Lege eller jordmor når du skal på kontroll?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristin
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristin

Guest
Hva føler du er best for deg?

Har du tenkt noe over om du vil bruke jordmor eller fastlege?
Og dere som har født før, hva brukte dere?

Jeg skal til jordmor i morgen på første kontroll (11+2). Er veldig spent - første svangerskap her :happy090

Liker legen min veldig godt så hvis kjemien med jordmor er dårlig kommer jeg nok til å bytte litt mellom lege og jordmor.
Jeg har fått det for meg at jordmor har mer kompetanse om svangerskap og fødsel enn legen har. Mulig jeg tar feil? :shy:

Brukte lege og jordmor annenhver gang sist, og kommer til å gjøre det samme nå, både legen og jordmora jeg har er helt fantastiske [emoji173]️

Blir en kombinasjon av begge deler her :)

Tenker jeg skal prøve kun jordmor denne gangen.
Hadde bare lege sist, og var veldig fornøyd med det, men har fått ny fastlege siden da.
Ønsker å forholde meg til en person hele veien.

Jeg kommer til å gå til bare jordmor så lenge jeg ikke trenger mer medisinsk oppfølging under svangerskapet :happy: Er veldig fornye med både lege og jordmor, så er mest fordi jeg syns det er ryddig å forholde meg til en :hilarious:

Blir kun fastlegen denne gangen. Brukte jordmor og lege annenhver gang sist. men synes det blei alt for mye føling og "luft på stemmen" hos jordmor. Var mye enklere og greiere å forholde seg til de medisinske faktaene hos fastlegen og slippe alt følelsessnakket.

Har hatt annenhver gang de to andre gangene og blir vell det denne gangen og :)

Jeg tar alt som er legerelatert hos lege og resten hos jordmor. Blodprøver lege i uke 12, 1. Samtale med jordmor i uke 13, gyn. I uke 15, oul, i uke 18, jordmor i uke 24, glukosebelastning hos lege etter jormortime (sikkert uke 25) og jordmor resten med mindre noe dukker opp :-)

bare lege:) Har en fantastisk lege som har vært legen min siden jeg var liten. og forrige gang jeg var gravid gikk jeg både til lege og jordmor og jeg følte ikke at jeg fikk så mye annet ut av det enn at jordmor klaget på legen min pga alle blodprøvene han tok hver gang jeg var der. Det synes jeg ikke noe om så ingen jordmor på meg denne gangen. klarer meg fint med legen min:)

Må til legen hver mnd pga det medisinske og tenkte at det igrunn holdt, men pratet med jordmor i kommunen og fant ut at eg ville prøve det også hehe... garantert mitt siste svangerskap så da skal eg få med meg mest mulig❤️

Lege først nå for å bekrefte graviditet og få oul osv. Men ønsker å gå til jordmor resten av svangerskapet , det var så koselig sist. Pluss at det er de samme jordmødrene som kommer hjem til deg og hjelper med amming etter fødsel, syns det var fint å få samme jordmor hjem til meg.

Her blir det bare jordmor. Skulle det være noe spesielt som tilsier at jeg trenger oppfølging av lege, vil jeg ta det vedsiden av. Fastlegen min sender alle videre til jordmor, tror ikke han vil ha dette ansvaret. Så trenger en sykemelding, får en det. Er det noe annet, ber han om at vi tar kontakt med jordmor. :)

Skal Til jordmor på første kontroll om 14 dager. Er ca 14 uker da, tror jeg. Hvis jeg ikke er syk eller av en aller annen grunn trenger lege, tror jeg jeg holder meg til jordmor denne gangen. Har tre ukompliserte svangerskap og fødsøer bak meg.

Her blir det nok begge deler. Kjenner jeg kroppen rett, så får jeg nok bekkenplager etterhvert,så da er det greit å være innom legen også.

Lege når jeg trenger sykemelding, resten blir nok oppfølging av jordmor på ABC klinikken som sist.

Blir å bruke jordmor mest, fikk mere ut av timene med henne sist enn jeg fikk hos legen:p
Jeg blir likevel å ha noen timer til lege eller på sykehuset fordi jeg skal ha ekstra oppfølging pga blodpropp fare :shy:

Med første gikk jeg i starten bare til fastlege og etterhvert så gikk jeg annenhver gang til jordmor og fastlege. Nå så går jeg annenhver gang til fastlege og jordmor,syns det er greit og jordmor har bedre tid til å prate og forklare ting enn det fastlegen har.

Går for det meste til jordmor bortsett fra når det må tas blodprøver og eventuelle sykemeldinger. Fastlegen min ønsker å se meg et par ganger i løpet av svangerskapet for å se at alt er bra. Det fungerte bra med de 2 første så gjør nok det samme nå. Syns jordmor har mye bedre tid til å sjekke at alt er bra med lille og prate litt om hvordan jeg har det, svangerskapet, fødsel og alt annet som jeg fortsatt lurer på :-D

Lege når jeg trenger sykemelding, resten blir nok oppfølging av jordmor på ABC klinikken som sist.

Jeg tror kontroller hos jm på ABC ofte er annerledes enn andre jm. På ABC kjenner de jo rutinene der på en prikk! Og så er de med på flere fødsler selv enn jm på hs er jeg temmelig sikker på. Og så kan man jo være heldig å få «sin» jm til fødsel :) min jm fulgte meg velsig opp på barsel der iallfall, passa på at de andre skulle komme å hjelpe oss når hun ikke var på vakt også. Hun visste hvor viktig det var for meg å få en god ammestart <3

Min fødsel hadde ikke blitt så bra om jeg ikke hadde gått til min jm.

Back
Topp