Lege kontra jordmor?

Frøkenfryd

Blir kjent med forumet
Hvem er best å gå til under svangerskapet lege eller jordmor? Eller en kombinasjon av begge?
Jeg var hos legen min på onsdag for første undersøkelse, og da fikk jeg jo spørsmålet om jeg ville gå til Helsestasjonen eller til han for kontrollene. Jeg sa da at jeg helst ville fortsette hos han. Har nå i ettertid skjønt at det er på Helsestasjonen man får kontakt med jordmor. Eller? Det er jo ikke samme jordmor som har kontrollene som vil bistå ved fødselen så jeg skjønner ikke helt. Hva er det en jordmor kan gjøre/se som en lege ikke kan?

Som dere skjønner er dette første gang jeg er gravid og alt er nytt! Noen som har noen tips å komme med?

Et annen ting han også ba meg tenke på er; hvilket sykehus jeg ønsker å føde ved? Siden vi har fritt sykehus valg...
Jeg har aldri vært innlagt på sykehus i hele mitt liv, så jeg har ingen erfaringer å gå ut ifra. Hvilke kriterier burde jeg gå ut i fra når jeg velger??

Ellers så skal jeg til GU i dag og gruer meg litt........
 
Hei Frøkenfryd.

Akkurat det samme som du lurer på lurte jeg på da jeg ble gravid. Jeg gikk først til lege ett parr ganger før jeg fikk meg en veldig søt jordmor i bydelen jeg bor i. Etter mine erfaringer vil jeg råde deg til å gå mest til jordmor, og lege innimellom... Jordmødre vet mye mer om graviditet og oss kvinner i den situasjonen enn det leger gjør. Leger har ofte dårligere tid også synes jeg. En annen ting, som jeg ofte erfarer, er at jeg kommer sjelden til fastlegen min, men oftere til hans 3-4 vikarer, og det er betryggende om samme person følger deg gjennom disse fantastiske månedene!

Til ditt andre sp.mål, om fritt sykehusvalg, kan jeg igjen bare komme med mine erfaringer... Det at det er fritt sykehusvalg fungerer bare i teorien, men ikke i praksis, i alle fall ikke her på østlandet. Jeg bor på St.hanshaugen, søkte på Ullevåll, men kom inn på Bærum pga plassmangel. I og med at jeg har mye nettverk, og kjenner til Bærum fra barndommen, spilte det liten rolle for meg. Er veldig fornøyd med Bærum, bra føde- og barsel avdeling, men mitt råd til deg, hvis du blir plassert der, er å velge familierommet, selv om du er førstegangsfødende. Du får like god oppfølging på det rommet, du må bare søke den selv, og du blir ikke "plaget" av andres barn hele natten, kun ditt eget[:)]. -Og din kjære kan sove der sammen med deg, hvis du ønsker det. Og han kan være der når det passer der/dere, ikke sykehuset.

Håper du ble litt klokere, ikke bare mer forvirret.

Klem Kissaa
 
Jeg valgte også å gå til jordmor mest, de har best tid og er kan mer om svangerskap og de plager osv det bringer med seg. Og er du skikkelig heldig kan det hende du får henne under fødselen også, hvis hun også jobber på det sykehuset du skal føde. Det gjorde min, men hun hadde desseverre ikke vakt da jeg fødte.

Når det gjelder sykehus valg så tror jeg at det kun er i Oslo at kapasiteten er så sprengt at du ikke får føde der du vil...tror jeg da [:)]. Jeg ville ha valgt det sykehuset som er nærmest der du bor, tryggere slik, enkelte føder jo på under et par timer, og det kan jo være greit å ha sykehuset i nærheten hvis så skjer. Jeg bor i Trondheim og her i byen er det bare et sykehus, men det fins et på Orkanger som visstnok har en fantastisk fødeavd, men vi vurderte det slik at det er bedre å ha sykehuset i nærheten, og å være på et regionsykehus, hvis det skjer noe mener jeg... Hadde det skjedd noe spes med fødselen min ville jeg vært i mye tryggere hender på St. Olavs enn på Orkanger i alle fall.

Lykke til med dine valg[:)]
 
Hei Frøkenfryd.

Jeg gikk kun til fastlegen min sist gang jeg var gravid og har bestemt meg for å gjøre det denne gangen også. Har hatt samme lege nå i ti år og føler meg veldig trygg på han. Følte ikke behov for jordmor når han klarte å gi tilfredsstillende svar på alt jeg lurte på.

Du kan jo prøve begge deler og se hvor du føler deg "tryggest". Det er ingenting som tilsier at du må gå til begge under hele svangerskapet hvis du føler det best hos en av dem.

Lykke til[:)]
 
Hei Frøkenfryd,

Jeg ble anbefalt av Ullevål (hvor jeg har gjennomført prøverør) å gå til jordmor, siden jordmødre har spesialutdannelse i nettopp graviditet og fødsel. Jeg har vært hos fastlegen min et par ganger, for å få "Helsekort for gravide" og ta de vanlige blodprøvene. Jeg skal på en oppfølgingstime til fastlegen min igjen i november, fordi han vil gjerne følge meg opp litt og se om alt står bra til. Men det er jordmor jeg nå går fast hos.
 
Tusen takk for informasjonsrike svar.

Skjønner at det er mye å tenke over og vurdere framover.
Jeg har en fastlege som jeg er veldig fornøyd med og kjenner godt. Får se ved neste svangerskapskontroll, hva jeg gjør,
skal snakke litt mere med han ang. jordmor da.

Når det gjelder sykehus situasjonen her i Oslo, har jeg inntrykk av at det ikke er så nøye hvilket du velger, det er ca 50% sjanse for å få føde der alikevel pga overfylte føde avdelinger. Har en venninne som måtte til Drammen...
Jeg får snakke litt med disse venninne mine som har vært igjennom dette 1-2 ggr. Men tar gjerne i mot flere tilbakemeldinger og synspunkter altså! [:D]
 
Back
Topp