Lege + jordmor

Gikk til jordmor på helsestasjonen i første svangerskap og var veldig fornøyd. Anbefaler det! Jordmødre er nesten en egen rase.
Fint å bli kjent på helsestasjonen også, det blir jo ekstra hyggelig å komme dit igjen etter fødselen.
En annen ting; sjelden forsinkelse på min helsestasjon. Hos legen må jeg ofte sitte både 30 og 40 minutter ekstra å vente. Det er deilig å slippe når man er både kvalm og uvel.

Jeg er førstegangsgravid. Jeg var til 12u kontroll hos legen, skal i utgangspunktet ikke tilbake til legen før uke 36 om alt går sånn det skal. Må innom om ca 2,5 mnd for ny blodprøve, da jeg var veldig lav på d-vitaminer nå..

Blir oppfølging hos jordmor fremover, har første time midt i mai :)

Første svangerskap var jeg hos jordmor en gang, hun var helt grusom, så resten av kontrollene hadde jeg hos fastlegen. Denne gangen finner jeg kanskje en annen jordmor og går annenhver.. Tror man kan disponere kontrollene slik man vil, så lenge man har noen legetimer hvertfall :)

Første svangerskap var jeg hos jordmor en gang, hun var helt grusom, så resten av kontrollene hadde jeg hos fastlegen. Denne gangen finner jeg kanskje en annen jordmor og går annenhver.. Tror man kan disponere kontrollene slik man vil, så lenge man har noen legetimer hvertfall :)

Man kan fint gå til kun en av dem. Man må ikke til lege heller, men tror det er litt forskjellig om jordmødrene ordner blodprøvene. Her gjør hun det:)

Kom på eg må nok til legen annenkver gong uansett pga ekstra blodprøver for har blodtype B- og må sjekke etter antistoff. Så dinne gangen gjer eg det samme, kontroll hos begge :)

Hei! Jag är nyinflyttad till Oslo från Sverige, så förstår inte riktigt hur allting fungerar här.
Jag är i uka 11+4 och har varit på tidlig ultralyd i uka 10 och då såg allting bra ut. Sen fick jag smärtor för en uka sedan och besökte legevakten där dom tog blodprover och blodtryck och då såg allting bra ut. Mitt första besök hos jordmor skulle varit 10/5, men jordmoren var syk, så nu är mitt första jordmorbesök framflyttat till 1juni. Måste jag boka tid hos fastlege för blodprov eller räcker det med besöket hos legevakten?

Många frågor från en förvirrad svensk :(

Sist gikk jeg kun til jordmor. Denne gangen skal jeg gå annenhver gang til jm og lege, pga ekstra oppfølging. Jm kan generelt mest om svangerskap, men så er det en del ting legene kan mest om også :)

Hei! Jag är nyinflyttad till Oslo från Sverige, så förstår inte riktigt hur allting fungerar här.
Jag är i uka 11+4 och har varit på tidlig ultralyd i uka 10 och då såg allting bra ut. Sen fick jag smärtor för en uka sedan och besökte legevakten där dom tog blodprover och blodtryck och då såg allting bra ut. Mitt första besök hos jordmor skulle varit 10/5, men jordmoren var syk, så nu är mitt första jordmorbesök framflyttat till 1juni. Måste jag boka tid hos fastlege för blodprov eller räcker det med besöket hos legevakten?

Vil vel ikke tro legevakten to alle prøvene som kreves? Hvor langt er du på vei 1. Juni da? Er vel et bestemt tidsrom de blodprøvene skal tas, så sikkert lurt å sjekke opp med jordmor i forhold til dette. De skal vel ihvertfall kunne henvise til blodprøver, og hvis ikke så ville du nok fått beskjed om at du må til lege for dette vil jeg tro:)

Hadde planer om å gå til jordmor hver gang. Men den første gangen jeg var på helsestasjonen, likte jeg ikke jordmora mi så veldig godt. Skal gi det en sjanse til, og så evt bare gå til legen.

Pratade med jordmoren min å jag trengde ikke å gå till fastlegen då legevakten tog blodprov & blodtryck :) Första besöket hos jordmor blir i vecka 15. Men gjorde ju tidligt ultralyd i vecka 10 på Oslo Legesenter och då såg allt bra ut :)

Jeg skal bare gå til jordmor denne gangen. Hun tok også blodprøvene. Men må nok noen turer innom legen også. Skal bla neste uke for å få henvisning til fysio pga bekkenet. Det ordet ikke jordmor.

Da dette er min første så vil jeg gå til begge, vet ikke om det blir annenhver gang. Det kommer an på hvordan timen med jordmor går for seg. Synes i alle fall det kan være greit for meg å finne ut av hva jeg ønsker å gjøre :)

første gang gikk jeg kun til lege, andre gang og nå kun til jordmor, synes det er greit å forholde meg til en person å bli trygg på. Jordmor samarbeider nå med legen dersom det skulle være noe ekstra

Jeg fikk beskjed om å gå til fastlege i uke 13, var der her om dagen og da sa hun at jeg skulle komme til kontroll hos henne en gang i måneden, men at jeg kunne gå til jordmor også. Så det kan jo kanskje være greit for deg å bestille en time hos fastlegen? Tror ikke legevakten tar de prøvene som trengs..

Back
Topp