Lavt stoffskifte noen?

monicabebe

Forumet er livet
Jeg fikk lavt stoffskifte i siste graviditet og har gått på Levaxin i snart 9 måneder. Men det tar jo sååååå lang tid før det normaliserer seg. Blir sprø jeg altså. Det skal jo økes så sakte med medisinene. Er jo så sliiiiiiten hele tiden, og sliter med søvnen samtidig. Kjip kombo merker jeg.

Hvor lang tid tok det før stoffskiftet ditt var "normalisert" på Levaxin?

Og ble du noen gang "deg selv" igjen?

Er ennå ikke blitt meg selv igjen, å det er 4 år siden jeg fikk lavt stoffskifte[:)] Kommer nok til å prege deg ganske lenge..selv når medesinen er riktig justert.

Jeg har vært medisinert i 10 år og er fremdeles ikke på topp....men jeg har gått gjennom 3 svangerskap i løpet av den tiden da, og da blir det jo bare tull....nå nærmer jeg meg sakte men sikkert normalverdier igjen etter siste asvangerskap, men jeg trenger ganske ang tid med normalverdier for jeg er noenlunde i form igjen....

ORIGINAL: Insolita

Er ennå ikke blitt meg selv igjen, å det er 4 år siden jeg fikk lavt stoffskifte[:)] Kommer nok til å prege deg ganske lenge..selv når medesinen er riktig justert.

Kjipt! Huff, får håper du kommer deg snart. Det er jo så slitsomt å være helt på felgen....

Og så føler jeg med så "klagete" for jeg føler at det er en "tullesykdom"....men VET jo egentlig at det faktisk påvirker kroppen...

Dytter

Jeg fikk LS rett etter at jeg fikk andremann. så har hatt det si sept 07.
Har gått på levaxin daglig. begynte først med 50mg, etter 6uker ble den justert opp til 75mg. Der ble verdiene normale, å den dosen gikk jeg på frem til okt 09. da var jeg 18uker påvei med snuppa. da ble den igjen justert opp til 100mg. der stabilisterte det seg igjen, men nå forgjeuke ble den opp justert til 125mg.
Er trøtt og sliten ganske ofte. men vet ikke om det er stoffskifte.
Humøret er nå ikke alltid på topp. går fort ned før det så går fort tilbake igjen.

Syns det er vanskelig å kunne skylle på stoffskifte hvis verdiene er fine. Burde man ikke følt seg fin i formen og da??
Jeg kan ikke kjøre bil noe lenge heller før det blafrer forran øynene mine, som om jeg begynner å bli trøtt. Kanskje det har noe sammenheng.

Huff nei jeg vet ikke. Finner ikke noe særlig med gode sider på nettet som gir god info om stoffskifte heller.

Har selv hatt problemer med lavt stoffskifte og gått brukt litt Levaxin. Har ingen effekt på meg lenger, så nå har
jeg sluttet med de.
Vil bare si at du må ikke ta tablettene sammen med melk. Kalsuim (f.eks mye brokkoli er ikke lurt) ødelegger effekten av medisinen. Så derfor lurt å ta de på tom mage og vente en stund før du spiser.
God bedring og håper den stabiliserer seg fort.

Mye nyttig info på sonjas stoffskifteforum[:)]

http://www.stoffskifte.org/
http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/

ORIGINAL: monicabebe

ORIGINAL: Insolita

Kjipt! Huff, får håper du kommer deg snart. Det er jo så slitsomt å være helt på felgen....

Og så føler jeg med så "klagete" for jeg føler at det er en "tullesykdom"....men VET jo egentlig at det faktisk påvirker kroppen...

Det er ikke en tullesykdom, er nettop der folk tar sååå feil:) Jeg er ikke helt på felgen nå lengere, men merker det både på hukommelse å andre ting. Har fått kjempe dårlig hukommelse, blir fortere trøtt...

Men medesinen min er stabil, trente 4 dager i uken fram til jeg var 5 uker på vei, etter det har jeg vært trøtt pga graviditeten, men nå begynner jeg å trene igjenn..

Så jeg er kvikk sånn sett, men blir nok aldri som før uansett.

Stoffskiftet påvirker kroppen mer enn man tror, både fysisk å physisk....

Trøtt og sliten, aldri uthvilt uansett hvor mye jeg sov, tørt hår og sprø negler, dårlig hukommelse, distre, klarte ikke å følge med i samtaler, og "forsvant" lett om det var fler enn en sm snakket om gangen, ukonsentrert, humørsvingninger, depresjoner, dårlig søvn

Hverdagen var (og er) en kamp å komme igjennom....

Takk for infosidene....ikke så mye bra å finne på nett eller synes jeg

ORIGINAL: Mamma87

Hvordan merket dere at dere hadde lavt stoffskifte?Og evnt hvilke symptomer har dere?
Jeg har i flere år gått mer eller mindre svimmel,og til tider er det verre...Føler det gynger iblandt,og i det siste har det bare blitt verre[:'(]Så tok en tlf til legen idag,og har fått time på mandag..

Har tatt en haug med blodprøver og div andre undersøkelser,men de har aldri funnet noe...Men tror ikke jeg har blitt undersøkt på stoffskiftet[8|]

Det var bare tilfelgig at de fant det ut hos meg, for jeg var til legen for å sjekke om jeg hadde cøliaki. For jeg var konstant dårlig i magen. Våknet flere netter på rad der jeg ble sittene på do i flere timer. Ble jo trøtt av det. så da tok de masse blodprøver og en bæsje prøve. Jeg hadde ikke cøliaki, men blodprøvene viste lave støffskifte verdier.
Måtte ta nye prøver for å konstatere at det var lavt stoffskifte. i mellom tiden gikk jeg på nettet og sjekket litt om denne sykdommen. hadde jo aldri hørt om den før.

Da jeg leste symptomene var det jo forklarlig alt sammen.
Jeg mistet ett tonn med hår.Trodde det bare var pga at jeg nett hadde fått baby og jeg ammet litt enda.
humøret var jo på bunn hele tiden. vekta hadde gått opp. null sex lyst (men det kunne jo og ha kommet av fødselen)
Merket det godt på hår avfallet når medisineringen begynte hvertfall. sluttet jo å miste hår etter 1-2uker på medisiner.
Hadde og flisete negler.

ORIGINAL: Fru Lotten

Trøtt og sliten, aldri uthvilt uansett hvor mye jeg sov, tørt hår og sprø negler, dårlig hukommelse, distre, klarte ikke å følge med i samtaler, og "forsvant" lett om det var fler enn en sm snakket om gangen, ukonsentrert, humørsvingninger, depresjoner, dårlig søvn

Hverdagen var (og er) en kamp å komme igjennom....

Jaaaa, sånn er det....

Legen min sa at han ofte legger på seg ca 5kg når man har lavt stoffskifte og ved medisinering går de ned igjen.
Men jeg må si at det ikke stemmer her. Vekta har aldri gått ned igjen etter at medisinen er blitt justert eller har fine verdier.

Hvordan var det hos dere?

Vekta var aldri en faktor her, til tross for at jeg har hatt verdier i grenseland siden jeg var 14 (og medisinert siden jeg var 19, faktisk 11 år allerede, ikke 10 som jeg skrev lenger opp-tida flyr gitt![8D])
Nå er imidlertid vekta litt i høyeste laget syns jeg, men det får vel heller to tette og altfor mye sjokolade få skylden for.....[:o]

ORIGINAL: Mamma87

Men dere som har begynt på medisiner...
Merker dere noe forskjell?
ja jeg merker stor forskjell. Men når man er gravid går verdiene helt feil vei igjen, så da bruker jeg hele svangerskapet på å nå normalverdier, så føder jeg, og bruker ca 1 års tid på å nå normalverdier igjen etter fødsel, for etter fødsel går jo verdiene tilbake igjen....

Nå har jeg vært "feilmedisinert" siden sommeren 2007 , og husker rett og slett ikke hvordan det var å være ved normalverdier og faktisk merke at man har det bedre....[&:]

Men jeg ble mye bedre av medisiner, og ser frem til å bli bedre igjen nå, for nå er det innen rekkevidde!

Hentet fra http://www.stoffskifte.org

Symptomer:

Aldri uthvilt

Hes og uklar stemme Ukonsentrert

Vektøkning til tross for dårlig appetitt Glemsk

Forstoppelse eller treg mage Fryser

Søvnforstyrrelser Hovne fingrer og ben

Hyppige humørsvingninger Håravfall, tørt og livløst hår

Depresjon, nedstemthet (til tider)
Tørr hud

Nedsatt eller ingen sexlyst
Har time hos legen i morgen. Er så sliten og trøtt om dagen. Alt er et ork! De i rød passer meg, så jeg skal virkelig be legen min sjekke stoffskifte. Men så vet jeg ikke om det bare er sliten småbarnsmor jeg er[8|].

har gått på medisiner i flere år.(4år) fortsatt ikke normalisert..

ORIGINAL: kkaasa

har gått på medisiner i flere år.(4år) fortsatt ikke normalisert..

HUff, det er kjipt at det er flere av dere som føler at dere ikke er tilbake i normalt gjenge selv etter flere år. Det er jo litt trist om det skal vare såååå lenge synes jeg....

Vurderer å søke opp en spesialist på dette eller noe sånt, slik at det kanskje kan normalisere seg litt raskere.....

Man SKAL ta det sakte![;)] Det er ikke bra for kroppen om man endrer og kommer mot rette verdier for fort. At det tar tid å få normaliserte verdier tyder faktisk bare på at legen din vet hva h*n gjør[;)]

Back
Topp