Lege først?

Kka

Elsker forumet
Februarlykke 2022❄️
Har avtalt å gå til lege første kontroll. Har time der 1/2. Da er jeg nesten 12 uker på vei. Skal på ul på tirsdag i tillegg (privat, fordi vi vil :p). Planen resten av svangerskapet er å gå til jordmor, ser ikke noe behov for å springe inn og ut hos lege så lenge alt er normalt. Har hatt et normalt svangerskap fra før, forventer ikke noe annet denne gang. Men ble veldig usikker om jeg bør ringe til jordmor å høre når de vil ha meg dit, hvis ikke blir jo første time hos jordmor over halvveis ut i svangerskapet? Kan ikke huske hva jeg gjorde sist.. Har noen av dere hatt kontakt med kommunal jordmor ennå? Når skal dere ta kontakt? :)

Jeg fikk beskjed fra legen min at hun ikke ville ha meg inn og ønsket at jeg tok direkte kontakt med jordmor. Var innom jordmoren i uke 5-6 og fikk time neste uke når jeg er 10+5:)

Jeg skal til jordmor på første kontroll om litt over en uke :) har altså ikke vært til lege.. er nesten 11 uker på vei når jeg skal dit

Så forskjellig alle opererer, blir jo helt matt.
Jeg ringte jordmor som ville ha meg til lege først , før hun ville ha time med meg, så ringte jeg legen som ikke ville ha meg inn før uke 12.
Blir stressa når jeg ser alle som har fått helsekort og dato for oul allerede i uke 6?! Bør jeg være stressa eller er dette vanlig praksis?

Jeg ringte jordmor som ville ha meg til lege først , før hun ville ha time med meg, så ringte jeg legen som ikke ville ha meg inn før uke 12.
Blir stressa når jeg ser alle som har fått helsekort og dato for oul allerede i uke 6?! Bør jeg være stressa eller er dette vanlig praksis?

Fikk iallefall ikke henvisning til oul så tidlig sist.. Bestilte det på første kontroll som skal være mellom uke 8-12 tror jeg. Her og vil de ikke de meg inn før uke 12. Men er der jeg sliter litt. Synes det er greit å ta første hos lege siden det skal tas mye blodprøver å sånt, men blir jo første møte med jordmor i uke 23 - 24... Men er kanskje greit det, er jo først da de gjør noe om noe er galt og..

Legen ville ha meg inn i uke 12 for da skal det tas blodprøver også. Blir min første time. Bestilte også time hos jordmor i går, og de sa at det var opp til meg om jeg ville til lege først.

Tror man kan være trygg på at man blir ivaretatt uansett hvem man går til.

I Oslo er det vil litt større pågang på sykehusene enn ellers i landet, så der er det vel vanlig å søke fødeplass litt tidligere enn uke 12.

Tror ikke du trenger å være stressa hehe:) Uke 12 er ganske normalt, det er vel ikke noe vits med time før. Du skal nok ta blodprøver ogsånn hos legen, også kan du gå til JM etter dette:)
Jeg skal ikke ha time før neste mnd selv ;) :)

Legen min vil ha første timen med meg og den skal være uke 11-12. Tror det er ganske så vanlig. Ingen grunn til å være stressa for det. Og jeg synes ikke man trenger så mange kontroller tidlig i svangerskapet. Greit at det ikke er jordmor før halvveis omtrent. Men veldig fint å ha hyppigere kontroller etterhvert!

Legen min ville ha meg inn i uke 12-13, og jeg skal på ett felles infomøte hos jordmor to dager etterpå.

Felles? Med andre gravide? :) var noe sånt jeg og tenkte, at det kanskje var greit å gi en lyd til jordmor om at jeg var gravid, hvis det skulle være noe liksom :p

Jeg skal til lege først. Har enda ikke bestillt time, men gjør det i slutten av neste uke.

Derrifra tar jeg det litt som det kommer. Går til den jeg får best kjemi med.

Ja, med andre som har termin rundt samme tid.
Så ta kontakt med jordmortjenesten :)

Så kjekt! Her er vi nokk ikke så mange likevel, de har ikke barselgrupper, for det blir så stort spenn på barna (liten kommune) de arrangerer heller trilleturer :) men skal ta kontakt uansett, så går jeg ikke glipp av noe hvis de har noe :)

Det er ikke mye vits å få til lege før uke 12. Først da bøodprøvene skal tas fikk jeg beskjed om. I noen kommuner er det vanlig at man som førstegangsfødende går til jordmor først før uke 12, men det varierer litt tror jeg.

Synes det var litt unødvendig sist å gå til lege eller jordmor før uke 12. De kunne ikke ta blodprøver og magemål og slikt begynner de jo ikke med før uke 15-16 om jeg husker rett. Det eneste vi gjorde var å snakke litt om kosthold.

Back
Topp