Leddsmerter etter fødsel

BabyNr2-2024

Forelsket i forumet
Noen som har plutselig fått problemer med diverse ledd etter fødsel? Begynte her ca 4 uker etter fødsel, mini er nå 7 uker. Kunne plutselig ikke bøye langfingeren lenger og knoken var hoven og rød. Begge skuldrene tuller til tider, begge håndledd tuller, knærne tuller, tærne tuller og har problemer med ene hælen som er vond å belaste de første stegene...
Jeg var så heldig å våknet med den hovne og røde knoken samme dag som jeg var på 6 ukers kontroll, legen så på den og ble litt bekymret. Hun la inn en test for leddgikt, og testen kom tilbake med ganske forhøyede verdier.
Jeg skal videre til spesialist på tirsdag for videre undersøkelser, og merker jeg er ganske redd for hva svaret blir. Vet at jeg kanskje må på flere undersøkelser før jeg får en diagnose, men merker at jeg føler min kropp har sviktet meg...
Føler meg alt for ung til å skulle ha slike problemer nå, og håper egentlig dette gir seg snart, eller gir seg når jeg slutter å amme. Det er vanskelig å bruke armene og jeg klarer nesten ikke løfte mini når det er verst...
 
En del revmatiske lidelser kan typisk debutere etter fødsel da man har hatt en periode med redusert immunforsvar under svangerskapet og immunforvaret er i ferd med å ta seg opp igjen. Og leddgikt debuterer ofte i 20-30 årene. Men ikke ta noen sorger på forskudd. Noen leddbetennelser er forbigående, så det kan være noe som klinger av igjen, og dersom det er revmatisk leddgikt finnes det ganske gode medisiner mot det nå og det kommer stadig nye midler. Håper du snart får bedre klarhet i hva dette er og at du snart blir bedre!
 
Jeg har hatt en del smerter i alle ledd i kroppen, samt en brennende følelse i huden på ryggen spesielt. Begynte når baby var 2-3 uker gammel.
Noen mener det kan være «ammegikt» men jeg har ikke funnet ordentlige artikler om dette så er usikker, tenkte å ta det opp med lege når jeg skal dit.
 
Jeg har hatt en del smerter i alle ledd i kroppen, samt en brennende følelse i huden på ryggen spesielt. Begynte når baby var 2-3 uker gammel.
Noen mener det kan være «ammegikt» men jeg har ikke funnet ordentlige artikler om dette så er usikker, tenkte å ta det opp med lege når jeg skal dit.

Jeg har brennende følelse på siden av begge knærne, oppå hendene, oppå føttene og langs yttersiden av føtter om jeg kommer borti noe. Er nummen også.Veldig merkelig. Kom da jeg var gravid. Gjør sykt vondt og kan ikke feks stå på knær.

Jeg hadde noe lignende i knærne etter forrige svangerskap også, så jeg tror det må linkes. Skal ta det opp med legen på mandag på 6-ukers.
 
Jeg har brennende følelse på siden av begge knærne, oppå hendene, oppå føttene og langs yttersiden av føtter om jeg kommer borti noe. Er nummen også.Veldig merkelig. Kom da jeg var gravid. Gjør sykt vondt og kan ikke feks stå på knær.

Jeg hadde noe lignende i knærne etter forrige svangerskap også, så jeg tror det må linkes. Skal ta det opp med legen på mandag på 6-ukers.
Kan nok være lurt!

Jeg var på undersøkelse i går, de fant ingenting, men mistenker likevel påbegynnende leddgikt...
 
Kan nok være lurt!

Jeg var på undersøkelse i går, de fant ingenting, men mistenker likevel påbegynnende leddgikt...

Hos meg er det dog ikke i leddene, men mer i områdene rundt, typ som om det er hevelser i slimposer rundt knesålene. Det er ikke vondt i selve kneet, men på siden der det er mykt. Og hadde akkurat samme med knærne sist. Veldig merkelig. Hadde helt glemt det før jeg ble gravid igjen og det kom tilbake.
 
Back
Topp