Leasing av bil

Elledille

Ønsker nr. 3
Vi vurderer å lease bil når vi nå må bytte, men jeg er veldig usikker på om det er det rette valget...
Det jeg kommer på av positive og negative sider er:

+
Ny bil med nybilgaranti (hva dekkes egentlig av garantien?)
Trygg bil og sannsynligvis få eller ingen problemer
En pris per mnd som er overkommelig
Vi har ikke råd til å kjøpe ny bil selv, alternativet er en ca 5-3 år gammel brukt bil.

-
Høyere totalpris enn ved å cashe ut egen nybil (i følge media)
Redd for skade/slitasje pga barn som ikke alltid er så fordsiktige som de burde (hvor mye slitasje og småskader godtas før man må fikse det eller betale ekstra etter endt kontrakt?
Lang kontraktstid, vanskelig å komme seg ut før tiden.

Jeg føler ikke jeg har full oversikt/forståelse for leasing så jeg hører gjerne fra dere som har litt erfaring! Yay or nay? :)

Vi leaser nå, og kommer ikke til å gjøre det neste gang. Det er mye fordi vi ikke ønsker å bruke så mye penger på bil. Så i stede for å ha noe splitter nytt vil vi kjøpe noe som allerede har sunket litt. Ny bil synker utrolig fort i verdi, så vi vil heller ha noe relativt nytt som ikke er like dyrt:P føler ikke vi har behov for ny bil.
Ulempe er jo som du sier at hvis du finner ut at det ikke er bilen for dere så er det ikke bare å bytte.
I tillegg tror jeg vi har måtte betale litt ekstra på årsavgift og slike ting fordi det kommer fra de vi leaser av, og da skal de ha penger for jobben de gjør med å sende oss den:P sånne unødvendige ekstrakroner.
Eneste grunnen til at vi leaset var at vi fikk en god deal med lav rente og ingen innskudd:)

Anbefaler egentlig å kjøpe en bil som er 3-5 år gammel. Da er verditapet skjedd, og man kan kjøpe virkelig gode biler til overkommelige priser :)

Anbefaler heller å ta opp lån å kjøpe nybil selv. (Aller helst en ca 3 år gammel bil pga nybiltapet).
Når man leaser må man enten levere inn bilen igjen etter 3 år( da må den være strøken/ dere får trekk for skader og slitasje), eller kjøpe den ut. Da må dere ut med en bra sum og dere aner ikke hvordan markedet er for akkurat den bilen da (mtp evt videresalg).
Dere står friere på mange måter å eie bilen selv ift "å låne" den. Det lønner seg også sjelden å lease ift å ta opp lån. Det kan vel være greit for de som ønsker å bytte bilen i en ny hvert 3. År.

Har vert sånn at når man leverer tilbake bilen etter endt leasingperiode tar de en takst på den. Alt som er å utsette på taksten må leasing taker dekke ved tilbakelevering. Det vil si at ved ei ripe i lakken må du dekke hel lakering. Ved hull/skadet sete må interiøret byttes. Dette kan fort bli veldig dyrt. Vi ble frarådet av en bekjent som driver bilfirma da han ikke unnet oss det. Dette vet ikke folk om- sa han. Han rådet oss til å finne noe på finn istedet...

Last edited:
Jeg jobber med dette og har noen tips:)

Hvis du er opptatt av å ha ny bil og bytte jevnlig vil i de fleste tilfeller langtidsleie/leasing være gunstig.
Foretrekker du en ikke ny bil og har planer om å ha den lenge, vil i de fleste tilfeller kjøp lønne seg.
Hvis man leier/leaser bil og finner ut at man ikke vil ha den har man i hovedsak tre alternativer:
1) levere den tilbake med en mnd oppsigelse. Men man vil da bli krevd for inntil seks mnd leier (uten mva) for å dekke evt tap leasing selskapet har. Finner de derimot ny bruker som tar over bilen til samme pris innen to mnd, kan de IKKE kreve deg for mer enn to mnd.
2) du kan kontakte selskapet og høre om de har en ny bruker, kanskje har de det og du kan bytte glidende
3) du kan finne en ny bruker selv til å overta

Vedr påkost etter endt periode er det faste normer på det. Feks er det NAF bestemt hvor slitte hjul kan være. Og vanlig std er at de tillater to så kalte parkerings bulker (men ikke gjennom lakken)
Det er vanlig å bruke sunn fornuft, altså hva ville du selv akseptert av skader på en brukt bil du skulle kjøpe...
Man får mva på årsavgift i tillegg.

Det lureste kan være å ta en tlf og høre om de har kampanje på noen biler, da er det ekstra og hente ut.
Evt, om de har en bil stående som det er igjen ett år eller så på, for å prøve.
Lykke til med avgjørelsen :)

Og så er vanlig privatleie økt fra 36-48 mnd, men man kan nå også leie for kortere periode men at man baker da mva kostnaden inn i leiebeløpet.

Takk for svar, alle!
Jeg har mest lyst til å eie bilen, men helst en bil som fortsatt har nybilgaranti noen år. Billån på nesten-nybil er egentlig utelukket. Vi er på boligjakt også, og jeg er redd utskeielse på bilsiden vil gå ut over kjøpekraften på boligsiden.... Blir nok en litt rimelig bruktbil fra 2010-2012, så får vi bare krysse fingrene for at vi ikke velger oss en mandagsbil :p

Tror heldigvis det er begrenset av mandagsbiler av så ny dato :) Men japansk er i alle fall stort sett mest driftsikkert og har de laveste verkstedutgiftene, stort sett. Så kan jo se på en Toyota Avensis feks.? :)

Back
Topp