Lavt stoffskifte pga svangerskap

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Fikk i dag mårrest telefon fra legen min om at de rutinemessige blodprøvene viste at jeg har en TSH-verdi på 3,5. Visstnok er 0,3-4 normalt, jeg ville i så fall være i det høyere normale skjitet - men når man er gravid fram til uke 12 skal den helst ligge under 2,5 i følge legen min.

https://unn.no/fag-og-forskning/fastlegenytt/svangerskap-og-hypothyreose

Jeg er helt sjokkert av at jeg kan ha lavt stoffskifte - jeg er tynn som en sylfide (BMI på 17, altså ikke bra) og jeg er ikke puffy i ansiktet. Tidligere i tenårene mine ble jeg testet for HØYT stoffskifte fordi de tenkte det kanskje var problemet hvorfor jeg ikke legger på meg. Men verdiene var alltid normale. Jeg forstår det også sånn at verdiene på blodprøver kan variere, og noen ganger ha avvik. Er redd for at det kan være en feilmåling?

Har noen andre hatt det? Erfaringer?

Jeg må visstnok ta tabeletter til frokosten fra i morgen, for å få stoffskiftet opp og gå. På den andre siden synes jeg mange av symptomene passer ganske greit med hvordan jeg har følt meg siden måneder...

Stemmer som legen din sier :) Jeg går daglig på levaxin, men må øke dosen når jeg er gravid:) Har lavt stoffskifte. Viktig å følge med på TSH når man er gravid så det ikke skjer noe med lille i magen :happy: Jeg er inne en gang i måneden hele graviditeten for å følge med. Det går som oftest tilbake til normalen litt etter lille er kommet til verden:) Så om du normalt ikke går på levaxin pga stoffskifte vil du mest sannsynlig ikke gjøre det etter graviditeten heller:)

Stemmer som legen din sier :) Jeg går daglig på levaxin, men må øke dosen når jeg er gravid:) Har lavt stoffskifte. Viktig å følge med på TSH når man er gravid så det ikke skjer noe med lille i magen :happy: Jeg er inne en gang i måneden hele graviditeten for å følge med. Det går som oftest tilbake til normalen litt etter lille er kommet til verden:) Så om du normalt ikke går på levaxin pga stoffskifte vil du mest sannsynlig ikke gjøre det etter graviditeten heller:)

Takk for super info! Jeg har aldri hatt noe medisinering for stoffskifte, så jeg ble skikkelig paff av det. Har hentet ut medisin, den heter L-thyroxin 50 :p Bor ikke i Norge så det er sikkert bare forskjellige navn...

Jeg fikk det samme i første svangerskap (2016). Jeg hadde høyt anti-TPO, antistoff mot noe som forstyrrer tyroksnnivået. Jeg hadde høy TSH, husker ikke verdi, over normalområdet, men normal T4. Starta med levaxin umiddelbart etter måling, veldig viktig i graviditeten. Legen er nøye på at TSH skal være under under 2 i graviditeten.

Det trengs mer T4 i graviditet enn ellers, både for fosterutviklingen og fordi andre hormoner forstyrrer tyroksinmetabolismen. Pga antistoff må jeg fortsatt bruke levaxin, og må øke umiddrlbart etter positiv test og følge opp månedlig i svangerskapet. Ved stabilt nivå utenom graviditet har jeg oppfølging hver 3-6 mnd.

Det gikk forøvrig helt fint med barnet. Men vi fikk utslag på stoffskifte i nyfødtscreeningen, og måtte inn på kontroll 5 dager etter fødsel. Rimelig stressa da, men det viser seg at mine nivåer av antistoff kan påvirke nivåer av TSH/T4 hos barnet, og at det derfor kan måles forhøyede nivåer hos de nyfødte. Det skal stabilisere seg innen få dager.

Bra det ble oppdaget og at du får hjelp gjennom svangerskapet :) har selv hatt lavt stoffskifte i 13 år og har lagt mej opp en del erfaring og kunnskap som jeg gjerne vil tipse deg om :) Vil anbefale deg å ta blodprøvene mellom kl 8-9, medisinfastende (jeg bruker også å være helt fastende, da jeg merker forskjell i mine blodprøver). Stoffskifte kan endre seg litt gjennom dagen, så er det lettere å dosere riktig viss en tar prøvene til samme tid :) det er også anbefalt å ta medisinen fastende, 30 min før mat.. Og du bør ikke ta jern sammen med de, helst ikke før 4 timer etter for optimalt opptak:) kaffe er også anbefalt å vente med i ca 1/2-1 t :) Det finnes en god fb side på dette og det står litt rundt på nett også! :) Lykke til! :) ordner seg nok dette! :)

Jeg tar forresten mine piller før leggetid. Fikk så vondt i hodet av dem de første ukene. Har gått seg til nå da, men syns det er bedre å ta på kvelden.

Takk for super info! Jeg har aldri hatt noe medisinering for stoffskifte, så jeg ble skikkelig paff av det. Har hentet ut medisin, den heter L-thyroxin 50 :p Bor ikke i Norge så det er sikkert bare forskjellige navn...
Ingen problem:) det er bra at legen passer på:happy: Jeg går på 150mg 7 ganger i uken :p

Back
Topp