Lege eller jordmor?

Utålmodigemeg

Gift med forumet
Julibaluba 2017
Oktoberfruene 2018
Hva og hvordan velger dere? Nå er det 24 ukers kontroll til uka, hos lege, men hvordan velge videre, hva er forskjell, hva skjer hos jordmor kontra hos lege?
(Førstegangs)

Jeg har kun gått til jordmor hele veien, for blodprøver og alt. Er ikke spesielt glad i legen jeg har, de har alltid dårlig tid. Jordmor setter alltid av 30-45 min og kan det som har med baby/fødsel å gjøre, så jeg foretrekker det. I uke 28 er det "ammeveiledning" som hun har satt av 1 time til. Men hun kan vel ikke skrive ut sykemelding om jeg skulle trenge det...men har ikke vært behov så langt.

Jordmor tar seg bedre tid og setter av mye tid til samtale om hva enn du lurer på. Som du har hørt får du ammeveiledning og forrige gang jeg var gravid var det også satt av et møte til å snakke om fødsel :)

Jeg syns det er bedre å gå til lege. Jordmor syns jeg er litt oppskrytt...men det kommer vel ann på kjemien man har mer både lege og jordmor. Jeg vurderer ihvertfall å kutte ut jordmor.

Jeg går til begge, er ofte hos legen pga jeg har hyperemesis og er sykemeldt og har fått andre plager pga langvarig kvalme. Men legen kan ikke så mye om svangerskap, så da får jeg til jordmoren jeg har gått til med de 2 andre også, har kjent henne i 7 år nå, så føler meg trygg på å gå til hun :)

Kommer an på behovet ditt.. Jordmor har mer tid og dermed blir det mer snakk om div. Kommer også an på kjemi som noen andre nevnte. Rett og slett en smaksak :)

Jeg har kun gått til jordmor hele veien, for blodprøver og alt. Er ikke spesielt glad i legen jeg har, de har alltid dårlig tid. Jordmor setter alltid av 30-45 min og kan det som har med baby/fødsel å gjøre, så jeg foretrekker det. I uke 28 er det "ammeveiledning" som hun har satt av 1 time til. Men hun kan vel ikke skrive ut sykemelding om jeg skulle trenge det...men har ikke vært behov så langt.
Kanskje litt teit spørsmål, men må bare spørre.... Ammeveiledning?? Trodde det var noe man fikk på sykehuset når man hadde født? [emoji54]

Jeg har gått til lege fram til nå å skal ha siste time med legen denne uka (uke 24)
Jeg var hos både jordmor å lege sist kontroll å har bestemt meg for å kun gå til jordmor fra nå av da hun som de sier over har mer tid til en prat.
Veldig fornøyd med legen min også men greit å ha muligheten for å ta opp ting man lurer som førstegangs foreldre :happy:

Jeg går hos lege ettersom jeg har vært en del plaget og har i perioder vært sykmeldt.

Sist var jeg bare til jm men måtte til legen mot slutten for jeg måtte redusere stillingen min.

Jordmødrer har som regel mye mer tid og det er jo gravide og nyfødte som er deres felt.

Legen min er helt super, tar seg god tid og kan dette med gravide godt føler jeg :)
Kommer til å gå mest med henne men skal også innom jordmor etterhvert. Har time i uke 28, men ser jeg må flytte denne. Men rundt uke 30. Så får jeg se ann kjemien, vi har bare enn jm her og hun er ny.

Kanskje litt teit spørsmål, men må bare spørre.... Ammeveiledning?? Trodde det var noe man fikk på sykehuset når man hadde født? [emoji54]

Nå har jeg ikke vært til den timen enda, så er ikke 100% sikker :) Men fikk med en liten bok/hefte jeg kunne se litt på forrige gang, og forstod det sånn at det er forberedelse. Greit å vite hva en går til og å få tips om ting som kan være vanskelige med amming etc. Nærmere fødsel er det også en time som er satt av til fødselsveiledning. Jeg skal på fødselsforberedende kurs på sykehuset, så vi ble enige om at vi tar samtalen med jordmor etterpå i tilfelle jeg har spm.

Etter den første kontrollen gikk jeg kun til jordmor hele forrige svangerskap. Vil det samme denne gangen også, men var inne til lege for en ekstrakontroll etter å ha følt mye nedpress.

Så kommer til å sette alle kommende kontroller opp hos jordmor, var hos henne på den i uke 24 også. Legen min var helt grei, men har akkurat sluttet, og jeg har ikke fått noen ny, så må da bare gå til tilfeldige leger og det vil jeg ikke.

I tillegg så føler jeg at jordmoren har et mye større fokus på meg og babyen og hun har langt mer erfaring og kunnskap, mens legen har et medisinsk fokus.

Jeg har stort sett bare vært hos lege. Har vært en gang hos jordmor. Men følte ikke at jeg hadde kjemi med henne. Så her blir det nok og fortsette bare hos lege.

Jeg var til legen de to første gangene, i uke 5 for å sjekke om jeg kunne fortsette på medisinene jeg bruker, og igjen i uke 8 for å begynne på helsekortet. Etter det har jeg kun gått til jordmor av flere årsaker. Legen har sluttet, så per nå har vi ingen lege, kun en turnuslege i nabokommunen og det blir for uerfarent synes jeg, i tillegg har jordbmor bedre tid og mye mer kunnskap. Jeg får en hel klokketime til hver kontroll og kan komme så ofte som 2.hver uke hvis jeg vil eller har behov. Ordinære kontroller hos jordmor er så hyppig som hver fjerde uke fordi hun har så god tid, og det er helt supert synes jeg.

Var til lege i uke 12 for å få tatt blodprøvene og få helsekortet, så ville legen ha meg inn igjen i til kontroll i uke 28 (og innimellom for å få ny sykemelding, men de timene har ikke vært svangerskapskontroll) Har hatt to timer hos jordmor, og skal tilbake dit i uke 24, rekner med de siste svangerskapskontrollene etter uke 28 blir hos jordmor.

Måtte til lege nå 24 ukerskontrollen pga blodprøver og videre tester. Ser ut for at jeg må til lege neste gang også, uke 28 pgs glukosebelastning og vurdering av blodprøvene? Da ser jeg vel kanskje mitt snitt til å gå til jordmor ved kontroll uke 32.

Eg går både til jordmor og lege, men oftast til jordmor. :) Synst det fungerer greit.

Jeg har aldri gått til jordmor. Vært fornøyd med oppfølgingen jeg har fått av fastlegen min. Men skjønt at flertallet også velger å gå til jordmor:)

Back
Topp