Lavt stoffskifte

* Tone *

Tone
Desemberskatter 2016
Har du det? Og evt hvilken blodverdi hadde du for å få medisiner for det?

Jeg er i faresonen for det. Og har også lav b12 pluss gravid, så rimelig utkjørt kan man si:-p er det mulig og medisineres mens man er gravid. Og går det an å få b12' sprøyre når man er gravid? Jeg har 197, og da tar jeg b-komplex daglig.

Aner ikke hvilke tall jeg hadde.. Men etter svangerskapet har jeg blitt fulgt opp med blodprøver hver 2/3 mnd pga lavt stoffskifte.. Men heldigvis bedret det seg helt plutselig. Lå over grensen for medisiner da :)

Kan ikkje huske tallene. Har vore medisinert med Levaxin ca 1,5 år. Måtte justere dosen i løpet av svangerskapet (100 mkg før, så opp til 125, 150 og tilbake til 125 mot slutten). Samtidig som medisinoppstart fekk eg b12-sprøyter i 5 mnd, og har deretter gått over på tablettar (trio-be) som eg og har tatt gjennom svangerskapet.

Last edited:

Jeg er i faresonen for det. Og har også lav b12 pluss gravid, så rimelig utkjørt kan man si:-p er det mulig og medisineres mens man er gravid. Og går det an å få b12' sprøyre når man er gravid? Jeg har 197, og da tar jeg b-komplex daglig.
Jeg har lavt stoffskifte (hypothyreose), og har hatt det siden jeg var 14. Under graviditeten skal TSH verdiene ligge under 2,0 for å være optimale. Jeg er medisinert fra tidligere, men måtte øke under svangerskapet.

Så klart kan du medisineres når du er gravid og det bør du. Både B12 og tyroksin er viktig for både deg og baby.

Jeg har hypothyreose og B12 mangel. Tar B12 ca hver 10 uke og Levaxin er regulert etter behov nå som jeg er gravid.

Har skaffet meg legetime neste uke. Så jeg får forhørt meg. Håper på b12 sprøyte vertfall

Be om henvisning til endokrinolog og ikke la en uvitende fastlege styre med medisinering og sånt, spesielt ikke under svangerskapet. Vet mange som har fått helt feil hjelp under svangerskapet, for at fastlegen skal klare alt selv

Har skaffet meg legetime neste uke. Så jeg får forhørt meg. Håper på b12 sprøyte vertfall

Går du allerede på levaxin for lavt stoffskifte? Du blir nok å ta nye blodprøver når du skal til legen neste uke for å evt øke doseringen om den er lav. Dette er veldig viktig da det går utover barnet om den ligger i faresonen til å være lav. Har selv lavt stoffskifte og hatt det i 20 år nå. Økte selv dosen min etter blodprøver hos legen for 3 uker siden da den var på grensen og er inne én gang i uken for nye prøver.

Jeg måtte ta b12 sprøyter 3 ganger med 3 ukers mellomrom sist svangerskap. Kvalmen jeg hadde forsvant nesten bare noen timer senere, så legen mente det var pga b12 mangel at jeg hadde mye svangerskapskvalme uten oppkast. Må ta de sprøytene jevnlig da jeg sliter med det fra før av.

Har lavt stoffskifte, blir regulert for Levaxin i svangerskapet.

Be om henvisning til endokrinolog og ikke la en uvitende fastlege styre med medisinering og sånt, spesielt ikke under svangerskapet. Vet mange som har fått helt feil hjelp under svangerskapet, for at fastlegen skal klare alt selv
Var hos endokrinologi i høst, å han sa den låg i nedre grense, men att jeg bare skulle følge med.

Går du allerede på levaxin for lavt stoffskifte? Du blir nok å ta nye blodprøver når du skal til legen neste uke for å evt øke doseringen om den er lav. Dette er veldig viktig da det går utover barnet om den ligger i faresonen til å være lav. Har selv lavt stoffskifte og hatt det i 20 år nå. Økte selv dosen min etter blodprøver hos legen for 3 uker siden da den var på grensen og er inne én gang i uken for nye prøver.
Nei, ikke medisin. Var med endokrinologi i høst, å han sa jeg bare skulle følge med på blodprøver. Men skal høre om han kan henvise meg ja.

Back
Topp