Lege/Jordmor annenhver gang?

unknownP

Elsker forumet
Januar 2017
Sommerfuglene
Hei :)

Jeg snakka med kontordamen på legekontoret mitt. Hun sa at det var vanlig og ha annenhver gang med lege og jordmor under oppfølging av graviditeten.

Men om jeg ville, kunne jeg velge å bare gå til legen, eller bare gå til jordmor.

Hva har dere andre gjort? eller hva planlegger dere?
Og er det noen fordeler med å velge den ene over den andre?

Jeg har valgt å bare gå til jordmor, jeg tenker sånn at det er jo jordmødrene som er eksperter på svangerskap og fødsel, min fastlege vet jo veldig lite om dette sikkert i forhold. Jeg er superfornøyd med legen min, så det er ikke det. Legen er også ganske langt unna, i forhold til jordmor som bare er en kort sykkeltur unna :-) Men hører gjerne hvorfor folk velger å gå annenhver, eller bare til lege...? :)

Jeg har valgt å bare gå til jordmor, jeg tenker sånn at det er jo jordmødrene som er eksperter på svangerskap og fødsel, min fastlege vet jo veldig lite om dette sikkert i forhold. Jeg er superfornøyd med legen min, så det er ikke det. Legen er også ganske langt unna, i forhold til jordmor som bare er en kort sykkeltur unna :-) Men hører gjerne hvorfor folk velger å gå annenhver, eller bare til lege...? :)
Tenker som deg, jeg gikk kun til jordmor i forrige svangerskap. Følte meg ikke syk på noe vis, og jordmor er jo eksperten på dette her. Superfornøyd med det :)

I forige svangerskap så fikk jeg annenhver hos lege og jordmor, denne gangen har jeg valgt å gå kun hos legen min. Jeg har ett veldig godt forhold til legen min, og prater utrolig godt og lett med han. Det gjorde jeg ikke med jordmor, da hun for meg var ukjent.
Når jeg gikk annenhver hos lege og jordmor, så syntes jeg informasjonen jeg fikk var helt lik. Jeg syns legen min var like flink og kunnskapsrik på alt med svangerskap og fødsel, så for meg er det helt naturlig og kun holde meg til legen min som jeg kjenner og som kjenner meg denne gangen :)

Jeg går bare til jordmor, legen min jobber bare to dager i uka å har bare lab en dag i uka. Dvs at jordmor henviser meg til sykehuset vis jeg må ta prøver eller noen ekstra kontroller. Det er jo like greit :) men digger legen min å kunne godt ha gått til han vær gang. Men nå passer ikke der så bra ;)

Jeg har valgt å bare gå til jordmor, noe hun også var veldig glad for med tanke på at de har best erfaring med gravide/fødsel og at da blir det ikke så mye mikset informasjon. :) så jeg er fornøyd med valget så langt :)

Forrige gang jeg var gravid gikk jeg kun til lege, da det ikke var kapasitet i min kommune til å kunne tilby jordmor. Det syntes jeg var veldig leit, hvertfall som førstegangsfødende. Men det gikk likevel veldig greit, men forberedelser til fødsel måtte jeg lese meg opp på selv. Fordel med lege er at det ikke tar så lang tid, 10 min, hvis du får time på morgenen når det ikke er ventekø :-)

Denne gangen er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre. Kanskje vil jeg prøve jordmor annenhver gang :)

Som om jeg skulle sagt det selv! Skal på første besøk hos jordmor om en uke. Håper jeg trives hos henne!

Sist gang gikk jeg annenhvee hos lege og jordmor. Dette fordi jeg liker legen min veldig godt og han er lett å snakke med. Men jeg synes at timene med han var ganske bortkastet. Så denne gangen tenker jeg å kun gå til jordmor. :)

Det blir nok annahver gang lege og jordmor slik som sist. Syns jordmora forøvrig masa alt for mye mat og om forhold på jobb :p men hun var grei å forholde seg til så håper jeg får hun samme :)

Jeg hadde en alle tiders jordmor sist, og regner med at jeg får samme denne gangen også:) Jeg nok til å gå til lege og jordmor annenhver gang ettersom jeg må ta blodprøver hos legen en gang i måneden.

Ved forrige svangerskap fulgte eg oppsettet frå kommunen, ca annakvar gang hjå jordmor og lege. Var godt fornøgd med både legen min og jordmora, så deg var greit. Men legen min pensjonerte seg 2mnd før termin, og den nye legen min er eg ikkje så fornøgd med når det gjeld svangerskapskontrollar. Syns han var for rask og rota for mykje på siste kontrollane.
Så om eg får lov denne gangen ynskjer eg å ha dei fleste kontrollane hos jordmor ☺

Jeg hadde en alle tiders jordmor sist, og regner med at jeg får samme denne gangen også:) Jeg nok til å gå til lege og jordmor annenhver gang ettersom jeg må ta blodprøver hos legen en gang i måneden.

Tar man blodtrykk og slikt til jordmor også?

Må spørre , i hvilken uke skal en begynne hos jordmor ? Pleier det å være lang ventetid hos de ?

Må spørre , i hvilken uke skal en begynne hos jordmor ? Pleier det å være lang ventetid hos de ?

Jeg skal til jordmor første gang på torsdag. Da vil jeg være 6+3. (etter mine beregninger)
Skulle egentlig da jeg var 5+3, men pga noen misforståelser ble timen flyttet. :-)
Jeg har ikke vært hos fastlegen min, og har heller ikke tenkt til det hvis det ikke er noen grunn for det senere i svangerskapet. :-)

Jeg vil bare si tusen takk til alle som har svart! Jeg er blitt mye klokere, og kan nok hende det kun blir jordmor på meg fremover. Tror jeg skal prøve begge deler først for å se hvor jeg trives best :)

Sist gikk jeg bare til fastlegen, og kommer til å gjøre det nå også. Grunnen til det, er at jeg er kronisk syk, så hun kjenner meg godt og jeg synes det er en trygghet med litt ekstra medisinsk oppfølging i svangerskapet.

Vil tro fordelen med å gå til jordmor er at hun kanskje har bedre tid, og at hun har god trening i å snakke om ting som kverner i hodet til mange gravide. :-) Og kanskje bedre utstyr også? Noen jordmødre har jo UL-apparat, det har ikke legen min.

Back
Topp