Lavtsittende morkake - andre?

Mammapaany

Forelsket i forumet
På oul fikk jeg beskjed om at morkaka var noe nærme mormunn/åpning. D ble det målt 1.6cm Så ble satt opp for ny sjekk i uke 32. Den var jeg på i går, da var jeg 32+4, og det ble målt kun 0.6 cm fra åpning. Derfor må jeg på enda en sjekk i uke 36… andre som har vært borti samme? Noen som vet hva grensa er for å få føde vaginalt eller når det blir tatt vurdering for pks?

Mye tanker kjenner jeg. Dette er nr3, og de to sndre fødslene har vært raske og fine..
 
Min søster har hatt det 2 ganger.. Med ene fikk hun føde vaginalt da morkaken ikke dekket åpningen og de såg med UL at det ikke låg store blodårer i veien for en vaginal fødsel. Men hun ble da satt i gang i uke 38.
Andre gang ble det planlagt KS fordi morkaken låg LITT foran åpningen og de ikke ville ta sjansen. Det ble da planlagt KS i slutten av uke 37.
Hun kunne forøvrig velge første gangen. Og det var svært lav terskel for at de gikk fra vaginalfødsel til keisersnitt.

Jeg var selv til sjekk i uke 32 for placenta previa og fikk da beskjed om at HVIS morkaken var i nærheten av åpning eller det var store blodårer foran/i nærheten av åpningen så ville de fremskynde mitt planlagte KS til uke 37. Men det hadde jeg ikke.

Tror ikke det er en fast grense, men hvis morkaken er foran åpningen brukes keisersnitt mer hyppig, men det tas nok individuelle avgjørelser basert på det som er mest forsvarlig medisinsk. Men det må nok helsepersonell svare på, og er nok noe forskjeller fra sykehus til sykehus også.
 
Back
Topp