Lege, jordmor og hcg

Ungmammajuli22

Betatt av forumet
Juliknøttene 2022
Hei igjen alle fine:Heartred jeg ringte legen fordi jeg ville ta en hcg måling for å se om verdiene var normale. Jeg har ingen fastlege enda å står derfor på venteliste hos det legesenteret jeg ringte. De ville ikke ta meg inn!:oops: Jeg har time hos jordmor den 7 desember, men jeg syns det er alt for lenge å vente:( jeg vil bare vite om verdiene mine er normale og hva de ligger på. Kan jeg da ringe jordmor å spørre om hcg måling?
Er litt redd for å ringe, for jeg vil ikke «mase» men er så bekymra…

Ring jordmor. De er ofte veldig imøtekommende når man har bekymringer :Heartred
Det er ikke sikkert de har utstyr for å ta blodprøver osv på helsestasjonen, men jordmor vet i såfall hvem du kan ta kontakt med.

jeg skal ikke ha noe undersøkelse før 21.12, da er vi vel 12+3. Snakket med legen og hen ønsker ikke ta noe prøver før da. Jeg prøver å slappe av å ikke tenke så mye på slikt. Er nok varierende og uvanlig dette med TUL og legeundersøkelser så tidlig som før uke 12 fikk jeg beskjed om av både jordmor og lege. Men skjønner at du tenker mye :signs003 Men er du bekymret så er det nok ikke noe i veien for å ringe

Er det noen spesiell grunn til at du vil ta hcg? :Heartred

Selvom det ser ut som det er vanlig å ta hcg-måling hos legen når man leser på dette forumet, så tror jeg ikke det er noe gravide pleier å gjøre altså. Jeg har aldri tatt det og ingen av de jeg kjenner har gjort det.
Forstår godt du er bekymret og tenker masse og det er helt normalt. Jeg er også bekymret for om alt kommer til å gå bra. Men i de fleste tilfeller så går det faktisk bra - selvom det igjen ikke ser sånn ut når man leser på forumet. Og går det ikke bra så er det dessverre ikke så mye å gjøre med…

Er vel en tendens til at de som har en vanskelig prøverhistorie samles på slike forum som dette for å veksle erfaringer og vonde tanker, og da ser det fort ut som alt som skjer «her inne» er sånn de fleste har det.

Mener ikke å tråkke noen på tærne med dette innlegget, men tenker det er viktig å ufarliggjøre litt også.

Men ring gjerne jordmor for å fortelle at du er bekymret. Det hjelper ofte å snakke med noen om det :Heartred Ønsker deg masse lykke til.

Selvom det ser ut som det er vanlig å ta hcg-måling hos legen når man leser på dette forumet, så tror jeg ikke det er noe gravide pleier å gjøre altså. Jeg har aldri tatt det og ingen av de jeg kjenner har gjort det.
Forstår godt du er bekymret og tenker masse og det er helt normalt. Jeg er også bekymret for om alt kommer til å gå bra. Men i de fleste tilfeller så går det faktisk bra - selvom det igjen ikke ser sånn ut når man leser på forumet. Og går det ikke bra så er det dessverre ikke så mye å gjøre med…

Er vel en tendens til at de som har en vanskelig prøverhistorie samles på slike forum som dette for å veksle erfaringer og vonde tanker, og da ser det fort ut som alt som skjer «her inne» er sånn de fleste har det.

Mener ikke å tråkke noen på tærne med dette innlegget, men tenker det er viktig å ufarliggjøre litt også.

Men ring gjerne jordmor for å fortelle at du er bekymret. Det hjelper ofte å snakke med noen om det :Heartred Ønsker deg masse lykke til.

Jeg er enig i dette, selv om jeg er en av dem som denne gangen fikk målt hcg flere ganger. Jeg registrerte meg derimot her på bv ved min aller første graviditet, da tok klinikken én blodprøve som vanlig standard prosedyre (ivf), og etter det var jeg lykkelig uvitende og helt bekymringsløs, før det viste deg at det endte i MA. Etter det har det vært en vond vei, men jeg ble værende på forumet selv om jeg ikke ble gravid, fordi det var så mange hjelpsomme, kloke og varme medsøstre på underforumet for assistert.

Når det er sagt så synes jeg at det faktisk var en veldig stressende affære med hcg-målinger. Jeg mener derfor også at en positiv test er svar nok hvis en ikke bærer mye bagasje, og hvis ikke det er noe som tilsier at det trengs, og at hcg-målinger faktisk kan skape mer stress og uro. :Heartpink

Det er ingen spesiell grunn annet enn at jeg vil vite at alt er bra. Jeg har jo lest mye hær og dette er første gang jeg er gravid, så jeg begynner å stresse med at jeg ikke har tatt hcg måling når alle andre gjør det:nailbiting: tusen takk for gode ord, jeg bekymrer meg ikke like mye nå som jeg leser det du skriver.:Heartred Tenker jeg skal vente til timen den 7 desember å evt høre om det er noe vits i å måle da:happy:

Det er ingen spesiell grunn annet enn at jeg vil vite at alt er bra. Jeg har jo lest mye hær og dette er første gang jeg er gravid, så jeg begynner å stresse med at jeg ikke har tatt hcg måling når alle andre gjør det:nailbiting: tusen takk for gode ord, jeg bekymrer meg ikke like mye nå som jeg leser det du skriver.:Heartred Tenker jeg skal vente til timen den 7 desember å evt høre om det er noe vits i å måle da:happy:
Jeg tror de fleste ikke måler, det er bare at når man spør: «Hvem måler?» Eller «hvem har noe å fortelle», så er det jo ikke de som ikke har målt som rekker opp hånden :happy:
Generelt er jeg litt i mot å belaste helsevesenet unødig, og tenker at så lenge du ikke har noe som skulle tilsi at noe var galt eller har noen historikk, så er det ingen grunn til å være bekymret:Heartred
Jeg har selv tatt måling sist jeg var gravid, men det var på grunn av blødninger som ikke stoppet, og fordi jeg har vært gjennom IVF så er det en litt forhøyet risiko for at den kan sitte i egglederen (noe man kan mistenke ved blodprøvesvar). De to kombinert gjorde at legen ville se på hcg-stigning.
Det eneste det gjør for deg er å dempe nysgjerrigheten, men det kan også føre til veldig mange bekymringer, som ofte er helt unødige…
Du vil se det her på bv, at veldig mange av de som har tatt målinger kommenterer at de sitter igjen med usikkerhet og spørsmål når svaret er der.

Går det bra, så går det bra, og går det ikke bra, så får man ikke gjort så mye med det, dessverre…

Back
Topp