Lease bil

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Noen som har erfaring med å lease bil?

Vi trenger en bil nummer to til bhg levering/henting, og er litt i tvil om vi skal lease en, eller kjøpe en brukt.

Har jo hørt vandrehistorier om store kostnader for "unormal" slitasje når man skal levere inn bilen igjen.

Samtidig så leser jeg på den annen side at veldig mange faktisk velger å lease for tiden.

Noen som leaser her?

Bare negative erfaringer å fortelle om desverre :( lite økonomisk bl.annet, og dette med slitasje osv.

Vi leaser nå, men har ingen erfaring med tilbakelevering enda. Vi har planer om å kjøpe ut bilen når leasingperioden er over, selger påsto dette ikke var noe problem. Eneste stresset synes jeg, er kjørelengden på 15 tusen i året. Ser for meg at vi etterhvert må ha en bil nr.2 for å ikke overstige denne, vi bor sånn til at vi er avhengig av bil for å komme på jobb, butikk, fritidsaktiviteter med barna osv.

Bare god erfaring!
(Og jobber med det:))
God økonomi når: man vil ha nytt, liker å bytte ofte, handler på kampanjer.
Dette med unormal slitasje kommer feil frem i media. Det er NAF sine standarder som følges, Dvs at trekkene er de samme som du leverer bil eller blir trukket ved feks innbytte av en bil. Men det "merkes" mer når man må ut med 20.000 enn man "bare" får en lavere innbytte pris på 20.000, som eksempel.
Kontakt ett firma og be om å se retnings linjene for unormal slitasje, så vil du se de ikke er så gærne.
Du kan jo også kontakte de og prøve å ta over en bil det feks er igjen ett år på, så ser du hvordan det fungerer.
Masse lykke til:)

Vi leaser nå, men har ingen erfaring med tilbakelevering enda. Vi har planer om å kjøpe ut bilen når leasingperioden er over, selger påsto dette ikke var noe problem. Eneste stresset synes jeg, er kjørelengden på 15 tusen i året. Ser for meg at vi etterhvert må ha en bil nr.2 for å ikke overstige denne, vi bor sånn til at vi er avhengig av bil for å komme på jobb, butikk, fritidsaktiviteter med barna osv.
Du kan jo øke til 20.000 pr år, sa blir kostnaden fordelt på resterende terminer og det påløper ett endringsgebyr på 2000,- tenker jeg. Men blir nok billigere enn å ha en ekstra bil bare pga km:)

Vi har leaset bil i 3 år nå, og skal bytte neste uke.
Nå jobber jeg hos en bilforhandler da, men jeg har ingenting å utsette. Vi sparte ca.20000,- på å lease i forhold til å låne. Dette ble regnet ut i fra hva vi kunne forvente å få for bilen viss vi tok vanlig billån og solgte etter 3 år.
Hva som svarer seg kommer ann på hvilken bil det er.
Vi kommer til å fortsette å lease en av bilene. Den ene er gjeldfri 2012 mod. Den byttes ut neste år når den er 5 år og garantien er gått ut.
Vil ikke ha bil uten garanti!
Dette til tross for at mannen er bilmekaniker og jeg selv jobber for en annen bilforhandler.

Du kan jo øke til 20.000 pr år, sa blir kostnaden fordelt på resterende terminer og det påløper ett endringsgebyr på 2000,- tenker jeg. Men blir nok billigere enn å ha en ekstra bil bare pga km:)
Vi fikk ikke øke kjørelengde, 15000 var max på leasingbiler ble det sagt.

Vi fikk ikke øke kjørelengde, 15000 var max på leasingbiler ble det sagt.
Nei det er feil. Man har lov til å justere den underveis. Beløpet du betaler er på maks 15.000, men med en prisøkning kan du øke til 20:) Finn frem leieavtalen og titt en gang til:)

Last edited:
Det stemmer ikke! Vi har hatt 60000 km på 3 år på vår.
Mulig det er forskjellig på merkene, men da vil jo de som ikke tilbyr det tape kunder, noe jeg ikke tror de ønsker..
Vår leasingavtale går over 4 år da, kan det ha noe å si for årlig kjørelengde? Må spørre mannen om å få lese igjennom leasingavtalen tror jeg:-)

Vår leasingavtale går over 4 år da, kan det ha noe å si for årlig kjørelengde? Må spørre mannen om å få lese igjennom leasingavtalen tror jeg:)
Tror ikke det.. men jeg er ikke den som har med dette å gjøre hos oss (jobber hos bilforhandler)... men kan ikke forstå at kjørelengden ikke kan endres :) hadde ringt forhandleren, evt leasingselskapet direkte :)

For min del var det superstress. Og årsavgiften blir dyrere med leasingbil, fordi bankene/forhandlerne må kreve inn mva i tillegg til årsavgiften. Det å ha barn i bilen var utrolig irriterende, for jeg følte jeg måtte passe på alt, sånn at de ikke ødela noe. Følte også at all vedlikehold gikk til noen andre, og vi var (og er nå med vår bil) gode på å holde bilen i stand. Men når man gjør det for andre, føles det for min del utrolig feil og irriterende. Jeg setter MYE mer pris på å eie bil selv, og i tillegg få skattefordelene det er ved å ha billån. Da opplever jeg liksom å få noe igjen også, og ikke bare gi penger til en utleier. For leasing er egentlig bare et penere ord for leie.

Mine svigerforeldre skulle kjøpe ut bilen de leaset, men da kom selskapet med en plutselig ekstrs utgift som økte prisen veldig. Så de valgte å ikke gjøre det likevel. Vet ikke hvor lovlig det er da.

Så det kan se ut som 50/50 med gode og dårlige erfaringer da. Hmmmm.

Pluss for vår del:
Ikke måtte binde opp så mange penger i lån.
Ny bil

Minus:
Litt skummelt om man skulle måtte betale mye ved tilbakelevering

Jeg har min andre leasingbil nå og er strålende fornøyd:)
Første bilen leverte jeg tilbake etter 3 år uten overraskende kostnader:)
Bilen jeg har nå skal byttes etter nyttår, og jeg leaser da en ny:)

Jeg har min andre leasingbil nå og er strålende fornøyd:)
Første bilen leverte jeg tilbake etter 3 år uten overraskende kostnader:)
Bilen jeg har nå skal byttes etter nyttår, og jeg leaser da en ny:)
Er jo rimelig behagelig å slippe å selge og tape masse på å selge også. Må nok en tur innom forhandleren og kikke litt:P Betaler du med i mnd totalt for alt, enn du ville gjort om det var egen bil? Tenker på selve leia, så kommer vel veiavgift og forsikring etc.

Er jo rimelig behagelig å slippe å selge og tape masse på å selge også. Må nok en tur innom forhandleren og kikke litt:p Betaler du med i mnd totalt for alt, enn du ville gjort om det var egen bil? Tenker på selve leia, så kommer vel veiavgift og forsikring etc.
Husk at det innskuddet du betaler inn ved inngåelse av avtale er penger du ikke får igjen på noen måte ;)

Så det kan se ut som 50/50 med gode og dårlige erfaringer da. Hmmmm.

Pluss for vår del:
Ikke måtte binde opp så mange penger i lån.
Ny bil

Minus:
Litt skummelt om man skulle måtte betale mye ved tilbakelevering
Når det negative med kjørelengden er sagt, så sparer vi mye på å lease i forhold til å ta opp billån! Vi har planer om å kjøpe ut bilen etter 4 år, så vi setter av ekstra penger til dette også hver mnd nå.

Back
Topp