Lavt symfysemål

Manana

gravid for første gang
Februarlykke 2015
Var på kontroll hos jordmor i dag (32+5) og symfysemålet har gradvis sunket litt på de tre siste målingene (siden 23+5). Nå ligger jeg en millimeter fra grensen til det lyselilla feltet (startet rett under den røde streken). Jordmor ba meg komme tilbake om en uke for ny måling, men jeg kjenner jeg blir litt urolig. Synes dere det høres helt normalt ut, eller ville dere ringt føden for å få en ordentlig kontroll og se at det ikke er noe i veien?

Jordmor sender deg sikkert på føden neste uke om målet ikke har steget til da, men blir du bekymret så er det bedre å ta kontakt en gang for mye enn for lite. Vil tro jordmor hadde sendt deg til sjekk idag om hun var veldig bekymret :)

Var på kontroll hos jordmor i dag (32+5) og symfysemålet har gradvis sunket litt på de tre siste målingene (siden 23+5). Nå ligger jeg en millimeter fra grensen til det lyselilla feltet (startet rett under den røde streken). Jordmor ba meg komme tilbake om en uke for ny måling, men jeg kjenner jeg blir litt urolig. Synes dere det høres helt normalt ut, eller ville dere ringt føden for å få en ordentlig kontroll og se at det ikke er noe i veien?
Jeg forstår din engstelse, men jeg kan garantere deg at jordmor sender deg til fødepol om hun blir usikker :-) Forsøk å slappe av frem til du skal dit nestegang. Om det fortsetter så blir du henvist til UL for å måle baby for sikkerhetsskyld. Litt usikker på hvilket skjema som er brukt hos deg, men jeg hadde et grønt skjema hvor de målte. Min datter sluttet å vokse i uke 29, og det syntes tydelig på målene da de var konstante, og ikke rørte seg. Men kun en UL som kan fortelle nøyaktig hvorfor. Det kan være at baby har snudd seg og ligger annerledes osv :-) Det er naturlig at man blir urolig, så det forstår jeg. Men så lenge du kjenner normal bevegelse osv, så er det beste for din egen del at du klarer å slappe av og vente på neste måling ❤

Jeg var laangt under det lyse lilla feltet (faktisk under det som er med på grafen, under 20cm), første gang jm målte i uke 24 og fikk beskjed om at så lenge det var kommet innenfor normalen i uke 28 så var det greit, ellers ville hun sende meg inn til ul. Var på grensen til det mørkelilla i uke 28 og på den røde streken i uke 32, så her har jeg 'vokst for fort', altså motsatte av deg og de ville også ha meg inn igjen neste uke. Er nok bare måten babyen ligger på som gjør det, og om det er samme person som måler hver gang. Regner med at de sender deg på ul om det fremdeles er lavt på neste kontroll.

Jeg oppdaget plutselig at jordmor hadde krysset av en uke for tidlig på helsekortet, så jeg lå faktisk i det lyselilla område :O sløvt... Ringte føden og fortalte dem alle verdiene fra kurven, og de sa jeg kunne komme inn på en sjekk. Baby har det kjempefint i magen, hun er bare litt liten (-9,5% i vekstavvik). Skal jeg bli fulgt opp på sykehuset igjen om 2 uker for å se på vekstutviklingen :)

Ikke noe bekymre seg over . Jeg er i uke 36 og siste måneden har jeg hatt avflatet sf-mål ble henvist til ahus for UL sjekk og ctg alt var heldigvis bra med babyen , jordmor sa at noen ganger ligger de godt inn i bekken og mannkan måle feil . Men pass på kjenne bevegelser hver dag .

Jeg ligger midt mellom det lyse feltet og kanten på skjema. Er høy og har god plass i magen, så vi stresser ikke med det :)

Back
Topp