Lege eller jordmor og når?

SeptemberSurprise

Forelsket i forumet
Jeg har ikke helt klart å bestemme meg for hvor og når jeg skal på kontroller dette svangerskapet. Er midt oppi en ørebetennelse nå, og legevakten anbefalte time hos legen om 4-6 uker for sjekk, det passer jo fint med første svangerskapskontroll også. Men jeg vil jo egentlig bare gå til jordmor, men igjen så tar jo ikke de blodprøver annet enn hb. Så det er liksom noe nyttig med hvert valg her. Jeg tror kanskje jeg kommer til å ta første kontroll hos legen, deretter bare jordmor. Hvis ikke jeg blir så dårlig at jeg trenger sykemelding da.

Hva skal dere gjøre? :)

Jordmor ville ha meg inn i uke 7 for en prat (blir vel ikke kontroll i den forstand). Så må jeg jo til legen og ta prøver, så da blir første ordentlige kontroll der rundt uke 12.
Etter det har jeg lyst til å gå hos jordmor hver kontroll.

Jordmor ville ha meg inn i uke 7 for en prat (blir vel ikke kontroll i den forstand). Så må jeg jo til legen og ta prøver, så da blir første ordentlige kontroll der rundt uke 12.
Etter det har jeg lyst til å gå hos jordmor hver kontroll.

Uansett koselig med en prat da! :D Jordmor er jo absolutt best på tankene som svirrer fremover :)

Jeg skal på første kontroll i uke 8 hos legen :) Har lavt stoffskifte, så regner med tett oppfølging av både lege og jordmor :)

Jeg skal til legen i morgen, egentlig for oppfølging av sykemeld (ikke pga graviditeten), men da blir det nok fort prat om graviditeten også.
På tirsdag skal på til hs med en av de andre barna, så tenkte jeg skulle spørre hvordan det blir med kontroller der etterhvert.

Kommer til å ringe både lege og jordmor ca uke 7 for å høre når de ønsker oss inn, men ser ikke for meg å dra til noen av de før uke 12 med mindre de ønsker oss inn :)

Litt av hvert her da :) Jeg håper jeg slipper legekontroll, Jeg tror jeg bare kommer til å gå dit om jeg er sterkt plaget med noe. Legen jeg gikk til med mi første var helt på tryne dårlig på svangerskap. Han googlet alt jeg spurte om og klaget på, printet ut og gav til meg! :O Håper bare jordmoren her er en jeg kommer overens med. Vi har bare en i kommunen, så ikke særlig til valgmulighet ;)

teker jeg gjør som sist. lege og jordmor annen hvergang :) har fått lege time i uke 13 :)

Skal til jordmor i uke 10-11. Skal ringe å høre med legevikaren tar ultralyd nå som fastlegen min har permisjon, isåfall vil jeg inn å ta en tidlig ultralyd

Bestilt time til lege for alle prøve å alt sånn da er jeg 7+3 så ringer jeg nok å får time til jordmor videre, sikkert fra uke 12 eller no :)

Jeg var hos legen for å bekrefte graviditet da jeg var 4+4. Og skal tilbake når jeg er 8+4. Ettersom jeg aldri har vært gravid før, så mente legen det var tryggest å komme tilbake da.
Jeg blir da (om alt går bra) sendt videre til tidlig ultralyd og blodprøve som avdekker risikoen for at fosteret har kromosomfeil. Dette ettersom jeg blir 38 snart.

Forøvrig såå spent på utviklingen de kommende ukene :dance018

Og det tok ikke mange minuttene før jeg måtte oppdatere.. :playful: (innlegg over)
Jeg har nå bestillt UL privat når jeg er 7+3.

Dette lurer jeg også på (: førstegangsgravid og lurer på hvilken forskjell det utgjør å gå til fastlegen eller en jordmor. Hvilken fordeler har de fra hverandre?

Dette lurer jeg også på (: førstegangsgravid og lurer på hvilken forskjell det utgjør å gå til fastlegen eller en jordmor. Hvilken fordeler har de fra hverandre?
Fastlegen tar seg kun av de medisinske delene av svangerskapet egentlig. De kan ikke så mye om selve utviklingen av svangerskapet og fødselen og sånn, det er det jordmor som tar seg av. Men man kan velge om man vil gå til jordmor eller lege. Må ha noe hos lege. Men jordmor kan man velge å kutte ut, men mange fastkeger anbefaler å gå til jordmor. Begge to tar blodtrykk, urinprøve, hører etter forsterlyd og måler magen(litt senere i svangerskapet).

Back
Topp