Lavt stoffskifte....?

Bébbe

Elsker forumet
Ble nettopp oppringt av legen min, som fortalte at jeg hadde lavt stoffskifte og må komme og ta nye blodprøver så snart som mulig for å sjekke om det var et engangstilfelle eller om jeg trenger behandling. Må si at jeg ble litt skremt når legen ringte meg om kvelden, men er jo glad for at de passer på.

Forstod det sånn at man måler stoffskiftet på to måter: Det ene er det som blir produsert i skjoldbruskkjertelen, og dette var lavt hos meg. Det andre er det som blir laget i hypofysen (eller noe sånt) oppe i hjernen, og dette lå innenfor normalen.

Nå sitter jeg her som et spørsmålstegn og lurer på om lavt stoffskifte kan ha skadelig innvirkning på fosteret. Er det noen som vet noe om dette?

Har tidligere (for 5-6 år) siden hatt for høyt stoffskifte, så hadde liksom trodd at det var for høyt det skulle være dersom det var noe galt. Vet ikke om dette har noe å si for stoffskifteproblemer i nåtid...

Jeg vet at de som har lavt stoffskifte kan ha større vansker med å bli gravide enn andre. Og at de også har noen forhøyede risikoer i svangerskapet. Men hvis man går til legen hver måned for blodprøver, sjekker verdier, og tar medisin for å holde nivåene jevne, skal det være tilnærma normale prognoser for de med lavt stoffskifte også. Tror risikoen i hovedsak dreier seg om premature barn, og barn med lav fødselsvekt. Men er ikke helt sikker. Hvis legen er mer enn middels tafatt, kan man få god hjelp av å gå til en lege som er spesialisert på stoffskiftesykdommer.

Jeg fikk brev fra legen om ekstrakontroll pga høyt stoffskifte. Her var det vel det samme, hovedstoffskiftet eller hva det var, var normalt, mens det andre var litt høyt. Det er en stund jeg tok den kontrollen, og da var den tydeligvis normal for har ikke hørt annet. Men de skal følge opp slike ting, så det er jo bra at blir fulgt opp:) Dette kan svinge mye i svangerskap har jeg lest/hørt:) Så det går nok bra:)

Hei, har selv for lavt stoffskifte (har slitt med det i flere år og går fast på medisiner) Og etter at jeg ble gravid så må jeg gå månedlig til lege for å få sjekket om det holder seg stabilt, og om jeg må øke dosen på medisinene.
Risikoen med for lavt stoffskifte under graviditeten er: større fare for abortering, fosteret utvikler seg litt tregere enn normal og er ofte mindre ved fødsel, og prematur fødsel. Ved alvorlig lavt stoffskifte igjennom hele svangerskapet vil fosteret få misdannelser og hjerneskade. Så viktig å bli fulgt opp av lege så det ikke forverrer seg. Men det er normalt at det kan være litt svinging i stoffskiftet under graviditeten, og så lenge en blir fulgt opp og satt på medisiner når en eventuelt trenger det så er det ingenting å engste seg over. De aller fleste med for lavt stoffskifte føder sunne og friske barn :o)

Tusen takk for svar alle sammen! Er ikke fullt så engstelig lenger, og håper alt er normalt på neste blodprøve, og visst ikke så er det betryggende at de tar tak i det og evt setter meg på medisin.
Håper alt er bra med den lille fortsatt og at det fortsetter sånn..vært på to tidlige ultralyder og da såg alt normalt ut, så prøver å ikke engste meg, men det er vel bare en forsmak på hvor mye man kommer til å engste seg for barna sine resten av livet 

Kom på at de sjekket stoffskiftet mitt i januar 2011 pga en exu i desember 2010, og da var alt normalt, så har sikkert noe med graviditeten å gjøre.

Hehe...merker at jeg blir veldig fort bekymret når jeg er gravid i forhold til når jeg ikke er gravid ;-)

Back
Topp