Det må man nesten kjenne litt på selv :)
Mens leger gjerne almenleger med bredt kunnskap om hele kroppen i alle aldre og et flertall av pasienter som er syke, er jordmor en spesialistutdanning innen dette feltet. Det er en høyere utdanning, og en jordmor er en "liten-lege" som jeg kaller det, hehe. De har mye ansvar og jobber mye alene og må ta viktige avgjørelser, bestemmer selv valg, medisinutdeling etc og har enorme kunnskaper om sitt fagfelt. De vet hva de skal se etter, de vet hva de skal følge med OG de tenker mye mer helhet omkring alt; både det fysiske med kroppen og det som skjer psykisk hos kvinnen både under svsk men også fødselsforberedelse og ikke minst amming! Snapper også opp sosiale problemområder og har mer og mer kunnskaper om feks permisjonsrettigheter etc.
En jordmor kan anbefale sykmelding (kanskje før legen gjør det) og det skal jo ikke hindre en gravid å gå hos jordmor i frykt for å ikke bli sykemeldt. Snarere tvert imot? Men en lege må jo til for å sykemelde, men har du grunn til det så skal det ikke være noe problem. En skal jo ha en grunn til å bli sykemeldt, og en grunn kan ikke legen eller jordmor lage, det må være deg som har en grunn, feks bekken, kvalme, svskforgiftning, høyt blodtrykk osv osv, eller på det psykiske plan.
Jeg mener en jordmor lettere kan fange opp ting om det skulle være noe ekstra. En jordmor tar de nødvendige undersøkelsene for hver time, kan henvise mye lettere til sykehuset (her jobber de hvertfall både på føden og i kommunen).
Min fastlege er utrolig flink, og jeg tviler ikke på henne som lege i det hele tatt, men når det gjaldt svangerskapsomsorg var det mye hun ikke kunne svare på. Ikke har alle legesenter lik mulighet til å lytte etter fosterlyd heller. Det er jo ikke deres spesialfelt. Men igjen, ingen leger er like, og kanskje har din lege spesialisert seg på svangerskap. Jeg kommer nok til å gå til jordmor, for jeg føler meg bedre ivaretatt der. Der blir jeg heller ikke sittende på venterom i 2 timer, og opplever heller aldri at jordmor har det travelt pga alt for mange pasienter som skulle vært inne for 2 timer siden. Hun tar seg tid, gjør undersøkelser og har også fokus på å prate for den som har mange spm både rundt svangerskap og fødsel. En jordmor har tatt imot mange barn, mens en lege kanskje aldri har sett en fødsel?
Men så er det jo veldig varierende da, skal man inn til flere undersøkelser så er det kanskje greit med både lege og jordmor, eller bare lege? Føler man at man vil kun til lege så er det jo opp til hver enkelt [:)] Du får kjenne litt på det; dine behov og hvor du føler du best blir ivaretatt.