lavt stoffskifte

Lehne

Gift med forumet
Januarskatter 2015
Jeg fikk beskjed av legen om at jeg har lavt stoffskifte. Måtte ta noen flere prøver før hun vet om jeg skal på tabletter for det eller ikke. Men det svarer i hvertfall på hvorfor jeg går så sent ned i vekt og hvorfor jeg er så sliten iblant.
noen andre som har lavt stoffskifte?
Hvordan oppdaget du det? Går dere på medisiner? hatt det lenge?
Gjør dere noen andre endringer i feks kosten i tillegg til medisiner?

Jeg har lavt stoffskifte.
Da jeg var rundt 10 år så la jeg mye på meg! Mamma tok meg med til lege etter lege for å sjekke hva det var. Hun spurte pent om de ikke kunne ta prøve av stoffskiftet mitt,men fikk svar fra fastlegen at det var da ingen barn som hadde det[:-](Må legge til at bestemoren min også hadde lavt stoffskifte)

Lang historie til kort:
Da jeg var 12 år fant de ut at jeg hadde lavt stoffskifte,og jeg ble satt på medisiner! Har alltid vært "stor",men tablettene gjør til at jeg kan fungere normalt[:)]
Til jeg var rundt 20 år,så ble det tatt prøver hver 3.mnd,og de regulerte tablettene etter resultatet på prøven.

Etter jeg fikk diagnosen,så har verdiene gått både opp og ned,de gangene stoffskiftet var ALT for lavt la jeg på meg igjen,sov hele tiden,frøys,var mye trøtt,ukonsentrert,dårlig matlyst,tørr hud,deprimert osv..
De gangene stoffskiftet ble for høyt så blir jeg sulten hele tiden og jeg går mye ned i vekt[8D]

Går på Levaxin 100 mg (Er det sånn det skrives?),og må ta det resten av livet[:)]

sorry,dette ble vist langt[8D]

Tusen takk for et langt og interessant svar!

dette gjør at ting ser litt klarer ut for meg.. alle jentene i vår familie sliter med overvekt, og mamma har alltid ligget i grenseland på stoffskiftet, men aldri fått medisiner.. men det lurer jeg faktisk på om flere av oss trenger!

tusen takk!

Jeg har aldri hørt noe om stoffskifteproblemer i min familie da, men etter at jeg hørte om dette med stoffskifte har jeg tenkt litt på det, om det er noe som jeg burde få sjekket ut...
Tror dere dette er noe som en lege vil fnyse av om jeg ber ham sjekke stoffskiftet mitt?

ORIGINAL: toneany

Jeg har aldri hørt noe om stoffskifteproblemer i min familie da, men etter at jeg hørte om dette med stoffskifte har jeg tenkt litt på det, om det er noe som jeg burde få sjekket ut...
Tror dere dette er noe som en lege vil fnyse av om jeg ber ham sjekke stoffskiftet mitt?

en lege bør vel ikke fnyse av noen som er opptatt av egen helse? da ville ejg nok byttet lege.. :)
men jeg sa til min lege at jeg synes det var vanskelig å gå ned i vekt, det tok så lang tid, over ti måneder har jeg gått ned 12 kg. Det er jo sunt å gå ned sent, men synes det var rart at det har gått så veldig sent over så lang tid... og det var hun enig i, og vi ble enige om å sjekke flere ting, bla. stoffskiftet. jeg var ikke bekymret for det i forkant, var da ikke klar over at både min mor og min mormor har problemer med det.
Så hvis du har noen symptomer på det kan du nevne dem for legen og si at du ønsker å teste stoffskiftet og kanskje andre ting som kan gi tilsvarende symptomer..

ORIGINAL: Lehne

en lege bør vel ikke fnyse av noen som er opptatt av egen helse? da ville ejg nok byttet lege.. :)
men jeg sa til min lege at jeg synes det var vanskelig å gå ned i vekt, det tok så lang tid, over ti måneder har jeg gått ned 12 kg. Det er jo sunt å gå ned sent, men synes det var rart at det har gått så veldig sent over så lang tid... og det var hun enig i, og vi ble enige om å sjekke flere ting, bla. stoffskiftet. jeg var ikke bekymret for det i forkant, var da ikke klar over at både min mor og min mormor har problemer med det.
Så hvis du har noen symptomer på det kan du nevne dem for legen og si at du ønsker å teste stoffskiftet og kanskje andre ting som kan gi tilsvarende symptomer..

Jeg søkte opp lavt stoffskifte i går, jeg har litt over halvparten av symptomene på listen. De mest fremtredende er jo vekta og energien, samt nedstemthet.

mer i min familie da, men etter at jeg hørte om dette med stoffskifte har jeg tenkt litt på det, om det er noe som jeg burde få sjekket ut...

ORIGINAL: Lehne

Jeg søkte opp lavt stoffskifte i går, jeg har litt over halvparten av symptomene på listen. De mest fremtredende er jo vekta og energien, samt nedstemthet.

Be legen ta en blodprøve på deg for å sjekke verdiene dine[:)]

Hei :o)

Jeg har lavstoffskifte og har også hatt det siden jeg var 12år. Det kan være slitsomt til tider å ha denne sykdommen, men samtidig lar jeg den ikke stoppe meg. jeg tar blodprøver ofte og tar 150 mikrogram levaxin daglig. Dette fungerer veldig greit for meg. Verdiene har alltid gått opp og ned, noe som er helt normalt. Men får man påvist lavtstoffskifte får man en bekreftelse på at man faktisk ikke er unormal, lat, o.l. Det ordner seg alltid på et vis :) Er dere i tvil om dere har det, få legen til å ta noen blodprøver. Det er enkelt å sjekke ;) Bedre det enn å gå rundt og ikke føle seg tipp topp :)

godt å høre at det er til å leve med. Og ja, veldig godt at det er en grunn til å føle seg helt utslitt.. ikke at det bare er "å ta seg sammen"...

Back
Topp