Lavtliggende morkake

Teeny

Teeny
Julegavene 2019
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Var på UL i uke 12+3 og alt så fint ut, bortsett fra en liten detalj som ble påpekt av gynekologen var at morkaken lå litt langt nede på fremre vekk. Den dekket ikke livmoråpningen, men den var målt til 13 mm fra åpningen. Noen andre som har hatt erfaringer med dette? Trakk den seg opp etterhvert?
Må tilbake på UL i uke 20 og da skulle dette kontrolleres.
 
Var på UL i uke 12+3 og alt så fint ut, bortsett fra en liten detalj som ble påpekt av gynekologen var at morkaken lå litt langt nede på fremre vekk. Den dekket ikke livmoråpningen, men den var målt til 13 mm fra åpningen. Noen andre som har hatt erfaringer med dette? Trakk den seg opp etterhvert?
Må tilbake på UL i uke 20 og da skulle dette kontrolleres.
Min morkake dekket åpningen i uke 11, og dekket den delvis i uke 13. I uke 15 var den ikke lengre over åpninga, og da sa jordmor at det ikke var noe å tenke på lengre. Hun sa og at der hos de (i Norge, i nord) så sjekket de egentlig ikke hvor morkaka lå før på OUL siden mange har morkaka over åpninga i starten, men så trekker den seg opp. Om det ble oppdaga morkake over åpningen på OUL er det ny UL rundt uke 28 (eller 30, husker ikke) for å sjekke at den har flytta seg. Så er nok litt forskjellige prosedyrer høres det ut som :)
 
Jeg hadde samme sist gang, men den trakk seg opp etterhvert som magen/livmoren vokste. Tror den gjør det for de fleste.
 
Min morkake dekket åpningen i uke 11, og dekket den delvis i uke 13. I uke 15 var den ikke lengre over åpninga, og da sa jordmor at det ikke var noe å tenke på lengre. Hun sa og at der hos de (i Norge, i nord) så sjekket de egentlig ikke hvor morkaka lå før på OUL siden mange har morkaka over åpninga i starten, men så trekker den seg opp. Om det ble oppdaga morkake over åpningen på OUL er det ny UL rundt uke 28 (eller 30, husker ikke) for å sjekke at den har flytta seg. Så er nok litt forskjellige prosedyrer høres det ut som :)
Ja, skjønner. Har mange jeg kjenner som også hadde lavtliggende morkake som trakk seg tilbake.
Er vel sikkert den gyn spesialisten på risikosvangerskap som jeg går til, han måtte jo finne noe da. Men virket ikke sånn kjempebekymret, bare sa det måtte sjekkes. Bare vet man har mer risiko for morkake problemer etter flere KS, men aldri hatt problemer før med det, så får håpe på det beste.
 
Forrige svangerskap hadde jeg morkaken liggende delvis foran åpningen da jeg var 20 uker på vei. Ny UL ved 32 uker og da hadde den trukket seg opp og unna :)
 
Back
Topp