ledd gikt?

gix

Forelsket i forumet
kan noen si om det?
her slo det ut på 2 av leddgikt prøvene [8|]

vet ikke hva prøvene het, legen sa bare jeg skulle ta de, åsså snakka jeg med han på telf i dag og da fortalte han d var intresangt pga 2 av prøvene slo ut, å det forklarte så mye om min helsetilstand di siste år. skal ta di samme prøvene på ny i januar, og utredning for hvilke ledd det gjelder i februar, så til spesialist etterpå.

Gikk opp for meg at jeg ikke vet så mye om leddgikt, hadde ikke forventa å få det. i allefall ikke i an alder av 22 år. kom litt som et sjokk. MEN, blir jo ikke sykere av den grunn, men ser helle på det som en måte å bli bedre på [:)]

ja er vell ting som sukker og hvete som trigger betennelse og slikt? har ingen tvil om at mat kan fungere som hjelpemiddel. men i mitt tillfelle er ikke meg og mat så gode venner.. har det verste forholdet til mat. mangler mat lyst hele tiden, og blir dårlig av mye mat. [:-] og spiser mye av feil mat[8|] (ikke nødvendig vis junk, men med 6 appelsiner til middag blir man dårlig [:D])

Svigermor har det. Hun sliter veldig med det, mye betennelser rundt om, men går ofte igjen på de samme stedene håndledd og ankel. Går på ganske sterk cellegiftkur for at det ihvertfall ikke skal bli noe værre. Etter 2 år har det vel egentlig ikke hjulpet veldig og hun skal gå over fra tabletter til sprøyter. Fikk i utgangspunktet beskjed om at det skulle hjelpe etter 6 mnd. Har kanskje noe med at hun har hatt det i mange år uten å vite om det at det ikke hjalp etter den tiden de trodde det ville ta.

For ca en mnd siden var hun en uke på "kurs" på Lillehammer. Der var det mange i ulike aldersgrupper med leddgikt. De lærte om kosthold, smertelindring og hvordan takle det i hverdagen både fysisk og psykisk. Det er en "skjult" sykdom så mange som ikke skjønner hvor smertefullt det kan være. Hun jobber bare 50% og det er mulig hun blir 50% ufør ved siden av jobben.

Håper du finner ut av det og at de kan gi deg medisiner som gjør det bedre for deg:) Lykke til og god bedring[:)]

Back
Topp