Lavtliggende morkake

Juniførstegangs

Andre møte med forumet
Kjenner jeg er litt spent.. Ble fortalt at alt så veldig fint ut på OUL, men at jeg skulle komme inn til en ny UL i uke 30. Dette var grunnet lavtliggende morkake, men ikke så lavtliggende at det var "farlig", eller at hun sa noe mer rundt det. Hun trodde den mest sannsynlig ville ha flyttet seg oppover, men hvis den ikke hadde gjort det ville det mest sannsynlig bli keisersnitt.. Har veldig lyst på en normal fødsel, i hvert fall prøve på en, så kjenner jeg er litt spent nå! 24 uker til mandag, så det er heldigvis ikke såå lenge til uke 30. Noen andre som har fått samme beskjed?

Jeg har også det. Inntil utgangen, men ikke over. De fleste flytt seg, og spesielt når de ikke ligger ordentlig foran i utgangspunktet. Tror morkaka kun kan bevege seg oppover, eller eventuelt bli værende der den er. Det blir nok normale fødsler på oss :)

Jeg har fått samme beskjed, men bekymrer meg ikke siden den mest sannsynlig flytter seg oppover. Om ikke, ja da blir det som det blir.
Synes det er litt gøy at jeg får en ekstra ultralyd da :-D

Ja. Hadde det sist også men flyttet seg nok til uke 30 så fødte normalt :) Regner med det går fint nå også

Kjenner jeg er litt spent.. Ble fortalt at alt så veldig fint ut på OUL, men at jeg skulle komme inn til en ny UL i uke 30. Dette var grunnet lavtliggende morkake, men ikke så lavtliggende at det var "farlig", eller at hun sa noe mer rundt det. Hun trodde den mest sannsynlig ville ha flyttet seg oppover, men hvis den ikke hadde gjort det ville det mest sannsynlig bli keisersnitt.. Har veldig lyst på en normal fødsel, i hvert fall prøve på en, så kjenner jeg er litt spent nå! 24 uker til mandag, så det er heldigvis ikke såå lenge til uke 30. Noen andre som har fått samme beskjed?

Jeg fikk samme beskjed på oul, har lavtliggende morkake, men har den på fremsiden så hun sa at det var et + når den ligger litt lavt for mest sannsynlig så vil den bli dratt med oppover når magen vokser.

Men skal inn på morkake kontroll i uke 32, og fikk samme beskjed om at det blir keisersnitt om den ikke flytter seg, men hun sa også at hun ble veldig overrasket om den ikke gjorde det, og at jeg skulle forberede meg på en normal fødsel :-)
Men jeg tenker at så lenge det verste som kan skje er keisersnitt så er vi egentlig veldig heldige, selv om jeg også håper veldig på å kunne føde vanlig :-)

Samme her! Men fikk UL i uke 28 for kontroll, og jordmor sa hun trodde morkaka kom til å flytte seg oppover samtidig som magen vokste seg større :)

Hadde det sist, men hadde flyttet seg opp til kontroll i uke 32 :)

Samme her ! Jordmor sa at i over 95 % av tilfellene med morkake over munningen kom til å flytte på seg :)

Fikk samme beskjed, dypt forannliggende morkake. Har i tilegg hatt en del blødninger hele svangerskapet da som hun mente kunne være fra den. MEN jeg fikk ikke noe ny kontroll eller ul. Rart...?

Fikk samme beskjed, dypt forannliggende morkake. Har i tilegg hatt en del blødninger hele svangerskapet da som hun mente kunne være fra den. MEN jeg fikk ikke noe ny kontroll eller ul. Rart...?
Det er jo litt merkelig, de bør jo sjekke at den flytter seg opp. Om ikke må man jo ta ks.

Det er jo litt merkelig, de bør jo sjekke at den flytter seg opp. Om ikke må man jo ta ks.

Ja, og det sa hun jo også.. Også at den lå i grenseland dypt og nære åpningen da.. Fikk du/dere time til ekstra sjekk der og da eller i posten?

Ja, og det sa hun jo også.. Også at den lå i grenseland dypt og nære åpningen da.. Fikk du/dere time til ekstra sjekk der og da eller i posten?
Kom time i posten, men fikk jo vite der at jeg kom til å få innkalling til ny kontroll. Mener den kom ganske kort etter oul også.

Hmm okei. Hva sto det på din plassering? Min står Anterior, dypt.
Jeg har ikke det nå, men forrige svangerskap, så det husker jeg ikke dessverre. Men anterior er vel foran, altså på fremsiden og ikke forliggende? Men om den er dypt bør de vel kanskje sjekke det uansett. Ringe dem og høre? Evt spørre jordmor/lege på neste kontroll og få dem til å sende en henvisning?

Jo men Anterior, altså foran står det vel fordi den ligger foran og ikke bak som den gjør hos de fleste.. Sa hvertfall den lå nesten over så derfor friske blødninger.. Menmen.. Lurt som du sa, nevner det hos jordmor om 2 uker. :)

Jo men Anterior, altså foran står det vel fordi den ligger foran og ikke bak som den gjør hos de fleste.. Sa hvertfall den lå nesten over så derfor friske blødninger.. Menmen.. Lurt som du sa, nevner det hos jordmor om 2 uker. :)
Finnes 3 plasseringer, bak (som er den vanlige), foran (som er på forsiden mot magen) og forliggende (som vil si at den ligger foran livmormunnen og dermed sperrer passasjen babyen skal ut). Men jeg vill ringt dit og sjekket om jeg var deg, for hvis hun sa på oul at det kunne være den lå foran åpningen, så bør jo det sjekkes før fødselen.

Var på UL i uke 32 sist og skal det nå også. Sist flytta den seg oppover og regner med det nå også! Bra de er nøye så vi ikke ligger der og prøver å føde vaginalt med "lukket dør" :p

Back
Topp