lege eller jordmor ?

febbaby

Elsker forumet
Septembermødre <3
Hva er egentlig forskjellen på dette?
Hva valgte dere som har barn fra før og hvorfor?
Hva vil dere velge ?

forskjellen på en jordmor og lege er 1. utadannelsen...
jordmor de er utdannet sykepleier FØR de har tatt videre utdannelse i fødselshjelp(jordmorutdannelsen).
hos legen tar du gjerne mer utdypende tester og legen kan sykemelde deg om du trenger det..
har ikke barn fra før..
men vi skal velge
annen hver gang hos lege (for meg blir det flere legetimer pga anemi, og sykemeldinger) og annen hver gang hos jordmor (hun kan mer om svangerskap og fødselhjelp enn det fast legen kan)..

Jeg har brukt lege begge gangene, fordi det er enklest for meg her i området.
Var hos JM en gang med første, men hun presterte å si at jeg kom til å bli en dårlig mor pga at jeg tok kontakt litt sent i sv.skapet. For da kunne jeg jo umulig tenke på barnets beste!    Hadde ingen plager eller noe, og den legen jeg hadde første "kontroll" hos ved 6 uker, sa aldri til meg NÅR man skulle kontakte JM..  Så det hadde vel også litt å si på valget da.
Ellers er jeg veldig fornøyd med legen jeg fikk under begge sv.skapene, og skal derfor gå der igjen [:)]
Synes det er greit å kunne ta prøver og slikt samtidig med kontrollen istedet for å reise til JM først, så reise videre til legekontoret..

Ellers er vel forskjellen som turteldue sier, utdanninga. [:)]

Jeg kommer kun til å velge jordmor denne gang, så fremt det ikke er noe medisinsk som tilsier at jeg må gå til legen. Jeg gikk annenhver gang sist, men var mye mer fornøyd med jordmor. De har bedre tid og kan svare mye bedre på spørsmål angående svangerskaå, fødsel og amming. Jeg skal til legen og ta de obligatoriske testene, ellers blir det kun jordmor på meg.

Det må man nesten kjenne litt på selv :)

Mens leger gjerne almenleger med bredt kunnskap om hele kroppen i alle aldre og et flertall av pasienter som er syke, er jordmor en spesialistutdanning innen dette feltet. Det er en høyere utdanning, og en jordmor er en "liten-lege" som jeg kaller det, hehe. De har mye ansvar og jobber mye alene og må ta viktige avgjørelser, bestemmer selv valg, medisinutdeling etc og har enorme kunnskaper om sitt fagfelt. De vet hva de skal se etter, de vet hva de skal følge med OG de tenker mye mer helhet omkring alt; både det fysiske med kroppen og det som skjer psykisk hos kvinnen både under svsk men også fødselsforberedelse og ikke minst amming! Snapper også opp sosiale problemområder og har mer og mer kunnskaper om feks permisjonsrettigheter etc.
En jordmor kan anbefale sykmelding (kanskje før legen gjør det) og det skal jo ikke hindre en gravid å gå hos jordmor i frykt for å ikke bli sykemeldt. Snarere tvert imot? Men en lege må jo til for å sykemelde, men har du grunn til det så skal det ikke være noe problem. En skal jo ha en grunn til å bli sykemeldt, og en grunn kan ikke legen eller jordmor lage, det må være deg som har en grunn, feks bekken, kvalme, svskforgiftning, høyt blodtrykk osv osv, eller på det psykiske plan.

Jeg mener en jordmor lettere kan fange opp ting om det skulle være noe ekstra. En jordmor tar de nødvendige undersøkelsene for hver time, kan henvise mye lettere til sykehuset (her jobber de hvertfall både på føden og i kommunen).

Min fastlege er utrolig flink, og jeg tviler ikke på henne som lege i det hele tatt, men når det gjaldt svangerskapsomsorg var det mye hun ikke kunne svare på. Ikke har alle legesenter lik mulighet til å lytte etter fosterlyd heller. Det er jo ikke deres spesialfelt. Men igjen, ingen leger er like, og kanskje har din lege spesialisert seg på svangerskap. Jeg kommer nok til å gå til jordmor, for jeg føler meg bedre ivaretatt der. Der blir jeg heller ikke sittende på venterom i 2 timer, og opplever heller aldri at jordmor har det travelt pga alt for mange pasienter som skulle vært inne for 2 timer siden. Hun tar seg tid, gjør undersøkelser og har også fokus på å prate for den som har mange spm både rundt svangerskap og fødsel. En jordmor har tatt imot mange barn, mens en lege kanskje aldri har sett en fødsel?

Men så er det jo veldig varierende da, skal man inn til flere undersøkelser så er det kanskje greit med både lege og jordmor, eller bare lege? Føler man at man vil kun til lege så er det jo opp til hver enkelt [:)] Du får kjenne litt på det; dine behov og hvor du føler du best blir ivaretatt.

Jeg har ikke noen valg ettersom jeg må til begge, men så fremst diabetesen og nyrene mine holder seg ok så blir det nok mest jordmor

Denne gangen får jeg vel ikke jordmor pga kapasitetsmangel..[:'(] Men, jeg ville definitivt valgt jordmor om jeg kunne velge!

Jeg skal dra annen hver gang, legen tar vel blodprøver, kan gi ut sykemeldinger osv, mens jordmor tar vel opp sv.skapet og fødsel, og bruker litt bedre tid på deg enn det legen gjør [:)]

forrige gang gikk jeg kun til jordmor.. denne gang tror jeg jeg vil gå annenhver gang...

Jeg har tenkt på å velge lege.. Har en utrolig flink lege som følger opp! Første gang i livet jeg har blitt tatt seriøst med endel viktige ting.. Selvom de ligger etter skjemaet og har sittet lenge å ventet, så tar hun seg tid til pasienten.. De har doppler apparat der, og hun gjør også gynokologiske undersøkelser (vet ikke om det er nødvendig under sv.skap kontroller?)

Men får se hva hun sier/anbefaler osv ved første kontroll.. Sliter med angst, og går derfor til samtaler hos henne, så blir vel oppfølging med det også..

tror ikke vi har jordmor her akkurat nå, så da må jeg kjøre 25 minutter, så da velger jeg nok legen tror jeg[:)]

Skal selv velge kun lege...

Fikk ikke noe ut av å være hos jordmor sist...Hver gang jeg prøvde å spørre om noe snakket hun lite om det...

Eneste jeg fikk litt konkret svar på var et spm om bekkenløsning...(noe jeg kunne om i utgangspunktet...)

Nå har jeg en lege som har vært med på fødsel og sånt så han kan en hel del der...Og om jeg skulle lure på noe så har han vel svarene...

Har litt lyst å ta en tur på føden og høre med ang fødsels stillinger...Pga knær som ikke er helt medgjørlig hadde det vært litt godt høre muligheter...

Håper i grunn på fødsel i vann...er kanskje litt bedre for knærne mine...[8D]

hmmmm..
er mange meninger og tanker rundt dette.

legetimen er bestilt, så tenker at jeg forhører meg med legen om hva han synes osv. så tar jeg det der i fra :) [:)]

Jeg håper jeg får plass hos jordmor. Jeg blir alltid sittende å vente så lenge på venterommet før jeg kommer inn når jeg er hos fastlegen. (Han har aldri tid til å ta imot meg heller, så er alltid en eller annen turnuslege)
Sist gang følte jeg meg mye mer vel med å gå til jordmor iallefall. Måtte til legen på slutten sist, pga sykmelding.

Må vel få bestilt legetime snart, men det haster vel i grunn ikke.

Ja takk, begge deler [:)]

Sist gang gikk jeg annen hver gang, fordi det er det det legges opp til her. Og det passet meg utmerket.

Jeg har en veldig hyggelig fastlege, som kjenner meg godt. Han fant frem doppleren på første kontroll, han, fordi han kjenner meg og vet at jeg ikke hadde blitt redd hvis han ikke fant hjertelyden allikevel. Men det gjorde han, og det var utrolig vakkert [:D]

Som de andre sier, er jordmora spesialist på svangerskapsomsorg og fødsel. Det var to ulike opplevelser å gå til lege og jordmor. Men den ammings-ekspertisen hos jordmora er oppskrytt, spør du meg. Det har uansett ikke så mye  å si før barnet faktisk er født - dere skal jo lære ammingens kunst SAMMEN.

Jeg vil anbefale dere å få første time hos fastlegen, sånn at legen kjenner til situasjonen og lettere kan hjelpe hvis dere trenger legehjelp senere i svangerskapet. Etter hvert kan dere jo velge om dere vil gå mest til lege eller jordmor - det er tid nok til å finne ut av det [:)]

ORIGINAL: ~Roskva~

Ja takk, begge deler [:)]

Sist gang gikk jeg annen hver gang, fordi det er det det legges opp til her. Og det passet meg utmerket.

Jeg har en veldig hyggelig fastlege, som kjenner meg godt. Han fant frem doppleren på første kontroll, han, fordi han kjenner meg og vet at jeg ikke hadde blitt redd hvis han ikke fant hjertelyden allikevel. Men det gjorde han, og det var utrolig vakkert [:D]

Som de andre sier, er jordmora spesialist på svangerskapsomsorg og fødsel. Det var to ulike opplevelser å gå til lege og jordmor. Men den ammings-ekspertisen hos jordmora er oppskrytt, spør du meg. Det har uansett ikke så mye  å si før barnet faktisk er født - dere skal jo lære ammingens kunst SAMMEN.

Jeg vil anbefale dere å få første time hos fastlegen, sånn at legen kjenner til situasjonen og lettere kan hjelpe hvis dere trenger legehjelp senere i svangerskapet. Etter hvert kan dere jo velge om dere vil gå mest til lege eller jordmor - det er tid nok til å finne ut av det [:)]

Man skal vel strengtatt til legen først pga blodprøver som må tas, sende søknad til føden og papirer...

Eller???

MrsQuattro: Joda, noen må ha gyn us i svsk, noen for å sjekke celleprøver og noen for å sjekke livmorhals. Så kjekt at legen din har dopplerapparat! :)

Gjemmer meg litt: Kapasitetsmangel? Så du får ikke gå til jm? Det var synd da om du hadde ønsket det :( Ingen muligheter for å få det ordnet heller?

MaCa: Huff, det er synd du ikke har så god erfaring med jordmoroppfølging. Dumt at noen opplever det sånn. Har dere ikke omvisning på føden eller fødselsprat når den tid nærmer seg? Har det her, og det var veldig kjekt synes jeg :)

Roskva: Når det gjelder amming må jeg si meg litt uenig med deg. Jeg angrer på at jeg ikke forberedte meg mer på amming før fødsel. Jeg gikk og trodde at amming var lett og det skulle jeg få til, og så lenge jeg ønsket det så skulle jo jeg, jeg klare det! Slik var det altså ikke. Så bare det å vite litt om amming på forhånd, vite at det kan være en jobb å få det til feks. Såklart kan en ikke gå i dybden på amming når en er gravid og tenker kun på svangerskap-fødsel-bobla og ikke har baby å prøve det på, men å forberede seg litt ser jeg kun positivt i ;)

Maca igjen: Nja.. må og må. Jeg ba legen sende rekvisisjon til blodprøver så tar jeg de på egen hånd her på sykehuset. Men det kan jo være greit med en samtale/sjekk første timen for den som ønsker det :)
Jeg tror ikke man blir nektet å føde dersom man ikke har sendt inn søknad? Hehe, neida, men man må kanskje få lege til å sende henv til UL? Husker sannelig ikke jeg!

Back
Topp