Lege? Jordmor?

HoneyBooBoo

Forelsket i forumet
Oktoberlykke 2019
Har dere bestilt første kontroll hos lege/jordmor enda? Skal dere gå til begge, eller bare en? :happy:

I de to forrige graviditetene ringte jeg både legekontor og helsestasjon innen en time etter positiv test, men denne gangen har tiden gått ifra meg. Tenker at jeg har aaaaaaaall verdens tid :joyful:

Når er det egentlig vanlig å ta kontakt?

Har jeg også lurt på. Usikker på om det er lang ventetid og sånt, så ringer sikkert allerede denne uken.. Jeg vil gå til jordmor, hun har nok mest kompetanse på områder, og tar seg forhåpentligvis bedre tid enn legene her gjør :p

Må vel til lege første gang for å få ordnet papirene? Etter det tenker jeg å bruke jordmor

Hadde legetime i morgen uansett, så det blir vel første timen.

Også har jeg fått time god jordmor 14.03, er gjerne litt ventetid hos jordmor så jeg tok kontakt dagen etter positiv test:)

Kommer nok til å gå litt til begge, men spørs på formen, om formen er fin så tenker jeg det holder med jordmor for det meste, men skulle jeg bli like dårlig som forrige svangerskap så må jeg få klippekort hos legen!

Jeg ønsker å gå til jordmor som sist, men skal en tur til fastlegen først tenker jeg :)

Jeg syns det er alt for tidlig å kontakte lege/jordmor enda. Tenker jeg ringer rundt uke 8 for å bestille time til lege da de vil ha inn gravide rundt uke 12 her. Jordmor kontakter jeg etter jeg har vært hos legen i uke 12. Har god tid:happy:

Sist gikk jeg hos begge deler, denne gangen tror jeg det bare blir jordmor:) første time hos jordmor 4 mars

Tenkte jeg skulle ringe jordmor i løpet av uken. Her er det vanlig at første avtalen er hos jordmor etterfulgt av time hos lege rundt uke 12. Bor på en liten plass så tror ikke det er så vanskelig å få tid hos jordmor. Stresser ikke med det :) Håper denne jordmoren er like fantastisk som hun jeg gikk hos med førstemann. Enda en grunn til at jeg angrer på at vi flyttet til en annen kommune :hilarious:

Hei :) jeg hadde en ekstremt komplisert fødsel med førstemann og uker på sykehuset etterpå. Så her er både jordmor og lege kontaktet fra dag 1. For å sørge for god oppfølgning, pluss at jeg vil søke om planlagt keisersnitt og alt sånn så tidlig som mulig :)
Så min plan er å gå annenhver gang :)
Men hører jo forskjellige om de som går til kun en av delene
Det var betryggende sist, da jordmødre i Arendal har turnus på sykehuset så når jeg kom opp 3 uker før tiden sist og hadde åpning så var min egen jordmor der og fikk fanget opp alt sammen. Eneste grunnen til at jeg ble lagt inn og overlevde, vanligvis sender de deg hjem med 3-4 cm og venter.
Så keg sverger til masse blodprøver hos legen og jevnlig oppfølgning hos jordmor

Jeg tenker å bare gå til jordmor slik som sist, og her er veldig kort ventetid så venter nok til uke 10-11 med å bestille time :)

Hmm, jeg er litt usikker. Sist var jeg via et spesialopplegg på sykehuset for overvektige, så ble fulgt opp av kun jordmor der.
Jeg hadde en SA i november (6+0) og ble sjekket hos gynekolog og han sa han ønsket å følge meg opp ved neste svangerskap.
Forrige gang var jeg ikke noe til fastlegen min, noe jeg egentlig tror ville vært en fordel.

Jeg har bestilt time, siden jeg har fått lavt stoffskifte vil legen min gjerne ha meg inn uke 6-7 for å følge dette opp, så får diskutere med henne hvordan vi tar dette videre.

Tenker å gå til legen denne gangen. Kanskje jordmor når det nærmer seg slutten?
Hadde legetime i uke 5 pga svangerskapet forårsaker mye smerter. Ny time om to uker.

Ringer etter ultralyd 8+2. Tenker å gå mest mulig til jordmor

Jeg tenker å ringe lege og jordmor hvis alt er bra på UL i morgen 7+1. Likte egentlig verken jordmor eller legen jeg hadde sist, men endte opp med å gå mest til jordmor :p og legen for å forlenge sykmelding. Lurer på å sjekke ut som jeg kan finne en annen jordmor denne gangen.

Fastlegen min er så langt ganske hyggelig (har bare gått til han to ganger siden jeg fikk ny) så jeg tror jeg tar første kontroll der. Så jordmor neste gang. Så ser jeg hva jeg føler for videre.

Jeg veksler mellom lege og jordmor. Gikk til lege for kontroll i uke 12, 24 og 32 (blodprøver anbefales i uke 12+32. Sukkerbelastning i uke 24). I tillegg tatt blodprøver x 1 pr. mnd. grunnet lavt stoffskifte. Utenom dette gått til jordmor på de andre kontrollene :happy:

Back
Topp