Lavt stoffskifte

Fire blir til fem

Glad i forumet
Himmelbarn
Er det flere enn meg som har lavt stoffskifte?
Jeg hadde god kontroll på stoffskiftet mitt før jeg ble gravid, økte medisinene ca 30% med en gang, men nå er jeg blitt så fryktelig dårlig (er 7+4 idag). Blir andpusten av å lese for jentene før leggetid, det "stikker" i hjertet, må sette meg ned hvert 5 minutt fordi jeg er sliten/svimmel, og så kunne jeg sovet hele døgnet om jeg fikk lov. Alt dette er "normalt" for meg når jeg er undermedisinert, så jeg nekter å tro at dette er normale svangerskapsplager.
Skal til legen i morgen og ta nye blodprøver, men tenkte jeg ville høre om det er andre her inne som har lavt stoffskifte og har merket at de har blitt dårligere?
 
Jeg har, var riktig medisinert før jeg ble gravid. Øket dosen to ganger i uken etter jeg fant ut at jeg var gravid.

Skal tilbake til endokrinolog i januar for oppfølging.

Merker ikke noe forskjell, er uendelig trøtt, men det er nok et svangersskapsyntom.
Jeg kan merke litt at jeg er svimmel i det jeg reiser meg fort, men kan likså godt være lav blodprosent for min del (sliter en del med lav blodprosent og lave jernlagere etter MA i sommer).
 
Jeg har også lavt stoffskifte. Eller det har blitt lavt etter jeg ble gravid. Økt på med medisin, men det er nok ikke tilstrekkelig og må Nok ha mer. Jeg er helt utslitt... aldri vært så sliten i mitt liv. Og jeg nekter å tro det kun er graviditet som gjør det.. så her må en pushe på endokrinologene litt.
 
Jeg fikk svar på prøvene mine idag, og ligger litt lavt til meg å være, så øker medisinene enda litt til. Satser på formen kommer seg fort :)
 
Jeg har også lavt stoffskifte. Eller det har blitt lavt etter jeg ble gravid. Økt på med medisin, men det er nok ikke tilstrekkelig og må Nok ha mer. Jeg er helt utslitt... aldri vært så sliten i mitt liv. Og jeg nekter å tro det kun er graviditet som gjør det.. så her må en pushe på endokrinologene litt.
Ta en tur til legen og ta blodprøver. Man skal helst ligge i øvre del av referanseområdet på både ft4 og ft3. TSH har jeg fått beskjed av endokrinologen om å se vekk ifra.
 
Jeg har også lavt stoffskifte!
Tar fortsatt samme dose som jeg har tatt hele tiden, allså ikke økt noe.Tar bare en halv tablett hver dag, og gjort det nå i 2år. Tok blodprøver for noen uker siden, men regner med de var fine, ellers hadde jeg hørt noe :)
Men kjenner til de tegnene du har, for det slet jeg med føre jeg ble medisinert.Så vet hva jeg nå ser etter om jeg trenger mere etterhvert evt.
 
Jeg var hos legen og snakket mex endikrinolog. Jeg skulle øke dosen med en gang , så nå bruker jeg 200 ug om dagen istedenfor 150. Tar blodprøver hver 4. Uke.
 
Her jobbes det fortsatt med å få svar. Tok nye prøver 4/12 , ringt endo 4 ganger uten å ha fått svar fra legen. Resultatet var at det hadde gått opp bittelitt.. men hadde vært fint å få bekreftelse fra lege om det er tilstrekkelig eller ikke. Kjenner jeg blir oppgitt. :-/
 
Her jobbes det fortsatt med å få svar. Tok nye prøver 4/12 , ringt endo 4 ganger uten å ha fått svar fra legen. Resultatet var at det hadde gått opp bittelitt.. men hadde vært fint å få bekreftelse fra lege om det er tilstrekkelig eller ikke. Kjenner jeg blir oppgitt. :-/
Det samme venter jeg på nå. Skal tilbake til legen på onsdag og ta nye blodprøver, så blir spennende å se hva hun sier da! Synes man uansett hva bør få beskjed om hva som skjer :)
 
Jeg har lavt stoffskifte. Fikk alt under kontroll ved å gå ned 5 kg ca 6 mnd før jeg ble gravid så sluttet på levaxin da den egentlig fikk meg til å føle meg verre. Nå for en uke siden var jeg på første sv.kontroll og tok blodprøve der TSH var på 5,4. så nå er jeg litt redd for at babyen har fått noe skader da( var jo så dum og begynte å Google):meh: nå venter jeg bare på svar fra legen om hva jeg skal begynne med men hun skulle snakke med en hormon lege først.
 
jeg er bare på grenseland til lavt stoffskifte selv.. så jeg har ikke fått medisiner eller noe for det.. selvom jeg selv mener at jeg skulle hatt det, for SÅ utmattet skulle det ikke vært lov å la noen gå rundt og være :s
 
Jeg ville ha krevd Levaxin. Det har en stor betydning for barnets utvikling og i verste fall om det overlever. Mangel på tyroxin kan gi alvorlige hjerneskader. Og dette er ikke for å skremme dere.

Men ta kontakt med legen, og få sjekket verdiene igjen, evt be om rask henvisning til endokrinolog. Dessuten skal man ikke føle seg enda verre pga stoffskiftet selv om man er gravid.
 
Hvordan har det gått med dere som har ventet på svar?

Fått beskjed av to leger :p at jeg ligger greit nå. TSH var ok. Og overlegen mente det var den jeg skulle se på. Føler meg skikkelig dårlig... men da er det visst bare slik det skal være :-/ håper dere andre er kommet "i mål" :)
 
Jeg skal ta nye blodprøver i morgen og har tid hos endokrinolog like over nyttår.
 
Tok nye prøver i dag, så spent å se hva svaret blir! Men sist for 4-5uker siden når jeg tok blodprøver, så lå jeg på 0,6. Så det var veldig bra :) nå skal jeg tilbake 11 januar og ta ny stoffskifte prøver,fordi i 2.trimester var det veldig viktig og ta den :) så godt å bli fulgt opp!!
 
Hvordan har det gått med dere som har ventet på svar?

Fått beskjed av to leger :p at jeg ligger greit nå. TSH var ok. Og overlegen mente det var den jeg skulle se på. Føler meg skikkelig dårlig... men da er det visst bare slik det skal være :-/ håper dere andre er kommet "i mål" :)
At man bare skal se på tsh er feil! Hvis formen er elendig men tsh ok, må man se på ft4 og ft3. Disse skal ligge i øverste del av referanseområdet!

Jeg har fått svar på mine prøver, og tsh er supprimert (dvs ikke målbar), ft4 er 19 og ft3 er 5. Dette er perfekt i følge gyn, fastlege og endokrinolog. Jeg øker medisinen med en gang jeg kjenner formen endrer seg. Det jeg merker det først på er at jeg begynner å snøvle/stokke om på ord.
 
Back
Topp