Lavtliggende morkake

Epla2021

Andre møte med forumet
Er det noen andre som har fått beskjed om at de har lavtliggende morkake?

Jeg har hatt to større blødninger i uke 19 og fikk beskjed om at det sannsynligvis er morkaka mi som blør siden den er så lavtliggende i bakre kant. Målt til ca. 1 cm fra åpningen.

Er det flere som har fått lignende beskjed/hatt blødninger på grunn av dette, og hvilken videre oppfølging er planlagt for deres del?

Utrolig skremmende med så store blødninger, men beroligende at de fant ut hvor alt blodet kom fra.
 
Sniker.

Først, så utrolig ekkelt å oppleve slike blødninger, men godt at de fant ut hvor det kom fra.

Jeg opplevde ikke blødninger i mitt svangerskap, men hadde også lavtliggende morkake, målt til 0,5cm fra åpningen ved OUL i uke 19. Jordmor virket veldig overrasket over at jeg ikke hadde hatt noen blødninger siden morkaken trolig lå over åpningen på et tidspunkt.
Jeg fikk beskjed om å ta kontakt med fødsel umiddelbart dersom jeg fikk noen blødning og så ble jeg satt opp til ultralyd kontroll i uke 32 for å se om morkaken hadde trukket seg bort fra åpningen. Hvis den ikke hadde gjort det, ville jeg blitt satt opp til planlagt keisersnitt litt før termin. Er dog bare ca. i 1% av tilfellene at den ikke trekker seg unna åpningen.

Håper du slipper flere blødninger og at du får god oppfølging slik at du kan føle seg trygg gjennom resten av svangerskapet ❤️
 
Hadde lavtliggende morkake sist, tror den var målt til 2cm i uke 19. opplevde ikke blødninger selv, men hun som utførte ultralyden fortalte nøye at det kunne oppstå blødninger når morkaken lå slik den gjor. Fikk ultralyd senere i svangerskapet og da var den heldigvis lengre ifra åpningen:)
 
Takk for svarene! Har time til jordmor neste uke, så får høre mer med henne om hva de tenker videre ☺️
 
Jeg har også rett med åpningen. Jeg har hatt store blødninger når vi har hatt sex, så vi har fått beskjed om å holde oss til neste ultralyd, for å se om den har flyttet på seg.
 
Back
Topp