Lege eller jordmor når du skal på kontroll?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristin
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristin

Guest
Har du tenkt noe på det? Hvorfor velger du akkurat det?

Jeg klarer ikke å bestemme meg...Her er dilemmaet:
Liker ikke å gå til legen, så har ikke gjort det (ikke hatt behov heller) de siste 6 årene eller noe. Dermed så jeg meg nå nødt til å bytte fastlege til den kommunen jeg nå bor i siden den forrige er flere timer unna. Her kom første «problem»: den eneste ledige fastlegen i kommunen (og nabokommunen forøvrig) var en jeg bare har hørt negativt om av andre. Men siden det var eneste ledige har jeg nå byttet til vedkommende nå da.. :confused: Men vet ikke om jeg vil til denne fastlegen mer enn nødvendig.
Har derfor også sjekket jordmordekningen i området..og her er «problem» nr to: hun som er jordmor her jeg bor har en relasjon som påvirker i forhold til jobben min. Jeg VET at de egt har taushetsplikt, men er et lite sted..og er så redd ting skal komme ut og spre seg før jeg får si noe selv.. Tror jordmor kanskje blir bedre enn fastlegen fra evt kontroll nr 2, er bare så skeptisk til den første nå, da jeg absolutt ikke vil at spekulasjoner skal spre seg mtp jobb og andre ting på en stund enda.. Så må si jeg virkelig er i tvil. Dessuten må jeg bestille time rett over påske, så begynner å haste med å bestemme seg:nailbiting:

Har fått fast jordmor, men det er ikke helt valgfritt her gitt, noe MÅ jeg til legen og gjøre, og annet skal jeg til jordmor for

Jeg følger det faste opplegget til kommunen, jeg...

Tror jeg kommer til å gå til legen mest, pga dårlig kjemi med jordmor.

Har første kontroll til torsdag hos legen, men tror jeg tar kontakt med jordmor også for å bli mer forberedt på fødselen..tror jeg

Tar nok kontakt med jordmor etter påske. Syns det var mye koseligere å gå til jordmor sist, så da ønsker jeg tidligere kontroll der denne gangen :D

Blir nok å ta mesteparten hos jordmor :) Syns det er litt «koseligere» og føler de har meir peiling på akkurat dette enn leger. I tillegg til at legen som regel «alltid» er forsinka og vil ha deg ut fortest mulig.

Jeg klarer ikke å bestemme meg...Her er dilemmaet:
Liker ikke å gå til legen, så har ikke gjort det (ikke hatt behov heller) de siste 6 årene eller noe. Dermed så jeg meg nå nødt til å bytte fastlege til den kommunen jeg nå bor i siden den forrige er flere timer unna. Her kom første «problem»: den eneste ledige fastlegen i kommunen (og nabokommunen forøvrig) var en jeg bare har hørt negativt om av andre. Men siden det var eneste ledige har jeg nå byttet til vedkommende nå da.. :confused: Men vet ikke om jeg vil til denne fastlegen mer enn nødvendig.
Har derfor også sjekket jordmordekningen i området..og her er «problem» nr to: hun som er jordmor her jeg bor har en relasjon som påvirker i forhold til jobben min. Jeg VET at de egt har taushetsplikt, men er et lite sted..og er så redd ting skal komme ut og spre seg før jeg får si noe selv.. Tror jordmor kanskje blir bedre enn fastlegen fra evt kontroll nr 2, er bare så skeptisk til den første nå, da jeg absolutt ikke vil at spekulasjoner skal spre seg mtp jobb og andre ting på en stund enda.. Så må si jeg virkelig er i tvil. Dessuten må jeg bestille time rett over påske, så begynner å haste med å bestemme seg:nailbiting:
Du kan jo bestille første hos legen? Så får du jo et inntrykk av han også. Så får du vurdere etterpå, hvem du vil gå til.
Mye handler jo om kjemi med behandleren.

Du kan jo bestille første hos legen? Så får du jo et inntrykk av han også. Så får du vurdere etterpå, hvem du vil gå til.
Mye handler jo om kjemi med behandleren.

Ja, tror jeg kommer til å gjøre det. Må jo nesten gi vedkommende en sjanse før jeg dømmer liksom.. Får manne meg opp og bestille etter ferien.. :p

Ja, tror jeg kommer til å gjøre det. Må jo nesten gi vedkommende en sjanse før jeg dømmer liksom.. Får manne meg opp og bestille etter ferien.. :p
Ja, kan på en måte ikke helt avskrive dem før man har prøvd :P
Er bare sette igang og gjøre det ved første anledning. Du må jo nesten på kontroll på et tidspunkt uansett :P

Ja, kan på en måte ikke helt avskrive dem før man har prøvd :p
Er bare sette igang og gjøre det ved første anledning. Du må jo nesten på kontroll på et tidspunkt uansett :p

Haha ja, sant det! Er bare spent siden det er første gang og alt er nytt:p Vet du om de tar prøver eller undersøker liv/at ting er som de skal allerede på første kontroll? Eller kan ikke det forventes før evt tul eller senere kontroller? :nailbiting:

Går til både lege og jordmor. Velger begge deler da jeg er førstegangs. Føler meg veldig bekvem og trygg hos legen, så hadde aldri villet gå gjennom dette uten han!

Hadde min første kontroll i uke 13 hos min fastlege. Føler meg veldig godt ivaretatt og sett hos henne. Hun oppfordret til å også ta kontakt med jordmor, så da gjorde jeg det og skal få innkallelse til en gang i uke 16-17 :) Så aner jeg ikke hvordan det blir videre.

Jeg hadde første kontroll hos legen og tok blodprøvene samtidig. Neste er hos jordmor og så er det tilbake til legen når jeg er 24 uker, tar da glukosetesten i samme slengen. Så får jeg se etter det. Hvis jeg liker jordmor kommer jeg kanskje bare til å gå dit resten av tiden.

I kommunen her har de et ferdig "program" for hvor gravide skal gå. Jeg har vært en gang hos lege og en gang hos jordmor til nå. Har fått timer allerede fram til noen dager før terminen, og der er 2 timer hos lege og resten hos jordmor. Synes det er helt greit. Har også blitt satt opp på ammeskole og fødselsforberedende kurs hos jordmor :smug:

Tar bare kontakt med en av de om jeg trenger mer oppfølging.

Har endelig hatt første kontroll hos fastlegen i dag, 15+0. Gikk greit selv om han var noe rotete:p Fikk overtalt han til å lytte med doppler selv om han ikke brukte å gjøre det så tidlig. Fant hjertelyden med en gang han satte den nedpå...virket som han ble overrasket selv også:hilarious: Han skulle henvise til oul, og fikk satt opp første time hos jordmor midt i juli. Så nå er ting i gang her også:)

Går kun til jordmor denne gangen da jeg ikke føler at fastlegen min har peiling på graviditet. Sist svangerskap ble jeg sendt hjem fra legen med høyt blodtrykk og +2 proteiner i urinen med beskjed om at alt var fint og normalt. Det var jo ikke det, ble lagt inn på sykehuset senere på dagen etter at jeg selv tok kontakt og var bekymra. Svangerskapsforgiftning er ikke noe å tulle med. Så går kun til jordmor denne gangen.

Back
Topp