Lege og jordmor eller bare jordmor?

Huldra88

Elsker forumet
Går dere til kontroller hos både lege og jordmor eller bare jordmor?

I mitt forrige svangerskap bodde vi et annet sted enn vi gjør nå. Var kjempe heldig og hadde både en fantastisk og sympatisk lege og jordmor. Gikk da til kontroll hos begge. Ettersom vi flyttet et godt stykke unna byttet jeg lege og tilhører en annen helsestasjon. Legen min er ok, men veldig "mekanisk". Lite varme. Å gå til han hvis det er noe konkret er greit, men ift svangerskapet føltes det ikke greit i det heletatt. Jordmor er derimot en nydelig dame på alle plan, og har derfor valgt å kun gå til henne framover. Synes det er så utrolig viktig å bli møtt på "riktig" måte i svangerskapet.. Man er jo så sårbar når man bærer det viktigste og fineste man har inni seg. Håper alle har hatt og får gode opplevelser i kontrollene som har vært og kommer :)

Enig, kjemi betyr veldig mye. Sist gang gikk jeg til legen tre ganger og jordmora resten. Legen er veldig ålreit, men han er en ung mann på min alder, og jeg tror ganske sikkert jeg var en av de første gravide han fulgte opp sist. Oppleves ikke som han sitter på særlig mye kompetanse, og en del ting synes jeg det er lettere å ta opp med damer - særlig mtp graviditet. Jordmora var herlig.

Denne gangen er det ny jordmor da forrige har slutta. Det er ikke like god kjemi, men grei nok. Det er også mer "issues" enn sist (da var det et helt uproblematisk svangerskap, ingenting ekstra eller noe jeg syntes var vanskelig). Har hatt begge de to ordentlige kontrollene hos jordmor, og vært hos legen for noen prøver. Har mest lyst til å bare gå til jordmor for de vanlige kontrollene.

Er utrolig heldig og har en fantastisk god lege og fantastisk god jordmor, så her blir det en blanding. Selv om legen er litt langt borte. :( Men det er verdt det. :) Alle jeg har møtt i forbindelse av graviditeten har vært så flotte! Veldig takknemlig for det. Føler også det er viktig. :)

Har tatt lege to ganger og jordmor to, kommer til å ta resten til jordmor med mindre jeg må til legen da det er så samlebåndfølelse og stress inn til lege.

Går bare til lege. Angrer veldig på at jeg ikke fikset meg jordmor før det var for sent :-( Vel vel... Neste gang :-)

Bare jordmor her :) Har vært veldig fornøyd, men hun har dessverre sluttet, så skal til en ny jordmor resten av kontrollene. Håper vi har like god kjemi. Hvis ikke bytter jeg over til legen min, som også er veldig flink :)

Vi har ingen jordmor i kommunen hvor jeg bor dessverre :( har akkurat skiftet lege fordi hun jeg hadde hadde jeg ingen god kjemi med. Håper hun legen jeg får til neste kontroll er hyggeligere. Men ville aller helst ønske jeg fikk gå til jordmor:/

Jeg går bare til lege. Har en veldig god kjemi med henne. Dette er mitt 3 svangerskap, så føler ikke behovet for jordmor. Føler legen dekker mine behov. Og at jordmor blir mer "snikk snakk" hvordan føler du det går snakk.

Men dette er jo veldig inviduelt, så man må velge hva som er mest riktig for seg selv, og ikke velge etter hva andre gjør og føler.

Nå er det litt uklart med jordmordekning her siden det er midlertidig vikar fordi jordmora har permisjon og ingen har fått vikariatet enda, men såfremt det er jordmor tilgjengelig kommer jeg til å forholde meg til henne. Legen min tar kontroller på 10 min og det er null omsorg overhodet, så det frister lite!

Jeg går hos både lege og jordmor, liker kombinasjonen av mer "medisinsk" kontroll hos legen og mer "menneskelig" kontroll hos jordmor:)

Legen min som jeg forguder fortalte meg ved første kontroll at han så helst at svangerkskapskontr. gikk for seg hos jordmor da de hadde riktig utdanning. Han sa helt ærlig at det ikke var hans felt, og jeg synes det er bra han sier ifra at han ikke vil når han er usikker:) så jeg skal til JM og bare håper jeg kommer til ei dame jeg kan trives med! Jeg kan være kritisk til helsepersonell, spesielt nå som hormonene herjer:p

Går til begge deler. Legen min kjenner meg og familien samt sykemeldinger blir skrevet av han, så jeg er hos han minst 1 gang i måneden.

Begge deler. God kjemi med legen og jm. Fått samme jm som jeg hadde på begge guttene :)

Jeg går regelmessig til jordmor ,og har kun vært til lege for blodprøver og div! Jordmoren min er helt fantastisk. Var hos henne i dag og lyttet til hjertelyd☺

Back
Topp