Lavt stoffskifte

Vifårse

Glad i forumet
Vi som prøver :)
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg lurer på om det er flere her som har lavt stoffskifte?

Jeg blir fulgt opp av privatlege vedr. stoffskiftet mitt, og spesielt nå når jeg har gitt beskjed om at jeg er gravid, men lurte på om det blir gitt noen ekstra oppfølging hos jordmor eller liknende?

Leser på nett at det blir definert som risikosvangerskap om mor har lavt stoffskifte, men dette gjelder vel kun hvis det ikke er regulert? Eller? :wacky:

Vet ikke helt hva jeg lurer på, kanskje bare om det er noen i samme båt? :laughing002

Ganske fersk i gamet, føler at jeg ikke aner noen ting, så alle erfaringer, tanker, tips mottas med glede :Heartred

Hei, jeg har også lavt stoffskifte, og det er som du sier ikke et risikosvangerskap så lenge du får nøye oppfølging av stoffskifte hele svangerskapet og etter☺️ For meg har dette betydd blodprøver hver 5 uke og endt tilslutt ( i siste svangerskap) med nokså høy dose, man skal øke levaxin minimum 20% under graviditet.
Noen velger å gå til endokrinolog fordi mange leger ikke har nok kunnskap så dette må du føle på selv om du ønsker å bli henvist.
Jeg har et godt forhold til fastlegen min som har litt kunnskap og har fulgt meg opp i 2 tidligere graviditeter og født friske, sunne barn begge gangene. Regner med det nå også☺️ Lykke til.

Hei :)
Jeg og har lavt stoffskifte. Det blir vel masse blodprøver og mer medisin. Hvilke medisiner går dere på? Jeg tar lio og levaxin.

Jeg måtte ta blodprøver jevnlig i forrige svangerskap, fordi fastlegen min sa det var lurt. Hun forklarte at jeg har ikke lavt stoffskifte, men hadde det en gang pga en betennelse (det ble oppdaget med en blodprøve fordi jeg var sliten, men ikke fått påvist lavt stoffskifte etter det).
Og at jeg burde ta blodprøve jevnlig i neste svangerskap også. Skal til legen om 2 uker og snakke on det da.

Jeg har lavt stoffskifte, hatt i 22år.
Ved forrige svangerskap som nå er 12år siden ble dosen med Lexain økt jevnlig.
Allerede fra positiv test bør dosen økes med 20-30, litt individuelt.
Jeg har brukt fastlegen til kontroll og dosering av levaxin og gått til jordmor som vanlig. Hadde ikke flere kontroller hos jordmor pga dette :happy:

Så «fint» å se at vi er flere! Det er en ganske kjip sykdom, spesielt om man sliter med å finne riktig dose!

Jeg har allerede økt dosen, og tar ny prøve om 3 uker, og så om 4 uker etter det igjen :)

Ble litt stressa, for i slutten av juni, da vi begynte å prøve, så var verdiene mine helt perfekte, mens nå så var det utenfor hva som er anbefalt for gravide. Håper bare at vi rakk å øke dosen raskt nok til at det ikke utgjør noen risiko for SA eller andre komplikasjoner.

Tar Levaxin og noe som heter Erfa - som er basically tørket skjoldkjertel fra gris. Har gått på kun levaxin tidligere, og prøvd Lio, men aldri følt meg bra på det alene, før jeg fikk Erfa. Går til Balderklinikken, og veldig fornøyd med dem. :)

Nå som jeg er gravid så må jeg gradvis gå ned på Erfa, og opp med Levaxin, så jeg er spent på hvordan energinivået mitt blir fremover. Er allerede dødstrøtt! :wacky:

Jeg har ikke tenkt så mye på dette jeg. Har epilepsi, så det er det som har vært i fokus! Men nå som jeg leser om det, ser jeg jo at det kan ha ganske alvorlige konsekvenser ved dårlig regulert stoffskifte:oops: Og at man bør øke allerede fra uke 4.

Jeg har lavt stoffskifte, hatt i 22år.
Ved forrige svangerskap som nå er 12år siden ble dosen med Lexain økt jevnlig.
Allerede fra positiv test bør dosen økes med 20-30, litt individuelt.
Jeg har brukt fastlegen til kontroll og dosering av levaxin og gått til jordmor som vanlig. Hadde ikke flere kontroller hos jordmor pga dette :happy:
20-30 mcg eller 20-30%?

Så «fint» å se at vi er flere! Det er en ganske kjip sykdom, spesielt om man sliter med å finne riktig dose!

Jeg har allerede økt dosen, og tar ny prøve om 3 uker, og så om 4 uker etter det igjen :)

Ble litt stressa, for i slutten av juni, da vi begynte å prøve, så var verdiene mine helt perfekte, mens nå så var det utenfor hva som er anbefalt for gravide. Håper bare at vi rakk å øke dosen raskt nok til at det ikke utgjør noen risiko for SA eller andre komplikasjoner.

Tar Levaxin og noe som heter Erfa - som er basically tørket skjoldkjertel fra gris. Har gått på kun levaxin tidligere, og prøvd Lio, men aldri følt meg bra på det alene, før jeg fikk Erfa. Går til Balderklinikken, og veldig fornøyd med dem. :)

Nå som jeg er gravid så må jeg gradvis gå ned på Erfa, og opp med Levaxin, så jeg er spent på hvordan energinivået mitt blir fremover. Er allerede dødstrøtt! :wacky:
Jeg var helt utslitt i første trimester selvom jeg økte dosen levaxin betraktelig. ikke greit med lavt stoffskifte. Jeg prøver å holde meg til paleokost og syns det hjelper litt til vanlig mens under graviditet hjelper bare å hvile masse.

Jeg har lavt stoffskifte. Tar vanligvis 50mcg hver dag, men sist graviditet ton jeg dobbel dose 2x i uken. Ble nesten for mye, så mot slutten gikk jeg tilbake til normal dose. Her er de veldig strenge på at stoffskifte skal ligge under 2 som gravid.

Jeg har lavt stoffskifte. Tar vanligvis 50mcg hver dag, men sist graviditet ton jeg dobbel dose 2x i uken. Ble nesten for mye, så mot slutten gikk jeg tilbake til normal dose. Her er de veldig strenge på at stoffskifte skal ligge under 2 som gravid.
Var derfor jeg ble litt stressa. I slutten av juni lå den på 0,22 mens på fredag (4+1) lå den plutselig på 2,7! Synes det er rart at stoffskiftet hadde blitt så mye lavere på den korte tiden, når jeg er veldig nøye med medisinene mine.

Ble justert opp i dose forrige tirsdag, og i dag igjen, så håper det blir stabilt igjen snart… :smiley-angelic001 :nailbiting:

Var derfor jeg ble litt stressa. I slutten av juni lå den på 0,22 mens på fredag (4+1) lå den plutselig på 2,7! Synes det er rart at stoffskiftet hadde blitt så mye lavere på den korte tiden, når jeg er veldig nøye med medisinene mine.

Ble justert opp i dose forrige tirsdag, og i dag igjen, så håper det blir stabilt igjen snart… :smiley-angelic001 :nailbiting:
Tok du blodprøven fastende og tidlig på dagen?

Jeg har vært til lege. Har tatt en haug med blodprøver og hun sier at jeg må regne med å øke dosen med ca 25%.
Antar at det er TSH dere snakker om. Min er suprimert pga lio, så tviler på at den har økt

Krysser fingrene for det! Hvordan føler du deg? Jeg merker det fort på kroppen om medisinene er feil
Jeg er veldig trøtt, men det kom samtidig med positiv g-test, for før det har jeg vært ganske fin i formen :) Har begynt å miste mye hår igjen, men det kan jo også være graviditeten.

Får bare følge med! Skal ta blodprøver igjen om litt under tre uker :)

Jeg er veldig trøtt, men det kom samtidig med positiv g-test, for før det har jeg vært ganske fin i formen :) Har begynt å miste mye hår igjen, men det kan jo også være graviditeten.

Får bare følge med! Skal ta blodprøver igjen om litt under tre uker :)
Håper det går fort over:)

Back
Topp