot fleire tips :)

Vel, JEG hadde prøvd legevakten :p
Levert inn en urinprøve der. Prøblemet er hvis ikke du blir kvitt uvi'en, må du ta en annen penicillinkur, for hvis ikke man får tatt knekken på det blir det vanskeligere å ta knekken på pga de blir resistente.

Masse god bedring, og vurder å bytte fastlege!

Vel, JEG hadde prøvd legevakten :p
Levert inn en urinprøve der. Prøblemet er hvis ikke du blir kvitt uvi'en, må du ta en annen penicillinkur, for hvis ikke man får tatt knekken på det blir det vanskeligere å ta knekken på pga de blir resistente.

Masse god bedring, og vurder å bytte fastlege!
Var legevakten eg var til :) har opplevd mykje rart, men denne legen tok kaka. Eg har pleid og hatt forskjellige, men tek sjelden alt. Og no i graviditeten er det vell ikkje alle pencelinkurar ein kan ta? :)

Takk for det! :)

Var legevakten eg var til :) har opplevd mykje rart, men denne legen tok kaka. Eg har pleid og hatt forskjellige, men tek sjelden alt. Og no i graviditeten er det vell ikkje alle pencelinkurar ein kan ta? :)

ah da misforstod jeg, trodde du var hos fastlege. Hadde klaget og bedt om en annen lege der og da :confused: Jeg er ikke tam assa!

Nei det er ikke alle, men er etpar forskjellige :)

Løvetann, brennesle,gullris, hvitløk,roseberry,kjerringrokk.. gullris kan du ikke ta som gravid.. det andre skal være trygt tror jeg.. Kan spørre på helsekostbutikker ;)

I følge min lege er det ingen av kjerringrådene som hjelper desverre. Bare huske å tisse etter samleie. Ikke noe kjekt med UVI. Slet litt før med det, men heldigvis ikke nå i svangerskapet!

Ring fødeavdelingen! jeg har hatt en lignende opplevelse forrige svangerskap da jeg var 27 uker på vei. Hadde gått med store smerter i rygg i tre dager og fikk da i tillegg høy feber. på kvelden lå jeg og gråt på sofaen pga. smertene og mannen sendte meg derfor på legevakten.

Hadde litt forhøyet crp. (37 tror jeg). legen mente at ryggsmertene kom pga.bekkenløsning og jeg ble sendt hjem med penicillin for infeksjonen og beskjed om å slappe av. Han målte ikke blodtrykk, feber eller tok urinprøve og mannen synes han var så håpløs at han ringte føden. Der ble vi bedt om å komme inn med en gang.

Jeg hadde kjent masse liv hele dagen og var derfor ikke bekymret for babyen, men da de koblet meg på ctg hadde babyen puls på over 220 pga.mine smerter, og de var redd for at kroppen min kom til å starte fødselen. Pga. infeksjonen turte de heller ikke å gi lungemodning.

Etter en ultralyd av nyrene kunne de konstatere nyrebekkenbetennelse og jeg måtte legge inn dren i høyre nyre. (IKKE godt!) Kroppen og babyens puls roet seg når jeg fikk smertestillende intravenøst, men jeg ble liggende på sykehus i nesten en uke, og måtte ha drenet i et par måneder tror jeg.

Denne gangen får jeg tett oppfølging og leverer urinprøve til dyrkning hver mnd. Jeg sier ikke at det er nyrebekkenbetennelse du har, men det er uansett ikke lurt å utsette det om du er i tvil. Hadde jeg reist inn når smertene startet hadde jeg kanskje unngått drenet.

Lykke til!

Huff.. Er i samme bås som deg. Er 4 mnd på vei (sniker fra november :p), og har akkurat fullført en pencilinkur mot uvi, men er ikke blitt helt god enda. Men urinprøvene tuller med legen, for iblant er jeg helt fin, men på morgenene og kveldene er det oftest vondt og jævlig. Har vært plaget veldig med dette for 5-6 år siden, så er godt kjent med hva som skal til for å forebygge osv, men som gravid virker det som at ingenting virker!

Sent from my iPhone

Ring fødeavdelingen! jeg har hatt en lignende opplevelse forrige svangerskap da jeg var 27 uker på vei. Hadde gått med store smerter i rygg i tre dager og fikk da i tillegg høy feber. på kvelden lå jeg og gråt på sofaen pga. smertene og mannen sendte meg derfor på legevakten.

Hadde litt forhøyet crp. (37 tror jeg). legen mente at ryggsmertene kom pga.bekkenløsning og jeg ble sendt hjem med penicillin for infeksjonen og beskjed om å slappe av. Han målte ikke blodtrykk, feber eller tok urinprøve og mannen synes han var så håpløs at han ringte føden. Der ble vi bedt om å komme inn med en gang.

Jeg hadde kjent masse liv hele dagen og var derfor ikke bekymret for babyen, men da de koblet meg på ctg hadde babyen puls på over 220 pga.mine smerter, og de var redd for at kroppen min kom til å starte fødselen. Pga. infeksjonen turte de heller ikke å gi lungemodning.

Etter en ultralyd av nyrene kunne de konstatere nyrebekkenbetennelse og jeg måtte legge inn dren i høyre nyre. (IKKE godt!) Kroppen og babyens puls roet seg når jeg fikk smertestillende intravenøst, men jeg ble liggende på sykehus i nesten en uke, og måtte ha drenet i et par måneder tror jeg.

Denne gangen får jeg tett oppfølging og leverer urinprøve til dyrkning hver mnd. Jeg sier ikke at det er nyrebekkenbetennelse du har, men det er uansett ikke lurt å utsette det om du er i tvil. Hadde jeg reist inn når smertene startet hadde jeg kanskje unngått drenet.

Lykke til!
For ein fel opplevelse :/ Vil tru det var heilt forferdeleg. Men godt det gjekk bra med deg.
Eg har hatt mine tankar om å ringe opp til sjukehuset og berre høyre, men er så redd for å ikkje bli trudd, eller at dei trur eg er overdramatisk.. Men sjølvsagt er ein tlf bedre enn ingen om det skulle vere noko. Er berre så irriterande når ein reise til legen for å sjekke, betaler 300 kr, så sjekkar dei ingenting. Ryggen er ikkje mykje bedre idag. Takk for at du delte din opplevelse :)

Har dei ikkje noko på apoteket som ein kan ta sjølv for å sjå om ein har UVI? :)

Huff.. Er i samme bås som deg. Er 4 mnd på vei (sniker fra november :p), og har akkurat fullført en pencilinkur mot uvi, men er ikke blitt helt god enda. Men urinprøvene tuller med legen, for iblant er jeg helt fin, men på morgenene og kveldene er det oftest vondt og jævlig. Har vært plaget veldig med dette for 5-6 år siden, så er godt kjent med hva som skal til for å forebygge osv, men som gravid virker det som at ingenting virker!

Sent from my iPhone
Huffda :( Nei,er heilt uforståeleg. Er så dumt det skal vere så vanskeleg. Eg balar med det til vanlig og, men hadde håpt på å bli tatt litt meir seriøst enn dette når eg er gravid. Forstår deg så godt! God bedring til deg, håper det kjem seg :)

Kan du ikke kontakte fastlege? Her får vi gjerne komme inn me urinprøve også uten legetime. Da sjekker de den på laben og om de finner noe kan man få komme inn på hastetime.

Apotek1 har i allefall sjølvtest. Å du skal vel heller ikkje betala på legevakt når du e gravid??? Har eg alltid fått beskjed om at eg ikkje skal om eg har vore der!

For en fæl opplevelse :( Hadde tatt med en urinprøve til fastlege-kontoret i morra så lenge det ikke blir verre i kveld/natt og bedt de sjekke. Det virker som man kan gjøre det de fleste steder uten å ha legetime. Det er jo ekstra viktig når vi er gravide
God bedring og lykke til!

Kan du ikke kontakte fastlege? Her får vi gjerne komme inn me urinprøve også uten legetime. Da sjekker de den på laben og om de finner noe kan man få komme inn på hastetime.
Kan sjølvsagt ta kontakt med ho igjen, var der forrige veke òg.
Trur eg skal stikke nedom med ein Urinprøve i morgon, så får vi sjå korleis det går :)

Apotek1 har i allefall sjølvtest. Å du skal vel heller ikkje betala på legevakt når du e gravid??? Har eg alltid fått beskjed om at eg ikkje skal om eg har vore der!
Okei :)
Nei, trudde det var gratis eg og. Har betalt de siste 3 gangane eg har vert. :O

For en fæl opplevelse :( Hadde tatt med en urinprøve til fastlege-kontoret i morra så lenge det ikke blir verre i kveld/natt og bedt de sjekke. Det virker som man kan gjøre det de fleste steder uten å ha legetime. Det er jo ekstra viktig når vi er gravide
God bedring og lykke til!
Ja- er litt seigt :/
Er ikkje bedre, faktisk litt verre. Men får ta meg ein tur i morgon, som du seier - med ein urinprøve.

Back
Topp