Lege, jordmor, OUL og fødeplass

Solfrøken

Betatt av forumet
MayDay2021
Blir forvirret!
Var hos legen på tirsdag, 12+3. De tok alt av prøver og resultatene er klare til uka. Han sa jeg måtte ta kontakt med jordmor snarest mulig, siden de måtte søke om fødeplass og sørge for at jeg kom meg til OUL. Fødeplass måtte søkes om snarest da det visstnok er trangt om plassene.
Når jeg ringer helsestasjonen så får jeg beskjed om at legen skal sende henvisning til OUL og ikke de.
I tillegg sier ei venninne at legen også skal søke om fødeplass.

Hva er egentlig riktig?

Både lege og jordmor kan sende henvisning! Hos meg var det jordmor da jeg har valgt å gå til jordmor i svangerskapet. Rart at den ene viser til den andre!

Det er vanlig at det søkes om fødeplass på første kontroll uavhengig av om man er hos JM eller lege.
Det med fødeplass har jeg fått inntrykk av først og fremst er en formalitet de fleste steder. De stedene det er press på og man har opplevd ikke å få plass der man ønsker er Rikshospitalet og Ullevål om man søker for sent.

så vanskelige de er? Ville ringt legekontoret og bedt dem henvise deg, du har jo vært der på kontroll, så det burde ikke være noe problem. Legen henviste meg på første kontroll. Det er jo valgfritt om du vil gå til jordmor også, så synes legen skal ta litt ansvar her...

Har kun erfaring med at den man er på første kontroll hos, uansett lege eller jordmor. Sender søknad.

Du kan søke selv. Det skal jeg :)

Takk for alle svar, blei litt klokere! [emoji4] Skal innom å hente testresultater på legekontoret til uka, så da kan jeg ta det med de da. Fikk jo ikke time hos jordmor før 13. juni, greit å få igang ting litt før det kanskje!

Jeg fikk beskjed på av legen at jeg måtte skaffe jordmor og kontakte fødestedet selv. Jeg hadde håpet at de ville ordne det for meg, for jeg har litt telefonskrekk:p Skal tilbake på kontroll om tre uker, så jeg håper de kan ordne time til ultralyd for meg da.

Fastlegen har søkt for meg i uke 8 i begge svangerskap. Vil du føde på ABC e.l., må du søke på egenhånd med eget søknadsbrev etterpå :)

Jeg fikk beskjed på av legen at jeg måtte skaffe jordmor og kontakte fødestedet selv. Jeg hadde håpet at de ville ordne det for meg, for jeg har litt telefonskrekk:p Skal tilbake på kontroll om tre uker, så jeg håper de kan ordne time til ultralyd for meg da.

Jordmor må du ordne selv, jeg sendte e-post til helsestasjonen og fikk time til jordmor den veien (om du har telefonskrekk), men jordmor eller lege skal kontakte fødestedet for deg :)

Back
Topp