Lege, jordmor?

Livetskjer❤

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Sommerfuglene
Marshmallows2021
Vårspirene 2021
Julilykke 2023
♡ Babymais2026 ♡
Når må man melde fra til legen og jordmor?
Når må blodprøver tas, og vet du hvilke?

Jeg gruer meg sånn til å si noe så vegrer meg, så har enda ikke skrevet noe til legen eller jordmor. Er kun 9+2, hatt en privat ultralyd

Husker ikke hva de tester for, men man skal ta blodprøve mellom uke 10 og 13, helst. Kan være greit å ha vært hos jordmor (mulig fastlege også kan ordne) før det for å få rekvisisjon til blodprøven. Anbefaler å ikke vente så mye lengre før du tar kontakt med jordmor. Det går nok sikkert fint, men da jordmor skal henvise til TUL, er det lurt å ikke vente så lenge slik at du slipper å få TUL så sent.

Prøv å ring helsestasjonen og fortell at du ønsker samtale med jordmor siden du er gravid. Om du syns det er skummelt, kan du kanskje få en du stoler og som vet om graviditeten til å ringe for deg. Da trenger du aldri å fortelle om graviditet selv. Da vet jordmor det når du kommer. Det går helt sikkert veldig fint. Lykke til!☺️

Når må man melde fra til legen og jordmor?
Når må blodprøver tas, og vet du hvilke?

Jeg gruer meg sånn til å si noe så vegrer meg, så har enda ikke skrevet noe til legen eller jordmor. Er kun 9+2, hatt en privat ultralyd
Kan være lurt å ta kontak nå, så får til tidlig ordinær ultralyd innen de ukene den skal være. Helsestasjonen her i kommunen ber alle gravide ta kontakt så snart som mulig, sånn at det ikke blir for mye press i enkelte perioder og at de kan fordele/vurdere hvordan/når ressursene skal brukes :cat:

Det som er greit å huske på er helsekortet som må lages, jeg forsøkte å bare ta en telefon med jm for å få henvisning til toul, men da påpekte hun at vi må lage klart helsekortet også.
Her står det forøvrig litt om kontrollene for gravide:

Kan være lurt å ta kontak nå, så får til tidlig ordinær ultralyd innen de ukene den skal være. Helsestasjonen her i kommunen ber alle gravide ta kontakt så snart som mulig, sånn at det ikke blir for mye press i enkelte perioder og at de kan fordele/vurdere hvordan/når ressursene skal brukes :cat:

Det som er greit å huske på er helsekortet som må lages, jeg forsøkte å bare ta en telefon med jm for å få henvisning til toul, men da påpekte hun at vi må lage klart helsekortet også.
Her står det forøvrig litt om kontrollene for gravide:
Har mailadressen til jordmor så kanskje jeg skal ta å sende hun en mail.

Kanskje jeg skal spørre om hun kan rekvireres blodprøver til sykehuset .. hmm
Tror du det er mulig?

Tror du det er mulig?
Her jeg bor sendes blodprøver til sykehuset uansett, så om du ønsker å ta de der burde vel ikke være noe problem :cat: send henne en mail, så får du nok svar.

Tror du det er mulig?
Såg du fikk svar over :happy:

Jeg var hos lege 8+4 og fikk tatt blodprøver og henvist til UL og fødeplass. Sist gang var jeg kun hos legen for blodprøver og glukosebelastning, ellers var jeg hos jordmor - for der har de mye bedre tid.

Back
Topp