Lege eller helsestasjonen?

Abgunder

Forelsket i forumet
Novemberbarna 19
Kontakter man lege eller helsestasjon først?
Jeg har ikke vært hos noen av delene enda, men er jo bare i uke 7 så har sånn sett ikke hastverk☺ hva har dere gjort?

Har vært hos legen allerede, bare for å få bekrefta at jeg faktisk er gravid, og samtidig sjekke litt vitaminverdier og sånt. Blir å vente ei stund før jeg kontakter jordmor :)

6+2

Jeg var til jordmor for tidligsamtale. Det var veldig fint. Helsestasjonen har ofte litt bedre tid enn legen. Men det kommer jo litt an på hva du har behov for. Jeg kommer til å gå både til lege og helsestasjon!

De vil gjerne at du tar første svangerskapskontroll hos legen, det er pga blodprøver som skal tas. Jeg har vært til legen allerede, men egentlig bare for å sjekke om jeg har vitaminmangel osv sang få henvisning til ultralyd. Sist svangerskap gikk jeg annenhver gang til lege og jordmor. Tok egentlig alt sånn graviditetsprated jordmor da hun kunne mer om graviditet enn legen. Gikk også oftere til jordmor rundt uke 25 da jeg fikk høyt blodtrykk som resulterte i svangerskapsforgiftning i uke 31. Ble faktisk sendt hjem fra legen med beskjed om at alt var normalt, for så å selv lytte til magefølelsen og det jordmor hadde snakket med meg om ang blodtrykket mitt, ringte selv føden og ble lagt inn med en gang. Stoler ikke helt på legen etter dette. Så jeg kommer til å gå mest til jordmor denne gangen, men til legen ift blodprøver og sånt.

På helsestasjonen her tar de alt av blodprøver, og det er da snakk om blodprøvene i uke 12 ish, men du kan fint ha time på helsestasjonen før dette også!

Det er sikkert ulikt hva de ulike helsestasjonene gjør, men her gjør de som sag alt, utenom å skrive sykemelding :hilarious:

Jeg anbefaler seg å ta kontakt med helsestasjonen tidlig, da får du en fin samtale og innføring inhvandu kan forvente deg, svar på mange spørsmål og informasjon om hva sommakjer videre etc!

Her er jordmor på legekontoret så man ringer bare dit :)
Når det er tid for blodprøver så rekvirerer jordmor det.

Tror jeg får booke en time hos legen snart så blir det jordmor etterpå☺ takk for svar☺

Forrige svangerskap var jeg hos lege på den aller første kontrollen, deretter gikk jeg til jordmor på alle de resterende :) Koselig dame som jeg følte meg vel hos, så da ville jeg gjøre det sånn.

Måtte selvfølgelig innom legen noen ganger for å følge opp blodtrykket den siste måneden og ta den glukosetesten tidligere i svangerskapet, blant annet.

Jeg kommer til å ta kontakt med legen min når jeg har vært på TUL og alt ser greit ut.

Jeg har vært hos lege allerede. Vet ikke hvor langt jeg er på vei, så dette er noe av grunnen, men og fordi legen skulle henvise meg til sykehuset. Må ha alle kontroller der pga tidligere risiko svangerskap.

Jeg drar bare til jordmor - de tar alt av prøver og slikt der. Legen stikker ofte hodet inn i samtalene av og til uansett evt hvis jordmor ikke har svaret så spør hun han.

Jeg synes det er veldig alright å bare dra til en person jeg da :D

Back
Topp